شناسهٔ خبر: 40660790 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

امارات متحده عربی هشدار داد:

الحاق کرانه باختری مانعی جدی برای عادی سازی روابط با اسرائیل

روزنامه یدیعوت آحرونوت به نقل از سفیر امارات در آمریکا اعلام کرد الحاق کرانه باختری مانعی برای عادی سازی روابط کشورهای عربی خلیج فارس با اسرائیل بوده و پیامدهای منطقه ای گسترده ای خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)، یک مسئول بلند پایه اماراتی به اسرائیل در خصوص پیامدهای اجرای طرح الحاق کرانه باختری هشدار داد، این طرح بر اساس اعلام رسانه های عبری زبان قرار است ابتدای ماه ژوئیه آینده اجرایی شود.

 

روزنامه یدیعوت آحرونوت امروز جمعه اعلام کرد سفیر امارات در آمریکا ضمن هشدار به مقامات اسرائیلی گفت: الحاق کرانه باختری از عادی سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس جلوگیری خواهد کرد.

 

یوسف العتیبه تاکید کرد: الحاق کرانه باختری مقاصد اسرائیل برای بهبود روابط امنیتی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای عربی به ویژه امارات را تحت الشعاع قرار می دهد، اسرائیل و امارات از دو ارتش بسیار قوی در منطقه برخوردار هستند و نگرانی های مشترکی در خصوص تررویسم داشته و طرفین دارای روابطی طولانی و عمیق با آمریکا هستند.

 

در بخش دیگری از اظهارات وی آمده است: امکان ایجاد همکاری های امنیتی مستحکم تر و فعال تر وجود دارد به ویژه آنکه امارات و اسرائیل از اقتصادهای متنوع و پیشرفته ای برخوردار هستند که می تواند به گسترش روابط دو جانبه در سطح خاورمیانه منجر شود، امارات می تواند دروازه ای برای اسرائیل جهت ارتباط با منطقه و جهان باشد. اما الحاق کرانه باختری می تواند به بد بینی های عربی به اسرائیل منجر شود، ما پیش از این اسرائیلی ها را به تفکر بیشتر در خصوص روابط گسترده تر دعوت کرده ایم.

 

این دیپلمات ارشد اماراتی در مصاحبه ویژه با روزنامه یدیعوت آحرونوت تاکید کرد: اسرائیل باید بداند چه خسارت های از اجرای الحاق کرانه باختری دریافت خواهد کرد، ما می خواهیم دوست اسرائیل باشیم و نه دشمن آن.

 

وی تاکید کرد: الحاق کرانه باختری قانونی نبوده و در تعارض آشکار با اجماع عربی و بین المللی است، امارات قویاً از صلح خاورمیانه حمایت می کند و برای کاهش نزاعات منطقه ای آمادگی دارد، ما برای ایجاد محرک های لازم کمک می کنیم و توجه خود را بر اموری که برای طرفین مفید باشد متمرکز می نماییم، ما قاطعانه با اقدامات خشونت آمیز طرفین مخالف بوده و حزب الله لبنان را سازمانی تروریستی می دانیم و اقدامات تحریک آمیز حماس و اسرائیل را محکوم می کنیم.

 

بر اساس گزارش این روزنامه صهیونیستی العتیبه ادامه داد: الحاق کرانه باختری به بروز خشونت منتهی می شود و پیامدهای برای اردن و تمام منطقه خواهد داشت، ما با تروریسم مخالف هستیم و از ابتکار صلح عربی حمایت می کنیم.

 

سفیر امارات در آمریکا افزود: من یکی از 3 سفیر عربی در اتاق شرقی کاخ سفید هنگام پرده برداری از توافق قرن در ژانویه گذشته بودم و پیش از آن نیز با اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا همکاری های نزدیکی در زمینه اعتماد سازی داشتیم که ثمرات زیادی برای اسرائیل داشت که بر اساس آن روابط کشورهای عربی در برابر افزایش اختیارات حکومت خودگردان فلسطین بهبود می یافت.

 

برخی منابع سیاسی اسرائیلی به روزنامه اسرائیلی معاریو اعلام کردند طرح الحاق کرانه باختری آماده است و در چند مرحله اجرا می شود که از الحاق تجمعات شهرکی بزرگ آغاز شده و در نهایت به الحاق تمام شهرک های کرانه باختری منتهی می شود.

 

این منابع افزودند اسرائیل برای الحاق تمام شهرک های موجود در کرانه باختری تلاش خواهد کرد اما دولت آمریکا یه دنبال دستیابی به اجماع اسرائیلی برای الحاق کرانه باختری است.

 

انتهای پیام/ح.ع/

نظر شما