شناسهٔ خبر: 40620627 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

سورنا ستاری عنوان کرد:

معاون رئیس جمهور: رشد 30 درصدی اقتصاد دانش بنیان در کشور

موج نیوز

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در یک سال اخیر با 30 درصد رشد در حوزه اقتصاد دانش بنیان روبرو هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در جمع خبرنگاران در اردبیل، اظهار کرد: دانشگاه‌ها به جای تولید فارغ‌التحصیلان فاقد مهارت بهتر است جهت‌گیری خود را به سمت تولید و ارتقای ارزش افزوده تغییر دهند تا مشکلات مردم رفع شود.

وی اصلی‌ترین ماموریت دانشگاه‌ها و مراکز علمی را حل مشکلات جامعه و کاستی‌ها با توکل و توسل به ابزار علم و دانش توصیف و خاطرنشان کرد: ما دانشگاه پویا و تولیدمحور می‌خواهیم وگرنه تعطیلی این روزهای دانشگاه‌ها از حیث حضور دانشجویان و اساتید دردی از دردهای کشور را درمان نخواهد کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: اعتبارات دولتی تنها در حد تسهیل‌گر است و ما وظیفه تامین زیرساخت‌ها را داریم و این جوانان و مخترعان و مبتکران هستند که اصلی‌ترین ماموریت‌ها را برعهده می‌گیرند.

** شرکت های دانش بنیان 120 خدمت ارائه می‌کنند

ستاری ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان بیش از 120 خدمت متنوع در قالب زیست‌بوم‌های جدید کسب و کار ارائه می‌کنند که این روند می‌تواند به توانمندی جوانان در عرصه تولید و دستیابی به ثروت کمک کند.

رئیس مرکز نخبگان کشور بیان کرد: مهمترین آثار ورود به این شرکت‌ها بهره‌مندی از خدمات آموزشی، معافیت‌های مالیاتی، گمرکی، سربازی و در عین حال دسترسی به شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآور و آموزش‌های حین ورود به بازار کار است که این خود می‌تواند زمینه افزایش توانمندی‌ها را مهیا کند.

ستاری با بیان اینکه این محیط جدید کسب و کار و زندگی شرایط خوب و مساعدی را به وجود آورده تا جوانان با انگیزه در این بخش ورود پیدا کنند، گفت: در استان اردبیل نیز نیازمند چنین زیست بوم برای رونق کسب و کار فناورانه هستیم تا به صورت بومی جوانان جذب این فضاها و شرایط کار متفاوت شوند.

** توسعه امری درون‌زاست

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که توسعه امری درون‌زاست و این امر باید از درون افراد بجوشد تا یک حرکت تحولی اتفاق بیفتد که در این مسیر ما ابزار هستیم و زیرساخت‌ها را فراهم کرده و شرایط یک کار مساعد، مناسب و جذاب را فراهم می‌کنیم.

ستاری خاطرنشان کرد: در خود استان اردبیل با اقداماتی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده تعداد شرکت‌های دانش بنیان دو برابر افزایش یافته و در کشور در سایه فعالیت‌ این شرکت‌ها بیش از 120 میلیارد تومان درآمدزایی و فروش محصول انجام شده است.

وی به رشد 30 درصدی اقتصاد دانش بنیان در کشور در یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: موضوع کرونا این روند را شتاب داده و ما در بیوتکنولوژی به ویژه بیوتکنولوژی مرتبط با حوزه امنیت به موفقیت‌های بی‌نظیری دست یافتیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: 10 درصد تولید ناخالص کشور باید از طریق توسعه بیوتکنولوژی اتفاق بیفتد که در این زمینه تولید دارو، واکسن و تاثیرگذاری آن در بخش کشاورزی و امنیت غذایی و همچنین تحولات آی‌تی و آی‌سی‌تی به خوبی رقم خورده است.

ستاری بیان کرد: هر چند برخی از استارت‌آپ‌ها در بخش حمل و نقل و گردشگری براثر کرونا دچار ضرر و زیان شده‌اند اما استارت‌آپ‌های سایر بخش‌ها با یک رشد جهشی روبرو بوده و تحولات جدی را شاهد هستیم.

** اقتصاد سنتی جلوی اراده جوانان ما سر خم می کند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: همه به دنبال سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و فضای نوآورانه هستند و منتظر روزی هستیم که اقتصاد سنتی جلوی جوانان ما زانو زده و تسلیم کارآمدی اقتصاد مدرن و فناورانه شود.

ستاری ضرورت حضور سرمایه‌گذاران را در اقتصاد فناورانه با تولید محصولات متنوع با ارزش افزوده یادآور شد و گفت: ما باید آموزش‌ها را در این حوزه با تدارک نرم‌افزارهای جدید جدی بگیریم و به صادرات محصولات آن هم با شکل و قالب جدید توجه کنیم.

وی نمونه این اقدام را تولید و صادرات ماسک با ورود جوانان به این عرصه دانست و بیان کرد: باید خط تولید را نیز با تکیه بر همین جوانان خلاق تغییر دهیم تا تولید گذشته جای خود را به تولید نوآورانه با تکیه بر ارزش افزوده واقعی بدهد.

** بازگشت 1500 نخبه کشور در دو سال اخیر 

رئیس مرکز نخبگان کشور ادامه داد: ما اگر بتوانیم زیست بوم فناورانه با کسب و کارهای جدید را رونق دهیم قطعا هیچ جوان ایرانی علاقمند به مهاجرت به خارج از کشور نخواهد بود.

ستاری از بازگشت یک هزار و 500 نخبه کشور خبر داد و گفت: این نخبگان در 100 دانشگاه برتر دنیا حضور داشتند که با مهیا شدن فضای زیست بوم جدید جوانان این مرز و بوم به کشور بازگشته و در خدمت توسعه و ترقی هستند.

وی رشد علمی کشور را در سال‌های اخیر بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: ما در اکثر علوم و فنون رتبه اول منطقه را داریم که از جمله آن می‌توان به بیوتکنولوژی، نانو و سلول‌های بنیادین اشاره کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: در یک سال اخیر مجموعه‌های فعال ما نظیر آپارات توانسته‌اند رتبه جهانی زیر 70 را کسب کرده و به عنوان نهمین زبان اینترنتی فارسی را معرفی کنند.

ستاری تصریح کرد: ما همچنان بر این باوریم که زیست بوم فناورانه و دانش بنیان در کشور باید توسعه یابد تا با اعتماد به جوانان و پشتیبانی آنها بتوانیم ایران را تا مرز توسعه علم و پیشرفت سوق دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف افزود: بسیاری از جوانان ما به دور از فضای استخدام اداری به کارهای خلاق و جدید با اراده بسیار بالا روی آورده‌اند که ضرورت دارد ما با تسهیل قوانین به کمک آنها برویم تا آنها را در رسیدن به توسعه و پیشرفت کشور کمک کنیم.

نظر شما