شناسهٔ خبر: 40611425 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

بورس و سهام

زمان معامله واحدهای ETF در بورس اعلام شد

واحدهای ETF از تیر در بورس معامله می‌شوند.

صاحب‌خبر -

معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد از از امکان معامله واحدهای صندوق واسطه گري مالی یکم (etf) در بازار بورس از ابتدای تیرماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، عباس معمار نژاد در جواب به این سؤال که چه زمانی واحدهای خریداری شده صندوق واسطه گري مالی یکم قابل معامله میشوند، اعلام‌کرد: تا آخر این هفته وضعیت etfهای واگذار شده به مردم معلوم می شود و از اول تیرماه این واحدهای سرمایه گذاری از طریق بورس قابل معامله و خرید و فروش می شوند.

همینطور به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت ایران ، تجارت و صادرات بعلاوه باقی مانده سهام دولت در بیمه البرز و بیمه اتکایی امین جمعاً به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که قرار بود این سهام در قالب صندوق واسطه گري مالی یکم و با تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی به عموم مردم واگذار شود که در نخستین تجربه از واگذاری این چنین واحدها بیش از ۳.۵ میلیون نفر از شهروندان ایرانی مشارکت کردند و هنوز کار تسویه و اختصاص واحدها به خریداران بطور کامل انجام نشده و قرار است از اول تیر ماه ۱۳۹۹ این واحدهای صندوق واسطه گري مالی در پرتفوی دارایی های افراد قرار گیرد و اشخاص بتوانند دارایی های خود را از طریق بورس خرید و فروش کنند.

صندوق ETF,اخبار اقتصادی,خبرهای اقتصادی,بورس و سهام

همینطور، بر اساس اعلام قبلی معاون وزیر اقتصاد قرار است در نیمه اول سال جاری دو ETF دیگر به نام های صندوق واسطه گري پالایشی مرکب از باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، بندرعباس و اصفهان و صندوق واسطه گري فلزی (شامل باقیمانده سهام دولت در شرکت فولاد مبارکه، ملی مس ایران، ایران خودرو و سایپا) با تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی به تمامی دارندگان کدملی ایرانی واگذار شود. این اقدامات در راستای واگذاری تصدی های دولتی به مردم و گسترش فرهنگ سهامداری و مالکیت در بین مردم و از طرفی تأمین مالی دولت از طریق بورس انجام می شود.

بر اساس گزارش وزارت اقتصاد، دولت در راستای واگذاری سهام خود در شرکت هاي دولتی و بانک ها نخستین ETF صندوق قابل معامله بورسی به نام صندوق واسطه گري مالی یکم را طراحی کرد که برای هر دارنده کد ملی تا سقف دو میلیون تومان از طریق شبکه بانکی و بورس واگذار کرد و قرار شد واحدهای این صندوق از تیر ماه در بورس قابل خرید و فروش باشد.

نظر شما