شناسهٔ خبر: 40561149 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اعتراضات علیه نژادپرستی به اروپا رسید/ هزاران تن به خیابان ها آمدند

صاحب‌خبر -

 خبرگزاری آریا-هزاران نفر روز شنبه با وجود محدودیت های اعمال شده برای جلوگیری از شیوع ویروس جدید کرونا در بسیاری از شهرهای اروپایی در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس علیه سیاهپوستان تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،انتشار تصاویر بازداشت و کشته شدن جورج فلوید، مرد سیاهپوست آمریکایی موجی از اعتراض ها را در این کشور و دیگر کشورهای جهان برانگیخته است. یک مامور پلیس شهر مینیاپولیس پس از بازداشت این مرد 46 ساله زانوی خود را بر روی گردن او قرار داد. در تصاویر منتشر شده صدای جورج فلوید شنیده می شود که خطاب به این مامور پلیس می گوید «نمی توانم نفس بکشم.» این جمله جورج فلوید اکنون به شعار بسیاری از شرکت کنندگان در تظاهرات ضد نژادپرستی تبدیل شده است.
هزاران نفر از ساکنان لندن روز شنبه با وجود هشدارها مبنی بر لزوم فاصله گذاری اجتماعی به دلیل شیوع بیماری «کووید 19» در مقابل پارلمان این کشور تظاهرات کردند. بسیاری از شرکت کنندگان از ماسک استفاده کرده بودند. تجمعات مشابهی در دیگر شهرهای بریتانیا نیز برگزار شد.
هزاران نفر در پاریس، پایتخت فرانسه نیز با وجود دستور پلیس مبنی بر ممنوعیت تظاهرات، در اعتراض به نژادپرستی و برخورد خشونت آمیز پلیس آمریکا و فرانسه با سیاهپوستان به خیابان ها آمدند. پلیس فرانسه با استناد به مقررات فاصله گذاری اجتماعی که تجمع بیش از 10 نفر را برای جلوگیری از شیوع ویروس جدید کرونا ممنوع کرده با برگزاری تظاهرات مخالفت کرده بود.
معترضان به خشونت پلیس علیه سیاهپوستان و دیگر اقلیت ها در دیگر شهرهای فرانسه از جمله لیل و لیون هم روز شنبه تظاهرات کردند.
 هزاران نفر از ساکنان برلین، پایتخت آلمان نیز روز شنبه در اعتراض به کشته شدن جورج فلوید تظاهرات کردند. یکی از شعارهای شرکت کنندگان در تظاهرات برلین «بدون عدالت صلحی در کار نیست» بود. گزارشهای دریافتی از برگزاری تظاهرات مشابه در شهرهای کلن و دوسلدورف حکایت دارد.
حدود هزار نفر نیز روز شنبه در تظاهرات علیه نژادپرستی در شهر جنوآ در شمال ایتالیا شرکت کردند. آنها به نشانه همبستگی با قربانیان نژادپرستی در آمریکا زانو زدند. اکثر شرکت کنندگان در این تظاهرات از ماسک استفاده کرده بودند. آنها همچنین فاصله اجتماعی با یکدیگر را رعایت کرده بودند.
هزاران نفر روز شنبه در شهرهای مختلف استرالیا از جمله سیدنی نیز در اعتراض به نژادپرستی تظاهرات کردند. گروهی از ساکنان سئول، پایتخت کره جنوبی نیز روز شنبه برای دومین روز متوالی در همبستگی با قربانیان نژادپرستی به خیابان ها آمدند. در شهر تونس، پایتخت تونس نیز روز شنبه مخالفان نژادپرستی خواستار اجرای «عدالت» به دنبال مرگ جورج فلوید شدند. شرکت کنندگان در این تظاهرات به معضل نژادپرستی در کشور خودشان نیز اعتراض کردند. بسیاری از مهاجران که از دیگر کشورهای آفریقایی به تونس رفته اند از رفتارهای تبعیض آمیز با خود سخن گفته اند.

تظاهرات هزاران نفری در «واشنگتن دی سی» علیه تبعیض نژادی
دهها هزار نفر از مردم آمریکا در اعتراض به خشونت و تبعیض نژادی در اعتراضات سراسری این کشور حضور یافتند و پایتخت ایالات متحده شاهد بزرگترین جمعیت معترضان بود.
 دهها هزار نفر از مردم آمریکا روز گذشته (شنبه) به اعتراضات سراسری علیه خشونت و تبعیض‌نژادی پلیس در این کشور پیوستند و بیشترین جمعیت معترضان در «واشنگتن دی سی» پایتخت آمریکا حضور پیدا کردند.
بنا به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، شیکاگو، واشنگتن دی سی و نیویورک همگی شاهد حضور جمعیت عظیمی از معترضاتی بود که در اعتراض به قتل «جورج فلوید» شهروند 46 ساله سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس «مینیاپولیس» ایالت مینه‌سوتا، به خیابان‌ها آمده بودند.
آنطور که رسانه‌های غربی و راشاتودی گزارش کرده‌اند، تظاهرات‌ها در اکثر شهرهای آمریکا به صورت کاملاً آرام و صلح‌آمیز برگزار شد.
طبق این گزارش، هزاران معترض آمریکایی برای اعتراض به قتل فلوید در مقابل «یادبود لینکلن»  از بناهای مشهور شهر واشنگتن دی سی در آمریکا، تجمع کردند و سپس با عبور از خیابان «پنسیلوانیا» مستقیماً به سمت کاخ سفید حرکت کردند اما به دلیل نرده‌هایی که به تازگی در پی اعتراضات سراسری آمریکا در اطراف میدان «لافایت» کشیده شده بود، موفق نشدند، جلوتر پیش‌روی کنند.
معترضان در حالیکه در اطراف کاخ سفید راهپیمایی می‌کردند و پلاکاردهایی را به دست گرفته بودند، فریاد می‌زدند: «تا وقتی عدالت نباشد، صلح و آرامش وجود نخواهد داشت».
کاربران در فضای مجازی، ویدئویی‌هایی از تظاهرات گسترده در اطراف کاخ سفید را قرار دادند که در آن جمعیت گسترده از معترضان در حالیکه به سمت کاخ سفید راهپیمایی می‌کنند، قابل مشاهده است.


تظاهرات در بلژیک علیه نژادپرستی
مردم بلژیک روز شنبه در اعتراض به نژادپرستی و همچنین حمایت از سیاه‌پوستان تظاهراتی در شهر لیژ برگزار کردند.
تظاهرات در بلژیک علیه نژادپرستی
 صدها شهروند بلژیکی با تجمع در شهر «لیژ» این کشور، علیه نژادپرستی و در حمایت از سیاهپوستان تظاهرات کردند.
این تظاهرات در حالی برگزار شد که دولت بلژیک به دلیل شیوع ویروس کرونا هرگونه تجمع گسترده در این کشور را ممنوع اعلام کرده است.
 امروز نیز گروهی از مردم شهر لندن انگلیس به نشانه اعتراض علیه بی‌رحمی‌ها و تبعیض‌های نژادی در آمریکا که منجر به قتل «جورج فلوید» شد در خیابان‌های این شهر تجمع کردند. (جزئیات بیشتر)
 از زمانی که ویدئوی به قتل رسیدن جورج فلوید به دست یک افسر پلیس سفید‌پوست در مینیاپولیس، در فضای مجازی پخش شد، اعتراضات بسیاری در داخل و خارج از آمریکا به راه افتاده است.
از انگلیس تا نیوزیلند، هزاران نفر به خیابان‌ها ریختند تا از اعتراضات در آمریکا حمایت کنند و به اعتراض علیه مشکلات مشابهی که در جوامع خود وجود دارند بپردازند.

اعتراضات ضد نژادپرستی در انگلیس همچنان ادامه دارد

اعتراضات سراسری در پایتخت انگلیس به قتل سیاهپوست آمریکایی که به دست یک مأمور پلیس سفید پوست آمریکایی کشته شد همچنان ادامه دارد.
اعتراضات ضد نژادپرستی در انگلیس همچنان ادامه دارد
 شنبه گروهی از مردم شهر لندن انگلیس به نشانه اعتراض علیه بی‌رحمی‌ها و تبعیض‌های نژادی در آمریکا که منجر به قتل «جورج فلوید» شد در خیابان‌های این شهر تجمع کردند.
به نوشته خبر‌گزاری اسپوتنیک، این تظاهرات در حالی در انگلیس بار دیگر به راه افتاده که همچنان اعتراضات به قتل جورج فلوید، سیاهپوست 46 ساله آمریکایی که به دست یک مأمور پلیس سفیدپوست کشته شد، ادامه دارد.
هفته گذشته، چهارشنبه نیز هزاران نفر از مردم انگلیس به اعتراض به قتل این سیاهپوست آمریکایی در «هاید پارک» در مرکز لندن تجمع کردند و با جنبش «زندگی سیاهپوستان مهم هستند» اعلام همبستگی کردند.
این تظاهرات نیز در حالی برگزار شد که پلیس این کشور ابراز امید‌واری کرد که عدالت در آمریکا اجرا شود.
بر اساس گزارش وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان، انتظار می‌رود اعتراضات آمریکایی‌ها، امروز، شنبه در دوازدهمین روز متوالی ادامه پیدا کند.

دولت سوئد به شهروندان: تظاهرات ضدنژادپرستی را اینترنتی کنید
دولت سوئد از کسانی که می‌خواهند به نشانه همبستگی با جنبش ضد نژادپرستی آمریکا راهپیمایی کنند، خواست تا برای پرهیز از گسترش ویروس کرونا، اعتراض خود را به صورت آنلاین و اینترنتی انجام دهند.
این درخواست روز پنجشنبه، یعنی یک روز پس از آن اعلام شد که هزاران نفر با راهپیمایی در میدانی در مرکز استکهلم، پایتخت سوئد حمایت خود را از معترضان به مرگ جورج فلوید، سیاهپوست آمریکایی که به دست پلیس مینیاپولیس کشته شد، نشان دادند. روی بعضی از پلاکاردهایی که تظاهرکنندکان حمل می‌کردند شعار معترضان به پلیس آمریکا یعنی «جان سیاهپوستان مهم است» نوشته شده بود.
در حال حاضر در سوئد به دلیل شیوع کرونا تجمعات عمومی بیش از 50 نفر ممنوع است. در حالی که میزان مرگ و میر ناشی از کووید 19 در سوئد در روزهای اخیر روند رو به کاهشی داشته، اما این کشور همچنان با مشکل محدودیت امکانات بهداشتی برای رسیدگی و درمان بیماران کرونایی روبروست.
میکائیل دامبرگ، وزیر کشور سوئد روز پنجشنبه گفت که اعتراض یک حق دموکراتیک است اما قوانین آژانس بهداشت نیز باید رعایت شود. وی افزود: «من از هر كس كه می‌خواهد علیه نژادپرستی اعتراض كند می‌خواهم كه به جای این کار از رسانه‌های دیجیتالی استفاده كند زیرا در غیر این صورت بسیاری از مردم در معرض خطر ابتلا به بیماری و مرگ قرار می‌گیرند.»
در سوئد تا کنون در مجموع بیش از 4 هزار و 500 نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، آماری که به تناسب جمعیت از دیگر کشورهای اسکاندیناوی بسیار بیشتر است.
   
تجمع هزاران نفری کانادایی‌ها در محکومیت قتل «جورج فلوید»
هزاران نفر از مردم کانادا در شهر تورنتو، در محکومیت قتل نژادپرستانه «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست آمریکایی تجمع اعتراضی برگزار کردند.
تجمع هزاران نفری کانادایی‌ها در محکومیت قتل «جورج فلوید»
 در ادامه اعتراض‌ها در کشورهای جهان به قتل شهروند سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس این کشور، کانادایی‌ها یک بار دیگر در حمایت از او و در اعتراض به نژادپرستی در آمریکا تظاهرات کردند.
طبق گزارش رسانه‌های کانادایی، هزاران نفر از مردم شهر تورنتو در کانادا روز شنبه (به وقت محلی) در حمایت از اعتراضات گسترده در آمریکا علیه نژادپرستی و خشونت پلیس، تظاهرات کردند.
به نوشته اسپوتنیک، شبکه تلویزیونی سی‌بی‌سی کانادا تصاویر و فیلم‌هایی از تجمع اعتراضی شهر تورنتو در محکومیت قتل نژادپرستانه «جورج فلوید» منتشر کرد.
کانادایی‌های شرکت‌‌کننده در تظاهرات تورنتو، ضمن سر دادن شعارهایی در محکومتی قتل جورج فلوید در آمریکا نوشته‌ها و بنرهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «بدون عدالت، صلح برقرار نمی‌شود».
مردم کانادا پیش از این هم در محکومیت خشونت‌های نژادپرستانه در آمریکا و قتل جورج فلوید تظاهرات کرده بودند.
روز گذشته در خبرها آمده بود که تظاهرات اعتراضی علیه تبعیض نژادی در آمریکا در کشورهای مختلف برگزار شد.
خبرگزاری اسپوتنیک در گزارش امروز یکشنبه خود خبر داد: «علاوه بر تظاهرات در همه 50 ایالت ایالات متحده، تظاهرات در یونان، ایتالیا، بریتانیا، دانمارک، آلمان، فرانسه، نیوزیلند، استرالیا، کانادا و بسیاری دیگر از کشورها برگزار شده است».

تظاهرات ضدنژادپرستی به هنگ کنگ نیز رسید
ده‌ها نفر از مردم هنگ کنگ امروز یکشنبه در اعتراض به خشونت‌ پلیس آمریکا و قتل «جورج فلوید»، در مقابل کنسولگری واشنگتن تجمع کردند.
تظاهرات ضدنژادپرستی به هنگ کنگ نیز رسید
 امروز یکشنبه، ده‌ها نفر از مردم هنگ‌کنگ در مقابل کنسولگری آمریکا در هنگ کنگ تجمع کردند تا به مرگ «جورج فلوید» به دست مأمور سفید پوست پلیس مینیاپولیس آمریکا، اعتراض کنند.
به نوشته رویترز، این معترضان که اکثراً دانش‌آموزان بین‌المللی و از اعضای «لیگ سوسیال دموکرات‌های هنگ‌کنگ» بودند با وجود بارش باران تصاویری از جورج فلوید به همراه پلاکارد‌هایی با عناوین «زندگی سیاهپوستان مهم است» را در دست داشتند.  
یکی از این معترضان که شهروند بریتانیا بود در حالی که نماد «زندگی سیاهپوستان مهم هستند» را به دست گرفته بود عنوان کرد: «مهم است که پیام‌مان را به دیگران در سراسر جهان بفرستیم تا به آنها یاد‌آوریم که با وجود اینکه دور هستیم، از لحاظ روحی و روانی صد در صد همراه جنبش زندگی سیاهپوستان هستیم.»
اعتراضات در هنگ‌کنگ در حالی امروز برگزار شد که هزاران نفر از مردم اروپا و آسیا روز گذشته شنبه، به خیابان‌های شهر‌های خود ریختند و از اعتراضات در آمریکا به بی‌رحمی‌های پلیس این کشور حمایت کردند.
پلیس هنگ‌کنگ به معترضان گوشزد کرده که تعداد نفرات در هر تجمع به هشت نفر محدود باشد. این قانونی در پی مقابله با ویروس کرونا در هنگ کنگ قرار شده است

نظر شما