شناسهٔ خبر: 40467842 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

با هدف پیشبرد طرح موسوم به معامله ننگین قرن؛

مذاکرات محرمانه بين رژيم‌هاي صهيونيستي‏، سعودي و آمريکا

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- القدس العربی: رژیم اشغالگر صهیونیستی در حال مذاکرات سری با ولیعهد سعودی با نظارت آمریکا برای تکمیل طرح موسوم به معامله‌ ننگین آمریکایی - صهیونیستی است.
به گزارش خبرگزاری آریا‏، یکی از روزنامه‌های چاپ صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی از مذاکرات محرمانه بین رژیم‌های صهیونیستی و سعودی برای مهار نفوذ ترکیه در مسجد الاقصی در قدس اشغالی خبر داد.
روزنامه القدس العربی چاپ لندن با اعلام این خبر در گزارشی از ناصره نوشت: برخی منابع اسرائیلی اعلام کردند رژیم اشغالگر صهیونیستی در حال مذاکرات سری با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با نظارت آمریکا برای تکمیل معامله‌ای است که بر اساس آن به سعودی در مسجد الاقصی به زیان ترکیه جای پایی داده خواهد شد و این کار با رضایت اردن که به حمایت‌های مالی سعودی نیازمند است صورت می‌گیرد.
روزنامه اسرائیل الیوم که رسانه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی محسوب می‌شود به نقل از شماری از دیپلمات‌های ارشد و آگاه سعودی نوشت: صحبت از تماس‌های حساسی است که با آهنگی کند و با مشارکت شمار اندکی از افراد دیپلمات و امنیتی اسرائیلی و سعودی و آمریکایی جریان دارد.
هدف از این رایزنی‌های سری نیز به نوشته اسرائیل الیوم، پیشبرد طرح موسوم به معامله آمریکایی - صهیونیستی قرن است. این را یک دیپلمات سعودی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد.
اسرائیل الیوم نوشت: تا همین چند ماه قبل اردن با هرگونه تغییری در ترکیب مدیریت اوقاف در مسجد الاقصی که طرفدار اردن است به شدت مخالف بود.
این روزنامه اسرائیلی افزود، اما موضع اردن در چند ماه گذشته در نتیجه افزایش مداخله شدید ترکیه در شهر اشغالی قدس و در مسجد الاقصی تغییر کرده است.
اسرائیل الیوم همچنین نوشت: پس از حوادث خشونت آمیزی که در نزدیکی باب الرحمه و بحران دروازه‌های الکترونیکی در نزدیکی ورودی‌های مسجد الاقصی رخ داد؛ اردن شورای اوقاف اسلامی را توسعه  داد و بر خلاف توافقنامه اسلو نیز شماری از عناصر فلسطینی به عضویت آن در آمدند، اما طولی نکشید که آنان از طریق برخی جمعیت‌هایی که میلیون‌ها دلار با رهنمود‌های شخصی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دریافت کردند به نمایندگان دولت ترکیه تبدیل شدند.
این روزنامه همچنین ادعا کرد پس از آن بود که اردن پیام‌هایی به اسرائیل و آمریکا فرستاد و اعلام کرد امان برای تلطیف موضعش در خصوص وارد کردن نمایندگان سعودی در شورای اوقاف مسجد الاقصی موافق است و طرف اردنی با نفوذ سعودی در مسجد الاقصی موافقت کرده است به شرط آن که به جایگاه انحصاری خاندان سلطنتی هاشمی در آنجا تعرض نشود و در مقابل سعودی نیز میلیون‌ها دلار به شماری از جمعیت‌های اسلامی که در شرق قدس اشغالی و داخل مسجد الاقصی فعالیت می‌کنند بپردازد تا سازمان‌های اسلامی طرفدار ترکیه و زیر نظر فلسطینی برای آن که اخراج شوند تحت فشار قرار گیرند.
اسرائیل الیوم به نقل از یک دیپلمات عرب که خواست هویتش فاش نشود نوشت: اگر اردن به ترکیه ای‌ها اجازه فعالیت آزادانه در داخل مسجد الاقصی داده بود جایگاه ویژه اردن در مدیریت این مکان مقدس در حد جوهر روی کاغذ تبدیل شده بود.
این روزنامه به نقل از این منبع افزود: اردن به پول و نفوذ سعودی‌ها برای مهار اردوغان در قدس نیاز دارد و به نفع اسرائیل و آمریکاست که سعودی از معامله آمریکایی- صهیونیستی قرن و الحاق کرانه باختری به اسرائیل حمایت ‌کند به خصوص آن که سعودی، امارات و بحرین را نیز برای حمایت از این معامله ننگین به میدان خواهد آورد.
این منبع همچنین به اسرائیل الیوم اعلام کرد این مباحثات هنوز نتیجه‌ای نداشته است، اما هدف وارد کردن نمایندگان سعودی به مدیریت اوقاف حرم قدسی آن هم فقط به عنوان ناظر است و الزام آور نخواهد بود تا به نفوذ انحصاری اردن در این حرم تعرض نشود.
گفتنی است همین روزنامه چند روز پیش نوشته بود برخی از کشور‌های عربی موافقتشان را الحاق بخش‌های دیگری از کرانه باختری به اسرائیل اعلام کرده اند.

نظر شما