شناسهٔ خبر: 4046630 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

حاج قاسم فقط یک فرمانده نظامی نیست!

صاحب‌خبر -

ابنا/ تاکنون مطالب بسياري درمورد ابعاد شخصيتي قهرمان اين روزهاي منطقه منتشر شده است که در تمامي آن‌ها پرداخت ويژه به بُعد مذهبي شخصيت حاج قاسم سليماني مغفول مانده است.

کشف بُعد مذهبي شخصيت سردار «قاسم سليماني» فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران، از جمله موضوعاتي است که براي بسياري از کارشناسان غربي حائز اهميت است و رسانه‌ها و مطبوعات مختلف خارجي از جمله گاردين، نيويورکر، الجزيره و ... با هدف تاکيد بر توجه وي به شعائر مذهب تشيع و دين اسلام، به آن پرداخته‌اند.به عنوان نمونه، «دکستر فيلکينز» در 30 سپتامبر 2013 در نيويورکر مي‌نويسد: "سليماني يک مؤمن واقعي به اسلام بوده و او به مراتب مهذب‌تر از خيلي افراد است".

و يا «مارتين جي» در 13 نوامبر 2014 در سايت روزنامه ديلي صباح ترکيه به نقل از فرماندهان عراقي نوشت: "سليماني به ما آموخت که مرگ آغاز زندگي است و نه پايان آن".

حتي مي‌توان گفت که ملقب شدن وي به «حاجي» يا «حاج قاسم» (به جاي عناوين نظامي) در عراق، سوريه و به طور کلي در کشورهاي حاشيه خليج فارس نيز سندي بر اين مدعاست، گرچه شايد از کنار اين موضوع بارها بي‌تفاوت گذشته‌ باشيم.رسانه‌هاي دنيا علاوه بر اينکه سردار سليماني را مغز استراتژيک مسائل منطقه خطاب مي‌کنند، سعي دارند تا ويژگي‌هاي مذهبي وي را نيز براي مخاطبان خود به تصوير بکشند.اگر تصاوير منتشر شده از اين سردار ايراني در ميدان‌هاي جنگ عراق را مرور کنيم، قطعاً به تصاويري که نشان‌دهنده اقامه نماز جماعت و يا تصويري که وي را درحال وضو گرفتن نشان مي‌دهد برخواهيم خورد.يکي از هم‌رزمان ديرين ژنرال حاج قاسم سليماني در گفتگو با «ابنا» اظهار داشت: حاج قاسم حتي در ميدان جنگ نيز دائم الوضو است ولي با همه اين تفاسير، زماني‌که صداي الله اکبر در ميدان رزم طنين انداز مي‌شود، آستين‌ها را بالا زده، دست از کار شُسته، وضو مي‌گيرد و به نماز مي‌ايستد.

سليماني در واقع يک کلاس درس محرک است که به کشورهاي موردِ تجاوز قرارگرفته سفر ‌مي‌کند و درس مقاومت در برابر ظلم را مطابق «فاستقم کما امرت» به همگان مي‌آموزد.برخي کارشناسان و نويسندگان غربي سردار سليماني را با شخصيت‌هاي حقيقي يا افسانه‌اي همچون "کارلا"، "نمسيس"، "فرماندهان روم باستان" و "قيصر سوزو" مقايسه مي‌کنند، اين درحالي است که تمامي آن‌ها فقط و فقط توانسته‌اند نام خود را در بُعد جنگاوري در تاريخچه اذهان ثبت کنند. اما دوست و دشمن، سليماني را با افتخار، ژنرال خطاب کرده و از سوي ديگر وي را يک فرمانده پارسا معرفي مي‌نمايند.سردار سليماني يک معتقد عمل‌گرا به احکام مذهب، يک فرمانده‌ با ذکاوت و يک متعهد به خاک وطن و ناموس است که اجتماع تمامي اين ويژگي‌ها، وي را از سايرين متفاوت مي‌سازد.

بازگشت امنيت به سامراء نيز همچون آزادسازي آمرلي، جرف الصخر، طوزخورماتو و جلولاء، نقش موثر قهرمان اين روزهاي اتفاقات منطقه را به رخ تشکل کذايي موسوم به "ائتلاف جهاني عليه داعش" کشاند و به همگان فهماند که اين قاسم سليماني است که در عمل به مبارزه با پديده تکفير و تروريسم ايفاي نقش مي‌کند؛ نه آمريکا و متحدانش.يکي از خدام حرم امامين عسکريين(ع) پس از درگريري‌هاي سامراء به «ابنا» گفت: حاج قاسم در زمان ناآرامي‌هاي اخير شهر سامراء همواره در اين شهر حضور داشته و مرتباً براي توسل و تجديد قواي معنوي به حرم مشرف مي‌شد.

وي افزود: سردار سليماني در اين مدت، سرداب حرم امامين عسکريين(ع) را براي استراحت شبانه خود انتخاب مي‌کرد.براي فهم دقيق‌تر، چشم‌هاي نکته سنج را بايد مسلح کرد و به جملات فرمانده معظم کل قوا درباره قاسم سليماني دوخت: «خود شما هم که آقاي سليماني باشيد در نظر ما شهيديد. شما شهيد زنده هستيد. بله، شما هم شهيديد. شما بارها در ميدان جنگ به شهادت رسيديد».

درجه شهادت يعني مهر تاييد به وفاداري شهيد به وطن، يعني تجلي اصلي‌ترين مولفه يک فرد نظامي: شجاعت، و مهم‌تر از بقيه اينکه «والذين قتلوا في سبيل الله فلن يضلَّ اعمالهم سيهديهم و يصلح بالهم و يدخلهم الجنة عرفها لهم».

کلام رهبر معظم انقلاب بدين معناست که سردار سليماني به هر سه درجه نهفته در کلمه شهادت رسيده است، اما کلام به اينجا ختم نمي‌شود و آيت‌الله خامنه‌اي، وي را "شهيد زنده" و "کسي که بارها در ميدان جنگ به شهادت رسيده" توصيف مي‌کنند که بايد به زبان رياضيات گفت: اين يعني «پرانتز سخن به توان nاُم».

نظر شما