شناسهٔ خبر: 40447312 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نقش آقای رئیس جمهور در تشدید اعتراضات آمریکا/ قانونگذاران آمریکایی: ترامپ لال شو!

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رویکرد تهدیدآمیز رئیس جمهور آمریکا به اعتراضات ضدنژادپرستی در این کشور ، به تشدید این اعتراضات و درگیری ها منجر شده است.

برادر «جورج فلوید»: ترامپ به من اجازه حرف زدن نداد
برادر «جورج فلوید» که در خشونت نژادپرستانه پلیس آمریکا کشته شد، از تماس تلفنی دونالد ترامپ با خودش خبر داد و با دلخوری گفت: «او حتی فرصت حرف زدن به من نداد».
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «فیلونیس فلوید» که برادرش جورج فلوید در خشونت نژادپرستانه افسر پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس آمریکا کشته شد، از تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با خودش خبر داد.
به نوشته «هیل»، او در مصاحبه با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» از صحبت‌های دونالد ترامپ در این گفت‌و‌گوی تلفنی ابراز ناخرسندی کرد و گفت که رئیس‌جمهور آمریکا حتی اجازه صحبت کردن به او نداده است.
برادر جورج فلوید گفت: «او (ترامپ) حتی فرصت حرف زدن به من نداد. خیلی سخت بود. می‌خواستم با او صحبت کنم اما او هِی تلاش می‌کرد که مرا از سر خود وا کند، انگار مثل این بود که او می‌خواست به من بگوید "نمی‌خواهم حرفی که تو می‌خواهی بزنی را گوش کنم"».
وی افزود: «من فقط به او گفتم که خواهان اجرای عدالت (درباره قتل برادرم) هستم و گفتم که باورم نمی‌شود که در روز روشن آنها (ماموران پلیس) بدون محاکمه و مراعات روند قضایی فردی را اعدام کنند».
فیلونیس فلوید همچنین از گفت‌و‌گوی تلفنی با جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دولت سابق این کشور هم خبر داد.
به گفته او، «من قبلا هرگز از کسی التماس نکرده بودم اما من از معاون رئیس‌جمهور (جو) بایدن خواستم و خواهش کردم لطفا لطفا عدالت را درباره برادرم اجرا کند».
اظهارات برادر جورج فلوید در حالی مطرح شده که اعتراضات سراسری به این قتل نژادپرستانه همچنان ادامه دارد؛ اعتراضاتی که تاکنون بیش از 4100 بازداشتی و 5 کشته بر جا گذاشته و به اعلام حکومت نظامی در چندین شهر آمریکا منجر شده است.

ترامپ: معترضین در آمریکا تروریست هستند!
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا `گروه‌های چپ گرای افراطی و ضدفاشیست` به نام آنتی‌فا را به دست داشتن در اعتراض های خشونت آمیز در شهرهای آمریکا متهم کرده و آن را "سازمان تروریستی" خوانده است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، در واکنش به ناآرامی های شب های گذشته دربیش از 30 شهر آمریکا در توییتر نوشت:سازمان"آنتی فا" را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار خواهد داد، امری که اعتراض سازمان آزادی‌های مدنی آمریکا را به دنبال داشت.
جنبش "آنتی فا" در ایالات متحده شامل مجموعه‌ای از گروه‌های چپ مبارز و ضدفاشیسم هستند که باور دارند برای رسیدن به آرمان‌های خود تنها اصلاحات سیاسی کافی
اما «تروریست» نامیدن جنبش "آنتی فا" واکنش سریع سازمان آزادی‌های مدنی آمریکا را به دنبال داشت که تاکید کرد «هیچ مرجع قانونی نمی‌تواند» یک گروه داخلی را تروریستی بنامد و هر اقدامی در این راستا نگرانی‌های مهمی را درباره روند قانونی آن و همین‌طور متمم اول قانون اساسی به وجود می‌آورد.
متمم قانون اساسی ایالات متحده حق آزادی بیان و اعتقاد و تجمع صلح‌آمیز در این کشور را تضمین می‌کند.
با این حال ترامپ توییت تام فیتن، از چهره‌های محافظه‌کار آمریکایی را بازنشر کرد که می‌گوید آنتی‌فا سال‌ها درگیر اقدامات تروریستی و توطئه‌چینی برای ایجاد آشوب در کشور بوده و نیروهای امنیتی از آنها غفلت کرده‌اند.
ترامپ و ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا پیش از این نیز آنتی‌فا و گروه های "آنارشیست" را به دست داشتن در ناآرامی ها شب های گذشته متهم کرده بودند.
دونالد ترامپ روز گذشته نیز معترضان را «گروه‌های سازمان‌یافته» نامیده و خواستار «برخورد قاطع» با آنها شده بود.

ترامپ به پناهگاه زیرزمینی کاخ سفید منتقل شد
یک مقام کاخ سفید گفت که رییس جمهوری آمریکا هنگام تجمع جمعه‌شب معترضان در مقابل این کاخ به پناهگاه زیرزمینی فراری داده شده است.
شبکه خبری سی‌ان‌ان بامداد دوشنبه به نقل از یک مقام کاخ سفید و یک نیروی امنیتی گفت که جمعه‌شب وقتی معترضان در مقابل کاخ سفید تجمع کردند، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای مدت کوتاهی به پناهگاه زیرزمینی این کاخ منتقل شده است.
این منابع گفتند که ترامپ برای مدتی کمتر از یک ساعت در پناهگاه زیرزمینی کاخ سفید بوده و سپس خارج شده است؛ اما مشخص نیست که ملانیا ترامپ همسر و بارون پسر او نیز همراه وی بوده‌اند یا خیر.
ترامپ پس از تجمع جمعه‌شب معترضان در مقابل کاخ سفید چندین بار از سرویس مخفی به خاطر اقداماتش تشکر کرده است. وی روز شنبه در پیامی توییتری نوشت: شب گذشته سرویس مخفی در کاخ سفید عالی کار کرد. آن‌ها نه تنها بسیار حرفه‌ای، بلکه عالی بودند. من داخل و در حال نظارت بر همه تحرکات بودم و امنیتم بالاتر از این نمی‌توانست باشد.
رییس جمهوری آمریکا همچنین معترضان را در تهدید کرد در صورتی که قصد عبور از دیوار کاخ سفید را داشتند، "با وحشی‌ترین سگ‌ها و بدترین سلاح‌ها" روبرو می‌شدند.

قانونگذاران آمریکایی خواستار توقف لفاظی‌های ترامپ شدند
برخی از قانونگذاران دو حزب آمریکا، در مورد اظهارات اخیر رئیس‌جمهور این کشور درباره اعتراضات مینیاپولیس، اظهار نگرانی کرده و خواستار توقف لفاظی‌های وی شدند.
روز گذشته (یکشنبه)، دموکرات‌ها و برخی از جمهوری‌خواهان در مورد لفاظی‌های اخیر ترامپ در مورد اعتراضات در مینیاپولیس اظهار نگرانی کردند.
به نوشته وبگاه «هافینگتون‌ پست»، برخی از افراد هر دو حزب در مورد اظهارات اخیر ترامپ در شبکه اجتماعی توئیتر عنوان کرده‌اند که این اظهارات در حال دامن زدن به خشونت‌ها و تشدید این موقعیت پرتنش است.
هافینگتون پست نوشت، همزمان که ناآرامی‌های داخلی در پی مرگ «جورج فلوید» و دیگر قربانیان سیاه‌پوست در آمریکا تکانی به شهر‌های مختلف در آمریکا داده است، قانون‌گذاران و رهبران آمریکایی روز گذشته (یکشنبه)، از ترامپ خواهش کردند تا اظهارات فتنه‌انگیز خود را متوقف کند.
«نانسی پلوسی»، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» گفت که او بیانیه‌های ترامپ را اکثراً نادیده می‌گیرد. به گفته پلوسی، اظهارات ترامپ به عنوان تله‌‌ای عمل می‌کند که توجه افراد را از مسائل پایه‌ای که موجب به وجود آمدن اعتراضات شد، پرت می‌کند.
اوایل روز جمعه، همزمان که اعتراضات در شهر مینیاپولیس بار دیگر بالا گرفت، ترامپ در صفحه توئیتر خود معترضان را «اراذل و اوباش» خواند.
روز گذشته (یکشنبه) نیز ترامپ معترضانی که در مقابل کاخ سفید تجمع کرده‌ بودند تهدید کرد و گفت اگر آنها نرده‌های کاخ را بشکند «سگ‌های وحشی» و «سلاح‌های شوم» هستند.
ترامپ همچنین بار‌ها به رهبران دموکرات که تلاش می‌کردند این خشونت‌ها را در شهر‌هایشان کنترل کنند انتقاد کرد.
«ایلهان عمر» نماینده دموکرات ایالت مینه‌سوتا نیز در پاسخ به اظهارات ترامپ در مورد ناآرامی‌ها در شهر‌های مختلف آمریکا گفت که رئیس‌جمهور نتوانسته درد و رنج شهروندان خود را درک کند.



نظر شما