شناسهٔ خبر: 40410096 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کشف 3 هزار پایان‌نامه و مدرک جعلی در میدان انقلاب

دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی از کشف هزاران مدرک جعلی توسط وزارت علوم در سال ۹۸ در میدان انقلاب خبر داد.

صاحب‌خبر -



به گزارش ایسنا، فریدون جعفری ضمن بیان این مطلب در صفحه اینستاگرام خود، با انتقاد از مدرک‌گرایی در اعتبار‌سنجی مسئولان و نمایندگان مجلس اظهارداشت: برخی مدیران سیاسی بدون حضور در کلاس ۱۴۰ واحد درس را در دو ترم پاس می‌کنند و مدرک دکتری و ارشد می‌گیرند.
جعفری ادامه داد: در واقع وقتی حضور در جایگاهی سیاسی را منوط به داشتن کاغذی به نام مدرک می‌کنیم بدون این که آزمون‌ها و ارزیابی های درستی از دانش مرتبط با آن مدرک را تقویت و به‌گزینی کنیم نتیجه سوق سیاسیون به‌سمت مدرک‌گرایی با استفاده از نفوذ و قدرتشان خواهد شد.
وی افزود: در واقع وقتی در دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های غیردولتی و موسسات غیرانتفاعی نظارت و دقت کافی در نحوه و  صدور مدرک دیده نمی‌شود در نتیجه با پدیده‌ای با عنوان مدرک‌فروشی مواجه خواهیم شد.
دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی تاکید کرد: حتی در مواقعی که ظاهراً درست است هیچ نظارت علمی بر کیفیت فعالیت‌های پژوهشی منتهی به اخذ مدرک صورت نمی‌گیرد و بازار پایان‌نامه فروشی‌ها، مقاله‌فروشی‌ها داغ و پر سود خواهد شد و دانشجویان حتی بدون یک جلسه حضور در کلاس با رانت، لابی و معامله نمره اخذ می‌کنند که در این شرایط با نوع دیگری از مدرک بی‌اعتبار مواجه هستیم.
وی تاکید کرد: فقط در یک جمع‌آوری سطحی ابزار و ادوات فروش پایان‌نامه و کتاب در میدان انقلاب توسط وزارت علوم در سال ۹۸ منتشر شد بیش از سه هزار نمونه غیرقانونی و جعلی کشف شد یعنی سه هزار مدرکی که ظاهراً معتبر هستند اما واقعاً بی‌اعتبار و جعلی.
جعفری خاطر نشان کرد: در برخی موسسات علناً مدرک فروخته می‌شود به گونه‌ای که نام و عنوان در سوابق موسسه جعلی بوده ولی فقط روی کاغذ فاجعه‌ای در فضای علمی و دانشگاهی در حال رخ دادن است. البته نباید منکر پیشرفت‌های علمی کشور از لحاظ کمیت و کیفیت شد.

برچسب‌ها:

نظر شما