شناسهٔ خبر: 40358929 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

پمپئو چین را به تضعیف اختیارات هنگ کنگ متهم کرد

پمپئو نوشت: هفته گذشته، کنگره مردم جمهوری خلق چین قصد خود را برای اعمال خودسرانه قانون امنیت ملی خود بر هنگ کنگ اعلام کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

وزیر خارجه آمریکا تصمیم کنگره چین برای بررسی لایحه امنیتی هنگ‌کنگ را فاجعه‌بار دانست و پکن را به تضعیف پیمان مربوط به خودمختاری این منطقه متهم کرد.

اخبار بین الملل-مایک پمپئو روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: هفته گذشته، کنگره مردم جمهوری خلق چین قصد خود را برای اعمال یکجانبه و خودسرانه قانون امنیت ملی خود بر هنگ کنگ اعلام کرد. تصمیم فاجعه‌بار پکن آخرین سری از اقداماتی است که به طور اساسی خودمختاری و آزادی هنگ کنگ و وعده خود چین را به مردم هنگ‌کنگ تحت اعلامیه مشترک ساینو-بریتیش، یک پیمان بین‌المللی در قالب سازمان ملل، تضعیف می‌کند.

وی افزود: وزارت خارجه از طریق قانون سیاست هنگ‌کنگ باید خودمختاری ارضی آن را از چین ، مورد ارزیابی قرار دهد. پس از مطالعه دقیق تحولات مرتبط پس از دوره گزارش، امروز به کنگره تایید کردم که هنگ کنگ به تضمین توافق تحت قوانین ایالات متحده در روشی مشابه قوانین آمریکا که پیش از ژولای 1997 اجرا شد، ادامه نمی‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: با توجه به واقعیت‌های روی زمین، هیچ فرد منطقی نمی‌تواند امروز ادعا کند که هنگ کنگ خودمختاری خود را از چین در بالاترین سطح حفظ می‌کند. هنگ‌کنگ و مردم آزاد، مبتکر و پویای آن برای ده‌ها سال به عنوان سنگری برای آزادی شکوفا شده‌اند و این تصمیم، برای من خوشایند نیست اما سیاستگذاری صحیح، مستلزم شناسایی واقعیت است.

پمپئو اضافه کرد: در حالیکه آمریکا بار دیگر امید داشت که آزادی و رفاه هنگ‌کنگ مدلی را برای اقتدارگرایان چین فراهم سازد، اکنون روشن است که چین در حال مدل‌سازی هنگ‌کنگ برای پس از خویش است. آمریکا در کنار مردم هنگ‌کنگ می‌ایستد همانگونه که آنها علیه انکار فزاینده حزب کمونیست چین نسبت به خودمختاری که خودشان وعده داده بودند، تلاش می‌کنند.

کنگره چین در روزهای اخیر بررسی «لایحه امنیتی هنگ کنگ» را در دستور کار قرار داده است. پکن می‌گوید که این لایحه قانونی فقط فتنه گران، براندازان، تجزیه طلبان و کسانی را که قصد ارتکاب عملیات تروریستی دارند، هدف قرار می دهد اما مخالفان، آن را مغایر با «خودمختاری عالی» این منطقه می‌دانند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد به خاطر هنگ‌کنگ قصد تحریم چین را دارند که در روزهای پیش رو اعلام می‌شود.

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما