شناسهٔ خبر: 40314991 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دومین نفتکش ایرانی وارد آب‌های ساحلی ونزوئلا شد/ آغاز شکست سیاست های تحریمی آمریکا

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا-دومین نفتکش از ناوگان اعزامی ایران به ونزوئلا به نام "فارست" تا ساعتی دیگر وارد منطقه اسکورت در آب‌های ساحلی ونزوئلا در دریای کارائیب خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری آریا،نفتکش "فارست" پس از ورود به منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا با اسکورت ناوهای نظامی این کشور به سمت یکی دیگر از بنادر ونزوئلا هدایت خواهد شد.
اولین نفتکش ایرانی به نام" فورچون" که با اسکورت ناوهای جنگی ونزوئلا به سمت یکی از بنادر این کشور در حرکت است حدود ساعت 8 صبح فردا به وقت ایران در بندر تعیین شده پهلو گرفته و محموله خود را تخلیه می‌کند.
سومین نفتکش ایران بنام" فاکسون" نیز روز چهارشنبه 27 می حدود ساعت 1400 به وقت محلی (22/30 به وقت تهران) به موقعیت اسکورت خواهد رسید.
روز گذشته و همزمان با ورود اولین نفتکش ایران به آبهای انحصاری اقتصادی ونزوئلا هشتک #GraciasIran (تشکر ایران) ترند اول توییتر ونزوئلا شد.
یک مقام آمریکایی حدود یک هفته قبل اعلام کرده بود که این کشور حتما در قبال ارسال محموله‌های فرآورده نفتی از سوی ایران به ونزوئلا اقدام خواهد کرد.

بیانیه وزارت خارجه ونزوئلا پس از  ورود اولین نفتکش ایران به بنادر این کشور
همزمان با ورود اولین کشتی حامل سوخت جمهوری اسلامی ایران به بنادر ونزوئلا ، وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای اعلام کرد که تهران – کاراکاس همکاری های دوجانبه خود در برابر تحریم های آمریکا را ادامه می دهند.
‌در این بیانیه که در سایت وزارت خارجه ونزوئلا منتشر شد؛‌ آمده است: "‌در طول 18 سال اخیر روابط بین جمهوری بولیواری ونزوئلا و جمهوری اسلامی ایران به شکل قابل توجهی گسترش یافته است."
"‌هر دو کشور قراردادهای متعددی را در زمینه های انرژی، علمی، اقتصادی و صنعتی امضا کرده اند و عضو جنبش کشورهای غیرمتعهدها و همچنین سازمان اوپک و کشورهای صادرکننده گاز هستند."
وزارت خارجه ونزوئلا با اشاره به روابط دوستانه و نزدیک دوکشور خاطر نشان کرد:‌ دولت های ایران و ونزوئلا در حال حاضر طرفدار برقراری جهانی چند قطبی هستند جهانی که ملت ها در آن حق تعیین سرنوشت خویش را داشته باشند.
در این بیانیه همچنین به تماس تلفنی اخیر حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا اشاره شده و آمده است: سران دولت های دوکشور در این مذاکره تلفنی بر ایجاد یک جبهه مشترک برای مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا تاکید کردند.
در همین پیوند "‌خورخه آره آسا" وزیر خارجه ونزوئلا امروز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت : "امروز ما ثمرات جهان چند قطبی ، دیپلماسی بولیواریای مبتنی بر صلح و همکاری جنوب-جنوب را می بینیم. ایران و ونزوئلا همواره در مواقع سختی از یکدیگر حمایت کرده اند. امروز اولین کشتی حامل بنزین برای مردم ما از راه می رسد ".
نخستین نفتکش از پنج محموله سوخت ایرانی روز شنبه (به وقت محلی) به منطقه اقتصادی ونزوئلا رسید.
خبرگزاری آمریکایی آسوشتیدپرس نیز به نقل از مقامات دریانوردی در میامی آمریکا گزارش داد که این مقامات موقعیت نفتکش فورچون به سمت سواحل ونزوئلا را تایید کرده‌اند و افزود که نفتکش بعدی تا فاصله سه روز و نیم پشت سر آن قرار دارد.


کوبا: ورود نفتکش ایرانی به ونزوئلا محاصره جنایتکارانه آمریکا را درهم شکست 
 رییس جمهوری کوبا روز دوشنبه با اشاره به ورود نفت‌کش ایرانی به سواحل ونزوئلا گفت: این اقدام محاصره "غیرقابل قبول و جنایتکارانه" تحمیل شده آمریکا بر ونزوئلا را شکست. 
به گزارش خبرگزاری پرنسا لاتینا، "میگل دیاز کانل" رییس جمهوری کوبا در پیامی توئیتری بر ورود نخستین نفتکش از پنج تانکر ایرانی به ونزوئلا که به دلیل محاصره اجباری تحمیل شده توسط آمریکا با کمبود بنزین روبرو شده است، پرداخت. 
رئیس دولت کوبا در ادامه خاطرنشان کرد: این اقدام محاصره "غیرقابل قبول و جنایتکارانه" که توسط ایالات متحده به ونزوئلا تحمیل شده است را شکست. 
مرکز ردیابی نفتکش‌ها دقایقی پیش در پیامی توئیتری از لنگر انداختن نخستین کشتی حاوی سوخت ایران در پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا خبر داد. 
مرکز ردیابی تانکر ترکز (TankerTrackers) در پیامی توئیتری نوشت: نفتکش ایرانی فورچون که در اواسط ماه مارس (اسفند- فروردین) در بندر شهید رجایی با 43 میلیون لیتر بنزین بارگیری شده بود، هم اکنون در اسکله 2 در پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا واقع در غرب پایتخت کاراکاس لنگر انداخت. 
این نخستین کشتی از پنج نفتکش ایرانی است که به رغم تهدیدات و تحریم‌های آمریکا در سواحل شمالی ونزوئلا پهلو می‌گیرد و آماده تخلیه محموله سوختی خود است.  
تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد نفتکش ایرانی در حال انجام عملیات پهلو گرفتن در پالایشگاه ال پالیتو با کمک دو قایق یدکش ونزوئلا اندکی پس از نیمه شب روز دوشنبه به وقت محلی می‌باشد.



واکنش انفعالی امریکا به ورود نفتکش ایرانی به آبهای ونروئلا
رسانه‌های محلی به نقل از منابع رسمی گزارش دادند نفتکش ایرانی «Fortune» وارد محدوده «منطقه ویژه اقتصادی» ونزوئلا شده است.
صفحه توئیتری «آئرونوتیسیاس ونزوئلا» که بر ترددهای هوایی و دریایی در ونزوئلا نظارت می‌کند، گزارش داد نفتکش فورچون اولین شناور حامل سوخت ارسالی از ایران است که وارد حریم آب‌های سرزمینی ونزوئلا شده است.
خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از شرکت اطلاعاتی «رِفِنِتیو ایکان» تایید کرد که نفتکش فورچون وارد آب‌های ونزوئلا شده است.
از سوی دیگر شبکه «راشاتودی» گزارش داد که به نظر می‌رسد حداقل یک فروند کشتی آمریکایی با نام «آدام جوزف» در تعقیب نفتکش ایرانی بوده که بعد از وارد شدن به منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا، دست از تعقیب برداشته است.
بر اساس این گزارش، هشتگ اسپانیایی #GraciasIran (به معنای متشکریم ایران)، توسط کاربران ونزوئلایی در شبکه اجتماعی توئتر ترند شده و آنها از همکاری تهران و کاراکاس در ایستادن مقابل محاصره دریایی آمریکا قدردانی کردند.
به نوشته راشاتودی، چهار نفتکش ایرانی دیگر به نام‌های «کلاوِل»، «فارست»، «فکسون» و «پتونیا» نیز به دنبال نفتکش فورچون، در حال حرکت به سمت سواحل ونزوئلا هستند. گفته می‌شود این نفتکش‌ها حدود 1،5 میلیون بشکه نفت فروخته‌شده توسط تهران به کاراکاس را برای این کشور حمل می‌کنند.
روز پنجشنبه یک مقام ارشد دولت آمریکا که حاضر به افشای نامش نشد، به رویترز مدعی شده بود واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلا است. نماینده ونزوئلا در سازمان ملل نیز گفته واشنگتن تهدید کرده که علیه 5 تانکر حامل بنزین در مسیر خود به ونزوئلا از زور استفاده خواهد کرد.
با این حال آئرونوتیسیاس از ساعاتی پیش تصریح کرده بود هیچ ناو آمریکایی در نزدیکی نفتکش ایرانی فورچون حضور نداشته و یک کشتی گشت نظامی ونزوئلا از کلاس «گوایکری» در دقایق آتی به اسکورت این نفتکش می‌آید.
برخی رسانه‌ها نیز از استقرار انواع سامانه های موشکی ارتش ونزوئلا و آماده باش نیروی هوایی این کشور برای واکنش نشان دادن به اقدام نابخردانه آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی عازم ونزوئلا خبر دادند.
روز جمعه نیز نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرده بود برای افزایش آمادگی نیروهای مسلح این کشور جهت حفاظت از سواحل این کشور و همچنین نفتکش‌های ایرانی، ارتش ونزوئلا در جزیره «لا اورچیلا» رزمایش موشکی برگزار کرده است.


رای الیوم: آغاز فروپاشی سیاست‌های تحریم و محاصره توسط آمریکا
وزنامه فرامنطقه‌ای "رای الیوم" طی مقاله‌ای در بخش سخن سردبیر نوشت: نمی‌دانیم "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا، که اخبار ورود نخستین نفت‌کش ایرانی به یکی از بنادر ونزوئلا را دنبال می‌کند، چه حسی دارد. ورود این نفت‎کش چالشی شدید علیه تهدیدات ترامپ و نیز شکستن محاصره ظالمانه و گرسنه نگه‌داشتن ونزوئلا محسوب می‌شود. ولی ما به خوبی می‌دانیم که ورود نفت‌کش به ترامپ حس شکست و تحقیرآمیزی دست داده است؛ چرا که تهدیدهای او از جمله توقیف این کشتی، ترساندن ایران و مانع شدن در برابر همبستگی این کشور با ملت دوست ونزوئلا و نیز ایستادن ایران در کنار ونزوئلا و رئیس‌جمهور شجاع و منتخب این کشور و نیز شکستن محاصره آمریکا و فراهم کردن نیازهای سوختی ونزوئلا، شکست خورده است. 4 نفت‌کش ایرانی دیگر نیز در راه است.
تفاوت اساسی میان ایران و ایالات متحده این است که ایران فرآورده‌های نفتی را به ملت محاصره‌ شده‌ای می‌فرستد که رهبرشان "نه" بزرگ به تلاش‌های آمریکا برای زانو درآوردن این ملت گفت، ولی آمریکا نیروهای مزدورش را در تلاشی ناامیدانه برای ساقط کردن "نیکلاس مادورو" رئیس‌جمهور منتخب می‌فرستاد تا یکی از مزدورانش را به جای او بر مسند قدرت بنشاند.
رئیس‌جمهور متکبر یعنی دونالد ترامپ به خوبی می‌داند که "حسن روحانی" رئیس‌جمهوری ایران زمانی‌که به دولت آمریکا درباره تلاش‌های آن برای رهگیری کشتی‌های ایرانی یا ایجاد هرگونه مزاحمت برای آنها هشدار داد، شفاف بود؛ چرا که پاسخ ایران تکان‌دهنده خواهد بود نه در ونزوئلا و دریای کارائیب بلکه در خلیج‌فارس، که صدها کشتی آمریکایی در آنجا حضور دارند.
هنگامی که نیروی دریایی انگلیس سال گذشته این جسارت را کرد که یک نفت‌کش ایرانی که در حال حرکت به سمت سوریه جهت شکستن محاصره آمریکایی بود را در تنگه "جبل الطارق" توقیف کند، قایق‌های ایرانی بعد از گذشت کمتر از یک هفته، یک نفت‌کش انگلیسی را جلوی چشم و گوش کشتی‌های جنگی آمریکایی در آب‌های خلیج‌فارس توقیف کردند به گونه‌ای که این کشتی‌های آمریکایی جرات مداخله برای جلوگیری از این توقیف را نداشتند و ترامپ نیز در آن موقع نمک روی زخم انگلیس پاشید و گفت: "ناوگان آمریکایی فقط از کشتی‌های آمریکایی حفاظت می‌کند." او با چنین اظهاراتی سیلی دردناک و قوی‌ای به همپیمانان انگلیسی‌اش زد که نفت‌کش ایرانی را بنا به توصیه‌های دولت ترامپ توقیف کرده بودند.
سیاست تحریم آمریکا علیه ونزوئلا، ایران و سوریه با شکست مواجه شده است و به زودی این شکست را درخصوص تحریم‌های علیه چین و روسیه شاهد خواهیم شد؛ چرا که این سیاستی است که قلدری و زورگویی این استکبار را نشان می‌دهد ولی در حال حاضر کارآیی خود را از دست داده و جهانیان یک‌صدا علیه آن شده‌اند که در سایه چنین وضعیتی، ضربه‌هایی قوی و دردناک به هیبت و اعتبار آمریکا وارد می‌شود و نفرت بیشتر ملت‌های جهان از آن عمیق‌تر شده است؛ زیرا تحریم‌ها غیرقانونی و نقض قوانین بین‌المللی قلمداد می‌شوند.



 

نظر شما