شناسهٔ خبر: 40271927 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پیامدهای خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز/ واکنش ها به خروج آمریکا

صاحب‌خبر -
  خبرگزاری آریا-اعضای اروپایی ائتلاف ناتو ا ناخرسندی خودشان را از تصمیم دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» برای خروج از «معاهده آسمان‌های باز» ابراز کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا،نیویورک تایمز  نوشت: آژانس‌های اطلاعاتی و پنتاگون مدعی شده‌اند که روسیه از پروازهای نظارتی بر فراز آمریکا به منظور شناسایی زیرساخت‌های آمریکا بهره برده و این اقدام می‌تواند این زیرساخت‌ها را به اهدافی برای حملات سایبری تبدیل کند.
خروج از این پیمان می‌تواند مقدمه‌ای بر خروج آمریکا از معاهده «استارت جدید» باشد. استارت جدید تعداد موشک‌های هسته‌ای میان ایالات متحده و روسیه را محدود کرده است.
معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین 34 کشور جهان است که در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است.
این معاهده برای ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده در خصوص کلیه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است باعث نگرانی آن‌ها شود، ایجاد شده است. معاده آسمان‌های باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.
دونالد ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید تاکنون از بسیاری از معاهدات و پیمان های مهم بین‌المللی، آمریکا را خارج ساخت که تلاطمات سیاسی جهانی را به همراه داشته است که می‌توان به خروج از پیمان‌های آب و هوایی پاریس، پیمان تجاری نفتا و توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد.


واکنش منفی متحدان اروپایی آمریکا در ناتو به احتمال خروج ترامپ از معاهده آسمان‌های باز
اعضای اروپایی ائتلاف ناتو ا ناخرسندی خودشان را از تصمیم دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» برای خروج از «معاهده آسمان‌های باز» ابراز کردند.
خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از یک مقام ارشد در ائتلاف ناتو گزارش داد. روز گذشته دولت آمریکا با متهم کردن روسیه به نقض این معاهده از آن خارج شد.
رویترز نوشته تصمیم جدید آمریکا تردیدها درباره احتمال تمدید نشدن پیمان نیواستارت از سوی واشنگتن را جدی‌تر کرده است. این پیمان استقرار سلاح‌های استراتژیک میان آمریکا و روسیه را به 1550 عدد محدود می‌کند.
یک مقام ناتو گفت اعضای این ائتلاف در نشستی که امروز در واکنش به تصمیم دیروز آمریکا برگزار شد بر سر «اهمیت کنترل تسلیحاتی و ضرورت بازگراندن روسیه به پایبندی به توافقات» به توافق رسیدند.
مقام مورد استناد رویترز اضافه کرده بعضی از اعضای ائتلاف ناتو ابراز نگرانی کردند که آمریکا ممکن است از پیمان ناتو هم خارج شود.
اعضای ائتلاف ناتو نگرانند خروج آمریکا از معاهده آسمان‌های باز ممکن است روسیه را هم به خروج از این معاهده ترغیب کند و به این دلیل باعث لطمه به امنیت اروپا شود.

ابراز تأسف فرانسه از تصمیم آمریکا جهت خروج از معاهده آسمان باز
 وزارت امور خارجه فرانسه ضمن ابراز تأسف بابت خروج آمریکا از معاهده آسمان باز گفت، شماری از کشورهای اروپایی در بیانیه‌ای مشترک همچنان بر مفید و کارآمد بودن این معاهده تأکید دارند.
دولت فرانسه درخصوص خروج آمریکا از معاهده آسمان باز ابراز تأسف کرد و گفت کشورهای اروپایی به این معاهده متعهد خواهند ماند.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه گفت، این کشور به همراه آلمان، بلژیک، اسپانیا، فنلاند، ایتالیا، لوکزامورگ، جمهوری چک و سوئد، در بیانیه‌ای مشترک آورده‌اند که معتقدند معاهده آسمان باز همچنان «مفید و کارامد» است.
به گفته این وزارتخانه، گرچه هنوز نگرانی‌هایی بابت اجرای کامل این معاهده از سوی روسیه وجود دارد، اما خروج آمریکا از آن مایه تأسف است.
وزیر امور خارجه آلمان نیز روز جمعه در این باره گفت: «قطعاً می‌بینیم که اجرای این معاهده از سوی طرف روسی طی چند سال اخیر با مشکلاتی مواجه بوده است. اما از دید ما، توجیهی برای خروج از آن نیست».

هشدار چین درخصوص خروج آمریکا از معاهده «آسمان باز»
  وزارت امور خارجه چین هشدار داد خروج آمریکا از معاهده آسمان باز، بر امنیت و ثبات مناطق مختلفی از جهان تأثیر منفی خواهد داشت.
«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین هشدار داد خروج آمریکا از معاهده «آسمان باز» منجر به کاهش ثبات و امنیت در برخی نقاط جهان خواهد شد.
به نوشته خبرگزاری «تاس»، لیجیان روز جمعه گفت، برنامه واشنگتن برای خروج از این معاهده و «تمایل آن به برداشتن گام‌های یک‌جانبه»، تنها بر این دلالت دارد که مقامات آمریکایی در دوره جنگ سرد گیر کرده‌اند.
وی افزود: «این اقدام نشان می‌دهد که ایالات متحده در حال ترک تعهدات بین‌المللی خود است».
این دیپلمات چینی هشدار داد: «چنین حرکتی بر روی امنیت و ثبات در مناطق مشخصی تأثیر منفی خواهد داشت. ما عمیقاً به‌خاطر این وضعیت متأسفیم».
معاهده آسمان باز، سال 2002 بین 34 کشور جهان به امضا رسید تا اعتماد میان آنها افزایش یابد و بتوانند پروازهای شناسایی را جهت جمع‌آوری اطلاعات درخصوص تحرکات نظامی یکدیگر انجام دهند.

موسوی: دولت آمریکا در حال لطمه زدن به همه هنجارها و قواعد بین‌المللی است
  سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره خروج آمریکا از معاهده آسمان باز با بیان اینکه روند یکجانبه‌گرایی و خروج آمریکا از توافقات بین‌المللی ادامه دارد، گفت: واشنگتن در حال زیر پاگذاشتن همه تعهدات بین‌المللی خود و لطمه زدن به هنجارها و قواعد بین‌المللی است.
سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز (جمعه) در توئیتی در واکنش به خروج آمریکا از معاهده آسمان‌ باز، نوشت: «روند یکجانبه‌گرایی و خروج آمریکا از توافقات بین‌المللی ادامه دارد.»
وی افزود: «دولت آمریکا در سه سال و نیم گذشته در حال زیر پا گذاشتن همه تعهدات بین‌المللی خود و لطمه زدن به کلیه هنجارها، قواعد و حقوق بین‌المللی است که قطعا آنارشیسم را به دنبال خواهد داشت.»

واکنش روسها به خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز
الکساندر گروچکو معاون وزیر امور خارجه روسیه  به رسانه های روسی گفت که از طرف مسکو هیچ تخلفی در این پیمان صورت نگرفته است و روسیه تا زمانی که آمریکا به آن پایبند باشد در این پیمان باقی خواهد ماند.
استفان دوجاریک نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از این اقدام آمریکا ابراز نگرانی کرده و گفته است که فسخ چنین پیمانی بدون هیچ گونه جایگزینی، می‌تواند منجر به اقدامات بی‌ثبات کننده مانند شروع مسابقه تسلیحاتی جدید در جهان شود و خطاهای محاسباتی را بالا ببرد.
الکساندر آلیموف معاون نماینده روسیه در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو هم به روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو گفته است: این اقدام واشنگتن هیچ نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت اگر چه ترامپ گفته کشورش آماده است توافقنامه جدیدی منعقد کند.
وی ادامه داد: پیمان فعلی زمانی منعقد شد که سطحی از اعتماد میان دو طرف ( مقامات آمریکا و روسیه) به وجود آمده بود و هر دو کشور در مسیر تقویت اعتماد و امنیت حرکت می کردند چیزی که امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم.

پیامدهای خروج آمریکا از معاهده آسمان های باز
ستفان دوجاریک نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از این اقدام آمریکا ابراز نگرانی کرده و گفته است که فسخ چنین پیمانی بدون هیچ گونه جایگزینی، می‌تواند منجر به اقدامات بی‌ثبات کننده مانند شروع مسابقه تسلیحاتی جدید در جهان شود و خطاهای محاسباتی را بالا ببرد.
الکساندر آلیموف معاون نماینده روسیه در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو هم به روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو گفته است: این اقدام واشنگتن هیچ نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت اگر چه ترامپ گفته کشورش آماده است توافقنامه جدیدی منعقد کند.
وی ادامه داد: پیمان فعلی زمانی منعقد شد که سطحی از اعتماد میان دو طرف ( مقامات آمریکا و روسیه) به وجود آمده بود و هر دو کشور در مسیر تقویت اعتماد و امنیت حرکت می کردند چیزی که امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم.
ریچارد ویتز کارشناس باشگاه سیاسی والدای روسیه می گوید: خروج از پیمان آسمان های باز از مدت ها پیش در آمریکا مطرح بوده است و دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه آمریکا به ماهواره ها و ابزار قدرتمندی برای جاسوسی دقیق از نقاط مختلف جهان دست پیدا کرده است که هزینه آن به مراتب از اجرای پیمان آسمان های باز کمتر است ضمن اینکه نوسازی ناوگان تجسسی آمریکا به بیش از 100 میلون دلار بودجه نیاز دارد از طرفی آمریکا معتقد است که روسیه به شکلی درست این پیمان را اجرا نمی‌کند.
صاحبنظر روس معتقد است که خروج روسیه از این پیمان به نفع مسکو نیست چرا که در آن صورت نمی توان پایگاه های نظامی آمریکا در اروپا را زیر نظر گرفت.
می توان گفت که به نظر می رسد آمریکا در مسیری گام برمی دارد که به دنبال آن جهان ناخواسته وارد رقابت تسلیحاتی جدیدی خواهد شد هرچند که هنوز رقابت اصلی بر سر ساخت موشک های هسته ای بیشتر آغاز نشده است چرا که حداقل تا سال 2021 روسیه و آمریکا در پیمانی با نام استارت 2 قرار دارند که طبق آن باید تسلیحات هسته ای خود را محدود و کنترل کنند اما با رویه ای که ترامپ تاکنون دنبال کرده است بعید نیست پس از ریاست جمهوری دوباره وی در آمریکا، همه دستاوردهایی که جهان در خصوص کنترل تسلیحات تهاجمی بدست آورده یکی پس از دیگری از بین برود.
سرگئی اورجونیکیدزه رئیس شورای اجتماعی همکاری‌های بین‌المللی و دیپلماسی عمومی روسیه در تالار اجتماعی فدراسیون روسیه نیز معتقد است که دولت فعلی آمریکا در حال نابود کردن همه معاهدات بین‌المللی در خصوص محدودیت تسلیحات است.
وی معتقد است که پیمان آسمان باز رابطه نزدیکی با پیمان استارت دارد و اقدام ترامپ در واقع اشتباهی بزرگ از سوی کشوری است که ادعای رهبری جهان را دارد چرا که در حال زمینه چینی برای آغاز مسابقه تسلیحاتی دیگری در جهان است.

نظر شما