صاحبخبر - شرکت صنایع تولیدی کروز با همت 12 هزار نیروی انسانی به صورت مستقیم و 60هزار نفر به صورت غیرمستقیم توانسته بیش از 3000 قطعه موردنیاز صنعت خودرو را بومیسازی کند و صرفهجویی 50 میلیون دلاری را به همراه داشته باشد.
نادر سخا، مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی کروز در خصوص روند فعالیت این شرکت گفت: کروز 39 سال پیش با دو پرسنل در زمینه تولید انواع کلیدهای لوازم برقی خانگی آغاز به فعالیت کرد و از سال 1366 به مدت 4 سال علاوه بر کلیدهای لوازم برقی خانگی به تولید کانکتورهای مخابراتی پرداخت، از سال 1370 با همت بلند بنیانگذاران خود راه جدیدی رو پیشرو گرفت و تولید قطعات خودرو را آغاز کرد.
مدیرعامل کروز با تاکید بر کیفیت بالای قطعات تولیدی، توانایی رقابت با نمونه خارجی و همچنین صادرات محصولات در تمامی دورهها اظهار کرد: قطعات لوازم برقی خانگی و مخابراتی در اوایل فعالیت به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر و در زمینه قطعات خودرو نیز کروز صادرات را در کارنامه خود دارد. به مرور زمان تولید قطعات متفاوت خودرو به این مجموعه افزوده شد و توانستیم از یک کارگاه نود متری به بزرگترین قطعهساز کشور تبدیل شویم، به طوری که امروزه 72هزار سرمایه انسانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این مجموعه همکاری دارند و از این راه تامین معاش میکنند.
سخا با اشاره به اینکه افزایش سطح داخلیسازی قطعات به منظور افزایش اشتغالزایی، کاهش ارزبری و... اساس کار مجموعه است، تصریح کرد: در ابتدا فعالیت خود را در این زمینه با مهندسی معکوس آغاز کردیم و در سالهای اخیر به توانایی طراحی قطعات خودرو همگام با دانش روز دنیا دست یافتیم.
وی در خصوص میزان بومیسازی قطعات خودرو در کروز بیان کرد: ما با تلاش شبانهروزی نیروی انسانی خود حدود 3000 قطعه موردنیاز در دسته محصولات متفاوت را بومیسازی کردیم و در این راستا 300 مجموعه قطعهساز با ما در حال همکاری هستند که علاوه بر اشتغال ایجادشده، صرفهجویی ارزی سالانه بیش از 50 میلیون دلار را به همراه داشته است.
مدیرعامل کروز با اشاره به اینکه تنها راه بهبود وضعیت فعلی، گسترش فعالیت شرکتهای خصوصی است، گفت: در بسیاری از مسائل مرحله تحقیقات را گذراندیم و به مرحله ابداع یا طراحی دست یافتم که نیازمند سرمایهگذاری هنگفتی است و شاید از عهده شرکتهای کوچکتر خارج باشد. با رشد شرکتهای خصوصی همچون کروز، سرمایه و اشتغال ایجاد میشود و همچنین به دنبال خود کارگاه-های کوچکی را همانند ما که با 300 کارگاه در حال همکاری هستیم، فعال خواهند کرد.
سخا در خصوص نحوه تشکیل واحد تحقیق و توسعه توضیح داد: به منظور در اختیار گرفتن بازارهای هدف که به دنبال کاهش قیمت تمامشده، کیفیت بالا و تنوع محصول است، از بدو تاسیس همواره توجه ویژهای به امر تحقیق و توسعه داشتیم و از سال 1389این واحد در دو بخش الکترونیک و مکانیک شروع به فعالیت کرد و تا به امروز توانسته بسیاری از قطعات خودرو را بومیسازی کند.
وی با اشاره به اینکه برای ارتقای دانش فنی، کاهش هزینههای تولید، طراحی محصولات خود پروژه-هایی به صورت موازی با دانشگاههای امیرکبیر، تهران و شریف پیش بردیم، گفت: حدود 40 نفر از دانشجویان این دانشگاهها در واحد تحقیق و توسعه مستقر هستند که در آینده میتوانند با گذراندن واحدهای آموزشی جهت کمک به افزایش تولید داخل جذب شوند.
نادر سخا در پایان بر اهتمام همه متخصصان، کارشناسان و نیروی انسانی شاغل در این مجموعه جهت تحقق جهش تولید قطعات خودرو متناسب با نیاز خودروسازان تاکید کرد تا با ارتقای سطح توانمندیها، قطعات باکیفیت کروز در اختیار خودروسازان برای تولید محصول استاندارد قرار گیرد.∎
نظر شما