شناسهٔ خبر: 40185367 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

جزئیات طرح الحاق کرانه باختری

روز قدس امسال به دلیل مسایل مختلفی که در صحنه فلسطین دیده می‌شود، از حساسیت بالایی برخوردار است.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

روز قدس امسال به دلیل مسایل مختلفی که در صحنه فلسطین دیده می‌شود، از حساسیت بالایی برخوردار است.

اخبار بین الملل​-رژیم صهیونیستی این روزها با حمایت قاطع ایالات متحده آمریکا و سوءاستفاده از مشغول بودن جهان به کرونا، دنبال رسمیت‌بخشی به اشغال بخش‌های گسترده‌ای از کرانه باختری است و این در حالی است که از مدت‌ها قبل دست به پاکسازی نژادی در شهر قدس زده است.

اشغال بخش‌های جدیدی از کرانه باختری به چه معناست؟

کرانه باختری ۵۶۵۵ کیلومتر مربع مساحت دارد که برابر با ۲۱ درصد از مساحت تاریخی کل فلسطین است و مساحت منطقه موسوم به «ج یا c» برابر با ۳۴۵۰ کیلومتر مربع است که ۶۱ درصد مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد که اکنون تحت کنترل رژیم صهیونیستی قرار دارد.

تقسیم کرانه باختری رود اردن به سه منطقه «الف، ب و ج» در پیمان اسلو، در سال ۱۹۹۳ انجام شد؛ منطقه الف از نظر اداری و امنیتی توسط تشکیلات خودگردان، منطقه ب از نظر اداری توسط تشکیلات خودگردان و از نظر امنیتی توسط رژیم صهیونیستی و منطقه ج از نظر امنیتی و اداری توسط رژیم صهیونیستی اداره می‌شود.

شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در منطقه ج متمرکز است به نحوی که تعداد شهرک‌ها در این منطقه به ۱۶۰ عدد می‌رسد که ۷۰۰ هزار شهرک‎نشین در آن زندگی می‌کنند. نکته قابل توجه آن است که شهرک‌ها در چهار محور اصلی در شرق کرانه باختری معروف به دره رود اردن  به عنوان خزانه آبی فلسطین، مرکز کرانه باختری، غرب کرانه باختری و در قدس متمرکز است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داد در صورت پیروزی، دره اردن و شرق «بحر المیت» را به فلسطین اشغالی الحاق می‌کند؛ مناطقی که حدود ۳۰ درصد از مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد و این رسمیت بخشی به اشغال مناطق یاد شده در راستای طرح آمریکا موسوم به «معامله قرن» صورت می‌گیرد.

منطقه دره اردن و شمال بحر المیت که به «غور اردن» (دره اردن) معروف است بخش شرقی کرانه باختری به طول ۱۲۰ کیلومتر و عرض ۱۵ کیلومتر است. بر اساس آخرین آمارها حدود ۶۵ هزار فلسطینی و ۱۱ هزار شهرک‌نشین صهیونیست در این منطقه زندگی می‌کنند. ۹۰ درصد این منطقه بر اساس توافق «اسلو» امضا شده میان تل‌آویو و سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف» جزء مناطق «c» به شمار می‌رود. این مناطق از نظر امنیتی و اداری کاملا تحت کنترل رژیم صهیونیستی هستند.

نتیجه الحاق (اشغالگری جدید)

اجرای وعده نتانیاهو و اجرایی کردن اشغال اراضی بیشتر در کرانه باختری منجر به این موارد خواهد شد: راهکار دو دولتی نابود می‌شود و دوم اینکه استراتژی صهیونیستی درباره شهرک‌سازی به سمت مرکز کشیده می‎‌شود و در مرحله آینده بر دو منطقه الخلیل و نابلس تمرکز خواهد شد.

شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، قدس و جولان خلاف قانون بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد است و تا کنون چندین قطعنامه علیه این موضوع صادر شده است. آخرین بار در سال ۲۰۱۶ قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت در این باره صادر و خواستار توقف فوری و کامل شهرک‌سازی در کرانه باختری و قدس اشغالی شد.

 

اما سوال این است که گزینه‌های فلسطینی‌ها برای مقابله با طرح اشغالگری جدید در کرانه باختری چیست؟. رژیم صهیونیستی می‌داند تشکیلات خودگردان کاری چندانی در این باره انجام نخواهد داد و واکنش‌هایش در حد بیانیه، سخنرانی تلویزیونی، تحرکات مردمی کنترل شده و سفر «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان به برخی کشورهای غربی برای کسب حمایت است.

فلسطین‌آنلاین در ادامه گزینه‌های مورد انتظار برای مقابله با این طرح صهیونیستی را به شرح زیر توضیح داد:

  • پایان اختلافات و ادغام جنبش‌های حماس وجهاد اسلامی در چارچوب سازمان آزدیبخش فلسطین «ساف»
  • لغو عملی توافق‌های امضا شده با رژیم صهیونیستی
  • بازگرداندن اعتبار به جنبش فتح و قرار دادن سلاح تحت کنترل کمیته اجرایی این سازان برای اداره نبرد با رژیم صهیونیستی در کل فلسطین
  • بسیج ملت فلسطین و ملت‌های عربی و اسلامی و تمام آزادگان جهان برای مقابله با اشغالگر اسرائیلی
  • حمایت از تحریم رژیم صهیونیستی و جرم دانستن تمام اشکال عادی‌سازی روابط
  • فعال کردن دیپلماسی رسمی و مردمی برای حمایت از رویکردهای جدید و تصحیح مسیری که رژیم صهیونیستی را دولتی عادی در منطقه معرفی می‌کند.

پاکسازی نژادی در کرانه باختری و قدس

رژیم صهیونیستی از سال گذشته تا کنون با اجرای برخی طرح‌ها، به پاکسازی نژادی در قدس و کرانه باختری دست زده است.

رژیم صهیونیستی تیرماه گذشته (۱۳۹۸) تخریب حدود ۱۰۰ واحد مسکونی متعلق به فلسطینی‌ها در منطقه «وادی‌الحمص» در شهر «صور باهر» در جنوب شرق قدس اشغالی را آغاز کرد؛ به گفته مقامات فلسطینی این اقدام بزرگترین عملیات تخریب از ۱۹۶۷ تا کنون است (جزئیات بیشتر). طرف‌های مختلف فلسطینی در واکنش این اقدام مصداق بارز جنایت جنگی و پاکسازی نژادی است.

در ماه گذشته (فروردین ۱۳۹۹) دفتر ملی دفاع از سرزمین و مقابله با شهرک‌سازی (وابسته به ساف) اعلام کرد، رژیم صهیونیستی قصد دارد شهرک‌هایش در قدس را به یک خط ریلی ویژه قطار سبک شهری به هم وصل کند.

بر اساس گزارش رسانه‌‌های فلسطینی، هدف از این اقدام جذب بیشتر شهرک‌نشینان صهیونیست برای سکونت در شهرک‌های صهیونیستی است که به نوعی جمعیت فلسطینی‌ها را  تهدید می‌کند.

از سوی دیگر هفته گذشته، کمیته موسوم به هماهنگ‌کننده امور رژیم صهیونیستی در کرانه باختری از تصویب طرح مصادره زمین‌های اطراف مسجد ابراهیمی در الخلیل در راستای اجرای پروژه‌ای صهیونیستی خبر داد.

پیش‌تر، «نفتالی بنت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در۱۴ اردیبهشت طرح مصادره بخش‌هایی از زمین‌ها و اماکن تاریخی در نزدیکی مسجد ابراهیمی در الخلیل را به صورت نهایی تصویب کرده بود.

هدف از این اقدام ساخت شهرک و نیز ایجاد آسانسوری بزرگ است که رفت‌وآمد شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد ابراهیمی را آسانتر می‌کند. بر این اساس شهرداری الخلیل سلب صلاحیت شده و مسؤولیت اراضی مصادره شده به نهاد صهیونیستی موسوم به اداره امور مدنی در کرانه باختری واگذار می‌شود.

موضوع دیگر در همین زمینه بازداشت گسترده فلسطینی‌ها از جمله مقامات فلسطینی در کرانه باختری و قدس به صورت روزانه است. در همین زمینه سازمان آزادیبخش فلسطین اخیرا اعلام کرد، رژیم صهیونیستی در حال اعمال آپارتاید در قدس است.

«حنان عشراوی» عضو کمیته اجرایی ساف اعلام کرد: تروریسم روزانه اسرائیل در قدس و خارج آن، عینیت بخشی به سیاست رژیم اشغالگر است که اجرای پاکسازی نژادی را دنبال می‌‎کند.

از دیگر مصادیق اجرای پاکسازی نژادی در قدس تخریب منازل فلسطینی‌ها به بهانه‌های مختلف و آواره کردن آنها از این شهر است. این اقدام همواره با واکنش گسترده گروه‌های مقاومت فلسطینی و تشکیلات خودگردان روبرو شده است اما همچنان ادامه دارد.


 

نظر شما