شناسهٔ خبر: 4017137 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

روحانی: مذاکرات مقتدرانه در برابر قدرت‌های جهان، افتخار ملی است

نسیم

رئیس‎جمهور در کنگره ملی"روز شهید" گفت: اگر دیپلمات‌های ما در مذاکرات در برابر قدرت‌ها می‌ایستند به اتکای ملت بزرگ ایران و شهداست/ "ایمان، هجرت و جهاد" را هم در کربلا دیدیم هم در جنگ تحمیلی

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «نسیم» حسن روحانی رئیس‎جمهور دردومین کنگره ملی بزرگداشت "روز شهید"با بیان اینکه ما روزی ندای پیروزی انقلاب را شنیدیم که طلاب فیضیه از مرگ نهراسیدند و صحن فیضیه مالامال از خون شهیدان شد‬، عنوان کرد: روزی که طلاب و علما از رژیم نترسیدند ندای انقلاب کارگر افتاد‬.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اگر علما و طلاب شهید نمی شدند مردم به صحنه نمی‌آمدند‬ف افزود: سال 42 امام به زندان رفت سال 43 تبعید شد سال 43 فرزندش دستیر شد و تبعید شد؛ اگر امام زندان نمی‌رفت و اگر از تبعید می‌هراسید و اگر از تقدیم فرزندش هراس داشت انقلاب به پیروزی نمی‌رسید.

روحانی همچنین با اشاره به اینکه انقلاب با ایثار به پیروزی رسید، گفت: آن روزی که چهره ایثار و شهادت بیش از دوران انقلاب ظهور و بروز پیدا کرد در دفاع مقدس بود و البته در انقلاب اسلامی هم ایثار و فداکاری و زندان و شکنجه و تبعید و شهادت بود .

رئیس‎جمهور همچنین گفت: هیچ وقت نبوده که در میان جوامع صلح و برادری برای همیشه مستقر شود.

روحانی در ادامه با بیان این مطلب که ما همیشه شرائطی داریم که باید خودمان را برای ایثار و فداکاری آماده کنیم، اظهار کرد: آنهایی که آمدند عراق و افغانستان را به خاک و خون کشیدند و امروز هم در منطقه دارند تجاوز می‌کنند ممکن است که کشته هم بدهند ولی کارشان تجاوز است.

وی با طرح سوالاتی مبنی بر اینکه چرا ما به شهدای خود می بالیم و چرا به خانواده های شهدای خود احترام گذاشته و برایشان ارزش قائلیم، گفت: برای اینکه دفاع مقدس ما ایستادگی در برابر تجاوز بود چراکه ما که به کسی حمله نکردیم و ما که نمی‌خواستیم کشور را گسترش بدهیم.

رئیس‎جمهور با اشاره به اینکه سلاح هایی که ما داشتیم عمدتاً مال غربی‌ها بود، اذعان داشت: امروز هم که ده‌ها برابر آن روز قدرت داریم امروز هم شرائط ما شرائط جنگ نیست چون ما اهل تجاوز نیستیم و ما قصد تجاوز به کسی را نداریم اما از خاک خودمان و از وطن و ملت و استقلال و عزت خودمان با همه وجودمان دفاع می‌کنیم.

روحانی همچنین گفت: اول جنگ وسط جنگ تا روز آخر جنگ شرق و غرب دنیا به صدامیان اسلحه و امکانات و تجهیزات می دادند و همه تجهیزات شیمیایی را وسط جنگ کشورهای اروپایی به عراق دادند.

رئیس‎جمهور در ادامه با اشاره به اینکه تجهیزات موشکی را شوروی سابق و اروپا در وسط جنگ به عراق دادند، اظهارکرد: آمریکایی ها از روز اول همکاری اطلاعاتی با عراق داشتند و در واقع ملت ما مظلومانه جنگیند و تنها بود و هیچ کس به ما کمک نکرد.

روحانی همچنین اشاره کرد: ما یک وسیله پدافندی داشتیم که برای سوئیس بود وآنها تعهد داشتند که این وسایل را تعمیر کنند اما وقتی  ما طبق قرارداد برای تعمیر به سوئیس فرستادیم گرفتند و گفتند ما نمی‌توانیم تعمیر کنیم چون شما در حال جنگ هستید؛ البته همه اینها را مهندسین ما ساختند و تعمیر کردند اما ما مظلومانه و اخلاقی جنگیدیم وهیچ جا ما اخلاق را کنار نگذاشتیم.

رئیس‎جمهور همچنین گفت: رزمندگان ما اخلاق اسلامی را در میدان جنگ و درعمل نشان دادند اما آن دژخیمان با اسرای ما چکار کردند؛ ما می دانستیم حتی بر خلاف تمام مقررات بین المللی وزیر نفت ما را اسیر کردند و زیر شکنجه کشتند اما ما به اسرای آنها طبق به مقررات اسلام احترام گذاشتیم و اخلاقی جنگیدیم.

روحانی با بیان اینکه در دفاع مقدس برای رزمندگان ما هیچ الگویی جز کربلا و امام حسین نبود، افزود: امام حسین امام همه آزادگان عالم است؛ حتی هندوها روز عاشورا برای امام حسین عزاداری می‌کنند وحسین(ع) رهبر آزادگان تاریخ و عالم است .

وی در ادامه با بیان اینکه همه مادران شهید تا یک مقداری به آنها فشار می‌آمد می‌گفتند زینب(س)، اظهار کرد: در انقلاب کربلا الگوی ما بود؛ در دفاع مقدس الگوی ما کربلا بود.

رئیس‎جمهور با بیان اینکه ملتی که الگویش امام حسین(ع) است هر گز در برابر دشمنان خم نمی‎شود، بیان کرد: در دفاع مقدس ما در جبهه نمی‌پرسیدیم که از این جناحی یا آن جناحی؛ راست هستی یا چپی؛ مسیحی هستی یا زرتشتی هستی چرا که هر کسی آمده بود تا از خاکش دفاع کند.

روحانی همچنین با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع فعالان محیط زیست، یادآور شد: همانطور که رهبری فرمودند باید محیط زیست را سالم نگه داریم پس اگر ماشین ما دود و آلودگی ایجاد می‌کند بدانیم این دود منکر است و اگر اصلاح کردم یعنی معروف است.

وی با بیان اینکه هر کار خوبی معروف است و هر کار زشت و ناپسندی منکر است، گفت: آن کسی که خیابان را کثیف می‌کند رفتارش منکر است.

رئیس‎جمهور با بیان اینکه منکر و معروف را باید به معنای وسیع کلمه ببینیم، تاکید کرد: ما یک سری مسائل در کشور داریم که ملی است؛ مذاکرات ما در برابر قدرت های جهان یک افتخار ملی است.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه سرداران رشید شما دیروز در میدان جنگ در برابرردشمن ایستادند و از کشور دفاع کردند، افزود: آنها امروز درمیدان مذاکره جهاد می‌کنند.

نظر شما