شناسهٔ خبر: 40109150 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

هاآرتص نوشت؛

درخواست ها از پمپئو براي حمايت از رژيم صهيونيستي

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- شماری از نمایندگان کنگره آمریکا با پشتیبانی ایپک، از پمپئو خواستند، در برابر پیگرد دیوان دادگستری لاهه از رژیم صهیونیستی، محافظت کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، هاآرتص نوشت: برخی نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌هایی که از پشتیبانی کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (ایپک) برخوردار است، از وزیر امور خارجه این کشور خواستند که از اسرائیل در برابر پیگرد دیوان دادگستری لاهه محافظت کند.
پایگاه اینترنتی این روزنامه چاپ فلسطین اشغالی در گزارشی تحت عنوان «نمایندگان کنگره با پشتیبانی ایپک خواستار حمایت پمپئو از اسرائیل شدند» نوشت: اعضای دموکرات و جمهوری خواهِ مجلسن نمایندگان و سنا آمریکا با ارسال نامه‌هایی از مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور خواسته اند که از اسرائیل در برابر پیگرد‌های دیوان بین المللی دادگستری محافظت کند.
این نامه‌ها از حمایت شدید ایپک، لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا، برخوردارند. در این نامه‌ها به تصمیم اخیر دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر پذیرش «فلسطین» به عنوان دولتی که می‌تواند شکایت خود را مطرح کند اشاره شده است.
در نامه‌ای که سناتور‌های آمریکایی به رهبری سناتور دموکرات بن کاردین و سناتور جمهوری خواه "راب پورتمن" تهیه و تدوین شده، آمده است: «دادگاه با پذیرش ادعا‌های ارضی فلسطینی‌ها در خصوص کرانه باختری، قدس شرقی و غزه یک قضاوت سیاسی انجام داده است که هر گونه تحقیق و تفحص بعدی در این زمینه را تحت الشعاع قرار می‌دهد.» در ادامه نامه آمده است: «تعیین مرز‌های آینده هر گونه دولت فلسطینی، یک تصمیم سیاسی است که باید از طریق مذاکره بین اسرائیل و فلسطینی‌ها اتخاذ شود.»
نامه مجلس نمایندگان نیز به رهبری الیان لوریا (عضو دموکرات مجلس نمایندگان) و مایک گالاگر (عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان) تهیه و تدوین شده است. «بن کاردین» و «الین لوریا» Elaine Luria هر دو یهودی هستند.
در این نامه‌ها تاکید شده است که کنگره از مواضع دولت ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در خصوص اسرائیل حمایت می‌کند. دولت ترامپ تلاش می‌کند که مانع از صدور حکم قضات دیوان دادگستری بین المللی علیه آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها شود.
در حالی که این نامه‌ها به امضای نمایندگان کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه رسیده است، بیشتر امضا کنندگان آن‌ها جمهوری خواهان هستند. دموکرات‌هایی که این نامه‌ها را امضا کرده اند از اعضای میانه رو این حزب، به ویژه در ارتباط با سیاست‌های آمریکا در قبال اسرائیل، محسوب می‌شوند.
از سوی دیگر، 11 عضو دموکرات کنگره آمریکا روز پنجشنبه از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور خواستند با برنامه‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مبنی بر الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک اسرائیل مخالفت کند.
چهار عضو یهودی کنگره آمریکا نیز بیانیه‌ای امضا کردند که در آن از وزیر امور خارجه این کشور خواسته شده است «مذاکرات مستقیم بین طرف‌ها را تایید کند و بار دیگر سیاست خارجی چند دهه‌ای آمریکا را که از حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه بر خوردار بوده است، تایید کند.» نمایندگان یهودی کنگره که این بیانیه را امضا کرده اند عبارتند از: یان شاکوسکی، جان یارموث، آلن لاونتهال و اندی لوین Andy Levin.

نظر شما