شناسهٔ خبر: 40075477 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

دستورالعمل بازگشایی مدارس و نحوه برگزاری امتحانات اعلام شد

صاحب‌خبر - وزارت آموزش‌وپرورش دستورالعمل بازگشایی مدارس را جهت اجرا به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها ابلاغ کرد.
دستورالعمل بازگشایی مدارس و نحوه برگزاری امتحانات پایان سال از سوی وزارت آموزش‌وپرورش به ادارات کل آموزش‌وپرورش ابلاغ شد. بر این اساس؛ با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت و کنترل بیماری کرونا، کلیه مدارس ابتدایی و متوسطه به‌جز مدارس استثنایی باهدف رفع اشکال و ارائه خدمات آموزشی به آن دسته از دانش‌آموزانی که به هر دلیلی موفق به دریافت آموزش‌های درسی غیرحضوری نشده‌اند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۲۷ اردیبهشت به مدت یک ماه دایر می‌شوند.
بر اساس این گزارش؛ تمهیدات لازم برای ضدعفونی، آماده‌سازی مدارس قبل از بازگشایی، رعایت فاصله اجتماعی، حضور مدیران، عوامل اجرایی و آموزشی  براساس برنامه هفتگی در هفته اول بازگشایی، استمرار آموزش‌های غیرحضوری، بررسی وضعیت تحصیلی و یادگیری دانش‌آموزان توسط معلمان، ارزشیابی غیرحضوری از درس تربیت‌بدنی، تشکیل شورای مدرسه با هدف بررسی وضعیت موجود دانش‌آموزان و تعیین نحوه ارائه آموزش‌ها در موارد لازمه و تصمیم‌گیری در خصوص ارزشیابی پایانی و بررسی اعتراضات دانش‌آموزان به ارزشیابی پایانی و تصمیم‌گیری در خصوص سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان، از موارد مشترک دوره‌های تحصیلی مندرج در این دستورالعمل است که باید در مدارس اجرایی شود.
این دستورالعمل، شامل شرایط اختصاصی برای هر دوره تحصیلی نیز می‌شود. مثلا در دوره ابتدایی، در خصوص دانش‌آموزان کلاس اول باید با ارزیابی دقیق اطمینان حاصل شود دانش‌آموز کلیه حروف الفبا را به‌ خوبی فراگرفته است و مهارت‌های خواندن و نوشتن در سطح پایه اول را به ‌خوبی کسب کرده است، چنانچه به هر دلیل دانش‌آموز پایه اول در یادگیری حروف و مهارت‌های موردنظر خواندن و نوشتن شایستگی لازم را کسب نکرده باشد، باید برنامه مشخصی برای تحقق این امر توسط معلم ارائه شود.
همچنین مدیر مدرسه موظف است برای آن دسته از دانش‌آموزانی که به دلیل عدم دسترسی به فناوری یا برنامه‌های تلویزیونی یا به هر دلیل دیگر در یادگیری محتوای درسی باقی‌مانده از زمان تعطیلی مدارس ضعف دارند، برنامه مشخص جبرانی با محوریت معلم کلاس تعیین کند. درخصوص نحوه ارزشیابی پایانی و یادگیری دانش‌آموزان نیز به صورت حضوری با غیرحضوری (به‌جز پایه اول) شورای مدرسه تصمیم‌گیری خواهد کرد.
در مورد دوره‌های اول و دوم متوسطه (شاخه‌های نظری، فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش) نیز ارزشیابی پایانی (تراکمی) نوبت دوم (خردادماه) در پایه‌های هفتم و هشتم دوره اول متوسطه و پایه‌های دهم و یازدهم دوره دوم متوسطه شاخه نظری به شیوه غیرحضوری برگزار می‌شود و مسئولیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش‌آموزان به عهده معلمان و مدیران مدارس خواهد بود.
با توجه به بخشنامه شماره ۴۶۰/۱۲۰ مورخ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، امتحانات نهایی پایه دوازدهم از تاریخ ۱۷خرداد  ۱۳۹۹ آغاز می‌شود. بر اساس تصمیم ستاد ملی مدیریت و کنترل کرونا خدمات حضوری به دانش‌آموزان پایه دوازدهم تا دهم خردادماه ارائه خواهد شد. به علاوه با توجه به تاثیر نمرات دروس پایه نهم در فرایند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، ارزشیابی پایانی نوبت دوم (خردادماه) به شیوه حضوری در سطح مدرسه برگزار می‌شود. لازم به ذکر است امتحانات پایه نهم در خردادماه ۱۳۹۹ به صورت هماهنگ استانی برگزار نخواهد شد.
در دوره دوم متوسطه شاخه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش هم ارزشیابی دروس عمومی، شایستگی‌های غیرفنی و پایه فنی، مطابق بند ۱۶ به عهده معلمان و مدیران است. بدیهی است در دروس پایه فنی و شایستگی‌های غیرفنی حصول اطمینان از آموزش حضوری، غیرحضوری (مجازی) از پودمان‌های باقی‌مانده با معلمان مربوط خواهد بود.

نظر شما