شناسهٔ خبر: 40070546 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زیاده‌خواهی‌ صهیونیست‌ها کی تمام می‌شود؟

تهران- ایرنا- برنامه رژیم اشغالگر قدس برای الحاق اراضی کرانه باختری به مناطق اشغالی با انتقادهای زیادی روبرو شده اما این رژیم بدون اعتنا به انتقادها و با تکیه بر حمایت‌های کامل آمریکا بر گسترش شهرک‌سازی در مناطق فلسطینی پافشاری می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت جدید رژیم صهیونیستی سرانجام بعد از ۱۶ ماه انسداد سیاسی، سه انتخابات بی‌سرانجام و هفته‌ها مذاکره و چانه‌زنی، ۱ اردیبهشت ماه تشکیل شد و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رقیب سیاسی‌اش بنی گانتس توافقی را برای تشکیل دولت امضا کردند. یکی از بندهای تفاهم‌نامه، دولت ائتلافی را ملزم به پیشبرد برنامه‌هایی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری از جمله شهرک‌های یهودی‌نشین می‌کند که از یکم ژوئن سال جاری آغاز می‌شود. برآوردها حاکی از آن است که این الحاق، بیش از ۳۰% از مساحت کرانه باختری را شامل خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو در یک‌ سال اخیر چندین بار به هوادارانش در حزب لیکود گفته بود که با تشکیل دولتی باثبات پس از انتخابات، دره رود اردن و بخش‌هایی از کرانه باختری را به سرزمین‌های اشغالی اضافه خواهد کرد. تا اینکه پس از تشکیل دولت ائتلافی، نفتالی بنت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اجرای پروژه عظیم احداث هفت هزار واحد مسکونی در نزدیکی حرم شریف ابراهیمی موافقت کرده است. این طرح شامل مصادره اراضی فلسطینی در الخلیل برای احداث خیابان ویژه صهیونیست‌هایی است که قصد بازدید از حرم ابراهیمی را دارند.

اکنون دولت رژیم صهیونیستی قصد دارد از تیر ماه سال جاری میلادی بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن را که در جنگ ۱۹۶۷ به اشغال خود درآورده به خاک خود اضافه کند.

قطعنامه‌های شورای امنیت و موضع بخش بزرگی از جامعه جهانی بر این نکته تاکید دارد که دره اردن و کرانه باختری در کنار نوار غزه بخشی از اراضی فلسطینی است که باید کشور فلسطین در آن برپا شود.

واکنش‌های بین المللی

نیکلای ملادینوف، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در خاورمیانه ۴ اردیبهشت در یک کنفرانس ویدیویی با شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد: «چشم‌انداز خطرناک الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی به خاک اسرائیل یک تهدید فزاینده است و چنین اقدامی باعث نقض قوانین بین‌المللی خواهد شد و ضربات مخربی به راه حل دو کشور نیز وارد خواهد کرد، در را برای تجدید مذاکرات می‌بندد و تلاش برای پیشبرد صلح منطقه‌ای را تهدید می‌کند.»

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه این اتحادیه حاکمیت رژیم صهیونیستی را بر اراضی اشغالی کرانه باختری به رسمیت نمی‌شناسد، تصریح کرد: موضع اتحادیه اروپا در خصوص وضعیت اراضی اشغال‌شده توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷ بدون تغییر باقی مانده است.

اتحادیه اروپا، بریتانیا و سازمان ملل متحد نسبت به طرح دولت نتانیاهو ـ گانتس برای الحاق اراضی اشغالی کرانه باختری به سرزمین‌های رژیم صهیونیستی هشدار دادند. این طرح یکی از موارد توافق این دو برای تشکیل دولت بوده است. اتحادیه اروپا این اقدام را نقض جدی حقوق بین‌الملل دانسته و نسبت به پیامدهای آن هشدار داده‌ است.

سازمان ملل متحد نیز می‌گوید این خطر وجود دارد که با این اقدام هر امیدی به رسیدن به صلحی میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی از بین برود. جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه پنجشنبه ۴ اردیبهشت به طور مجزا از کنفرانس ویدیویی شورای امنیت اعلام کرد که ۲۷ کشور عضو این اتحادیه حاکمیت رژیم صهیونیستی بر این اراضی را به رسمیت نخواهند شناخت.

 وزیران خارجه اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه‌ای تصمیم رژیم‌صهیونیستی برای الحاق اراضی فلسطینی در کرانه‌ باختری رود اردن را جنایت جنگی جدید علیه مردم فلسطین توصیف کردند. در بیانیه پایانی این نشست فوق‌العاده که به درخواست فلسطین و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، آمده‌ است: اقدام اسرائیل اشغالگر برای الحاق بخشی از اراضی اشغالی فلسطینی از جمله دره اردن و شمال بحرالمیت، جنایت جنگی علیه فلسطینیان و نقض قوانین و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد به شمار می‌آید.

وزیران اتحادیه عرب در این بیانیه از دولت آمریکا خواستند تا دست از حمایت طرح‌ها و برنامه‌های رژیم صهیونیستی که تحت پوشش آنچه که طرح صلح آمریکا نامیده می‌شود، بردارد.

اما مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی گفت: این یک تصمیم اسرائیلی است که آیا بخش هایی از کرانه باختری را به سرزمین های خود ملحق کند یا نه و ایالات متحده دیدگاه‌های خود درباره این موضوع را به طور خصوصی به دولت (رژیم) جدید اسرائیل اعلام خواهد کرد.

نیکلای ملادنوف، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه نیز عملی‌شدن این اقدام از سوی رژیم صهیونیستی را ضربه‌ای سنگین بر راه حل دو دولت و تهدیدی فزاینده برای صلح در منطقه دانست. او از رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها خواست به فراخوان آتش‌بسی که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به خاطر شیوع کرونا در جهان داده عمل کنند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد هم با ابراز تاسف از ادامه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین گفت: "روسیه از یک راه حل عادلانه شامل ایجاد کشور مستقل فلسطین و حفظ تمامیت ارضی آن بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ حمایت می‌کند و نگران پیامدهای اجرایی شدن طرح آمریکایی «معامله قرن» و الحاق سرزمین‌های فلسطین به اسرائیل است. "

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی در گسترش شهرک سازی و الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ را در راستای اجرای طرح ننگین ترامپ موسوم به معامله قرن توصیف و آن را به شدت محکوم کرد. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه اینگونه اقدامات غیرقانونی را  نقض قوانین بین المللی و تهدیدی برای صلح و امنیت در منطقه دانست و از سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین المللی خواست در چارچوب وظایف و مسئولیت های خود در مقابله با این تحرکات عمل کنند.

زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی چه زمانی متوقف می‌شود؟

عبداللطیف القانوع، سخنگوی حماس در مورد اقدام جدید رژیم صهیونستی نسبت به الحاق بخشی از سرزمین‌های اشغالی به خاک اسرائیل گفت که پروژه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی تهدیدی برای شهر الخلیل است و هدف از آن نیز تغییر چهره و بافت کرانه باختری است.

القانوع افزود که اجرای این پروژه در حالی است که جهان سرگرم مقابله با شیوع ویروس کروناست و رژیم صهیونیستی نیز در تلاش است تا سریع طرح موسوم به معامله قرن را با هدف تحمیل واقعیت جدید در کرانه باختری، اجرا کند. موافقت با این پروژه تجاوز خطرناک علیه اماکن مقدس اسلامی است.

ظاهرا دولت اسرائیل قصد دارد با استفاده از بحران کرونا و درگیری جامعه جهانی با این بحران بخشی از سرزمین‌های فلسطینی را به اشغال خود درآورد.

رژیم صهیونیستی در سایه حمایتهای بی شائبه ترامپ و بی‌عملی جامعه جهانی همچنان در حال دست اندازی بر حقوق فلسطینیان است.واقع امر این است که جامعه جهانی در قبال این دست اندازی‌ها صرفه با صدور بیانیه و قطعنامه های بی خاصیت اکتفا کرده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد مسئله فلسطین برای جهان عرب موضوعیت خود را از دست داده است.

در حال حاضر به جای رهبرانی که در دفاع از عربیت در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادند کسانی رهبری جهان عرب را بر عهده گرفته اند که در آشکار و نهان به دنبال عادی سازی روابط خود با اسرائیل هستند و سفارتخانه‌های این رژیم را در کشورهای خود بازگشایی می‌کنند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد موثرترین شیوه انسجام گروه‌های فلسطینی این است که بار دیگر با محاسبه نقاط قوت و ضعف خود روی پای خود ایستاده و  از خود دفاع کنند.

سیاست‌های یکی دو سال اخیر آمریکای ترامپ و حمایت‌های بی‌شائبه از نتانیاهو  عملا آمریکا را از جایگاه بی طرفی -ولوظاهری- هم خارج کرده و همین امر به نظر می رسد باعث شود گروه‌های معتقد به سازش با رژیم صهیونیستی هم در رویه های خود تجدید ‌نظر کنند.

نظر شما