شناسهٔ خبر: 40030188 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در سفر به سرزمین‌های اشغالی؛

پمپئو: ایران و کرانه باختری موضوع دیدار با نتانیاهو و گانتز است

مریم خرمایی

وزیر خارجه آمریکا مدعی است تصمیم‌ درباره الحاق کرانه باختری فقط به عهده تل‌آویو است و هدف از سفر وی آگاهی از موضِع دقیق کابینه جدید و نیز صحبت درباره چگونگی بازدارندگی در برابر ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که فردا چهارشنبه عازم سرزمین‌های اشغالی است، در مصاحبه با «اسرائیل هیوم» مدعی شده تصمیم درباره الحاق کرانه باختری، فقط به عهده تل‌آویو است.

وی همچنین مدعی شد که این دیدار تنها بر موضوع الحاق کرانه باختری متمرکز نیست و به مسائل دیگری ازجمله همه‌گیری ویروس کرونا و البته تنش‌های جاری با ایران نیز می‌پردازد.

پمپئو در ادامه ادعاهای خود افزود که برخی مسائل وجود دارد که او مایل است درباره آنها با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و بنی گانتز رئیس ائتلاف آبی-سفید، گفتگو کند.

وی مدعی شد که این مسائل شامل تهدیدهای برخاسته از جانب ایران و نحوه تداوم همکاری‌ها در راستای بازدارندگی و ممانعت از دستیابی این کشور به تسلیحات هسته‌ای است.

به روزرسانی اطلاعات نتانیاهو و گانتز درباره پیشرفت‌های حاصل شده در مسیر تحقق چشم‌انداز دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از مذاکرات سازش نیز از دیگر موضوعات مورد اشاره پمپئو در این مصاحبه بود.

اما درحالی که سازمان ملل و اتحادیه اروپا از طرح نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری به اراضی تحت اشغال صهیونیست‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند؛ پمپئو مدعی شد همانطور که پیشتر نیز گفته، تصمیم در این باره بر عهده اسرائیل است و اکنون او می‌خواهد بداند که موضع کابینه جدید در این خصوص چیست.

گفتنی است واگذاری تصمیم به رژیم صهیونیستی به منزله زیر سوال بردن راه حل دو دولتی سازمان ملل و تصاحب ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری است که بر اساس این راه حل باید به فلسطینی‌ها واگذار شود.

نظر شما