شناسهٔ خبر: 40015248 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

مساجد مناطق زرد و قرمز در شب‌های قدر به مدت 2 ساعت باز هستند

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در مناطق زرد و قرمز در شب‌های قدر و برای برگزاری مراسم احیا مساجد تنها دو ساعت باز خواهند بود.

صاحب‌خبر -


احمد جنیدی در گفت‌وگو با فارس درخصوص بازگشایی مساجد در مناطق مختلف کشور اظهار داشت: دو تصمیم درخصوص مساجد گرفته شده است.
جنیدی افزود: مساجد در مناطق سفید از هفته قبل بازگشایی شد اما نکته حائز اهمیت درخصوص زمان فعالیت مساجد در مناطق زرد و قرمز است.
وی ادامه داد: بنا بر تصمیم وزارت بهداشت مقرر شده است که مساجد در مناطق زرد و قرمز تنها در شب‌های احیا و برای برگزاری مراسم لیالی قدر به مدت دو ساعت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز شوند.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در این زمان هم تلاش خواهد شد تا با نظارت مستقیم دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان بسیج و سایر دست‌اندرکاران پروتکل‌های بهداشتی با قوت اجرا شود. معاونت بهداشت وزارت بهداشت نیز دیروز درباره بازگشایی مساجد در شب‌های قدر، گفت: قطعا همه مردم متدین و مسلمان ایران منتظر بودیم که ماه مبارک رمضان و شب‌های احیا که سرنوشت بسیاری از افراد در این شب‌ها رقم می‌خورد بیاید، همه ما دوست داریم که این محیط فراهم شود و بتوانیم حضور پیدا کنیم، منتها نکته دیگری که وجود دارد درباره رعایت پروتکل‌‌ها است و به عبارتی این نگرانی وجود دارد که این تجمعات باعث شود که میزان شیوع و ابتلا افزایش یابد.
علیرضا رئیسی افزود: درباره بازگشایی‌ها چند نکته اصلی وجود دارد یکی اینکه ‌ترجیح ما این است که اگر در این سه شب قرار است مراسمی ‌برگزار شود، اولا با یک ظرفیت محدود برگزار شود؛ دوما اینکه ‌ترجیحا در فضای باز برگزار شود، سوما حداقل فاصله از طرفین و از پشت‌سر و جلو هر فرد، حدود حداقل یک متر باشد.
رئیسی ادامه داد: در عین حال، استفاده از ماسک و دستکش و استفاده از مهر و قرآن شخصی توصیه می‌ شود. اگر فضای سربسته بود، حداکثر از یک ‌چهارم فضا استفاده شود. مثلا اگر یک حسینیه ۲۰۰ نفر گنجایش دارد، حداکثر ۵۰ نفر در آن حضور یابند. اقدام دیگری که با همکاری صداوسیما انجام شده این است که بسیاری از افراد که می‌‌خواهند در خانه این مراسم را برگزار کنند، صداوسیما از مکان‌‌های خاص مراسم را به‌صورت زنده و در کانال‌‌های مختلف پخش کنند.
وی اظهار داشت: کلیت پروتکل به این صورت است که هیئت امنا و امام جماعت مساجد و با نظارت دانشگاه‌‌ها (علوم پزشکی) این پروتکل‌‌ها رعایت شود و حداکثر زمانی که برای برگزاری شب‌‌های احیا گذاشتیم، ‌دو ساعت است.
مراسم شب‌های قدر در سراسر کشور
به جز استان‌های شدیدا درگیر برگزار می‌شود
شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور هم درباره برگزاری مراسم پرفیض لیالی قدر طی اطلاعیه‌ای تأکید کرد: مراسم معنوی قدر در سراسر کشور به جز استان‌های شدیدا درگیر برگزار می‌شود.
به گزارش فارس، در بخشی از این اطلاعیه خطاب به مردم مؤمن آمده است: «بر اساس اعلام رسمی ‌وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مراسم معنوی شب‌های قدر، با همت ائمه محترم جمعه و جماعت در سراسر کشور، به استثنای استان‌های شدیداً درگیر، مانند خوزستان و سایر مصادیقی که ستاد ملی مقابله با کرونا، یا کمیته‌های استانی، متشکل از نمایندگان ولی فقیه، استانداران و دانشگاه‌های علوم پزشکی تعیین خواهد نمود، برگزار خواهد شد.
بدیهی است این امر به مفهوم بازگشایی مساجد و مصلی‌ها در مناطق غیرسفید نخواهد بود و تا اطلاع ثانوی، محدود و منحصر به شب‌های پربرکت قدر است و پس از آن، ادامه برگزاری نمازهای جمعه و جماعت، تابع تدابیر ستاد ملی مقابله با کرونا در تعیین مناطق سفید می‌باشد.
انتظار می‌رود خواهران و برادران روزه‌دار و کارگزاران مساجد و مصلی‌ها، با مراعات کامل ضوابط تدوین شده که در دسترس عموم قرار دارد و توجه به آثار شرعی مترتب بر هرگونه سهل‌انگاری در این زمینه که موجبات ضمان در برابر آسیب دیدگان را فراهم خواهد نمود، برای فراهم نمودن امکانات و تجهیزات لازم برای پیشگیری از انتشار بیماری کووید19، قدرت تعاون دینی مؤمنین را به نمایش بگذارند و با قانون‌پذیری، به اطمینان خاطر رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) از اهتمام شما بزرگواران در رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی عینیت ببخشند.»

برچسب‌ها:

نظر شما