شناسهٔ خبر: 39974408 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات سیاسی عراق؛ بازگشت اعتراضات/ دستور الکاظمی درباره معترضان بازداشت شده/ شایعه خروج عبد المهدی از عراق

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- تعدادی از استان‌های عراق از شب گذشته (شنبه) شاهد بازگشت اعتراضات و تجمعات برخی گروه‌ها است؛ این در حالی‌ست که تنها 72 ساعت از رأی اعتماد پارلمان به «مصطفی الکاظمی» می‌گذرد و او روز گذشته اولین جلسه هیأت دولت را مدیریت کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، به گفته رسانه‌های عراقی اعتراضات شب گذشته در چند استان جنوبی عراق آغاز شد و امروز صبح نیز ادامه یافت و پیش‌بینی می‌شود گسترده‌تر شود. معترضان همچون گذشته خواستار محاکمه سریع مسئولان فاسد و بهبود وضعیت معیشتی هستند. در همین حال عده‌ای نیز همچون گذشته دست به اقدامات خرابکارانه زده و تعدادی از ساختمان‌های احزاب را به آتش کشیدند.
در استان واسط، برخی از معترضان ساختمان سابق سازمان بدر را به آتش کشیدند؛ برخی نیز جاده الدیوانیه به نجف را مسدود کردند. فرماندهی کل پلیس استان واسط اعلام کرده است که نیروهای امنیتی حق تیراندای به سوی معترضان و درگیری با آن‌ها را ندارند.
در استان کربلا نیز، معترضان در میدان «التربیه» که محل همیشگی اعتراضات است، تجمع کردند. اتحادیه دانشجویان کربلا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که به دولت تا ماه ژوئن برای اصلاح امور فرصت می‌دهد.
اما در بغداد پیش بینی‌ می‌شود اعتراضات در میدان التحریر از امروز دوباره آغاز شود. صبح امروز برخی معترضان پل «الجمهوریه» را در مرکز بغداد کاملا مسدود کردند.
در استان بابل هم ده‌ها نفر از معترضان از صبح امروز در خیابان‌ها حضور یافته‌اند. در استان «الکوت» هم معترضان شعار می‌دادند که مقر تمامی «احزاب سیاسی فاسد» را به آتش خواهند کشید.
در شهر السماوه در مرکز استان «المثنی» هم معترضان به خیابان آمده و در میدان «الغدیر» تجمع کردند و چندین لاستیک در اطراف میدان آتش زدند.
در شهر الناصریه، مرکز استان ذی قار نیز اعتراضات به درگیری با مأموران امنیتی کشیده شد و نیروهای پلیس مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان شدند.
«عدنان الزرفی» نامزد سابق نخست‌وزیری عراق در واکنش به آتش کشیده شدن مقر برخی احزاب در شب گذشته در صفحه توئیتر خود نوشت که «برخی احزاب با اهداف مشکوک» در پشت پرده این اقدامات هستند.

دستور الکاظمی درباره معترضان بازداشت شده
نخست‌وزیر عراق آزادی همه معترضان بازداشت شده را به استثنای کسانی که دستان آنها به خون ملت آمیخته است، خواستار شد.
«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر جدید عراق شامگاه روز شنبه دستور داد تا تمامی تظاهرات کنندگانی که در بازداشت به سر می‌برند و جنایتی مرتکب نشده‌اند آزاد شوند.
وی همچنین دستور داد تا «عبدالوهاب الساعدی» که توسط نخست وزیر قبلی برکنار شده بود به سمت ریاست سازمان مبارزه با تروریسم منصوب شود.
الکاظمی بار دیگر تاکید کرد که در راستای برگزاری انخابات شفاف عمل خواهد شد و کمیته‌ای از کارشناسان برای کمک به کمیساریای انتخابات برای تحقق انتخابات پارلمانی عادلانه تشکیل خواهد شد.
الکاظمی در نخستین جلسه هیئت دولت عراق تاکید کرد که برگزاری انتخابات زودهنگام از اولویت‌های کار دولت اوست.

وعده نخست‌وزیر جدید عراق به بازنشستگان و نیازمندان
نخست‌وزیر جدید عراق گفت که بازنشستگان و نیازمندان در اولویت برنامه‌های دولت او هستند.
«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق تصریح کرد که بازنشستگان و نیازمندان در اولویت برنامه‌های او قرار دارند و حقوق بازنشستگان پرداخت خواهد شد و دولت در خدمت آنهاست.
وی طی پستی در توئیتر نوشت: بازنشستگان و نیازمندان، خانواده من هستند و در رأس اولویت‌های من قرار دارند. ما اجازه نخواهیم داد که پیش از آنکه دولت به تعهداتش وفا کند، حتی یک عراقی در حالی که به او ظلم شده، سر بر بالین نهد. حقوق بازنشستگان پرداخت خواهد شد و عراق به کسانی که عمر خود را در خدمت به کشور صرف کردند بی توجهی نمی‌کند و دولت در خدمت آنهاست.
برخی رسانه های عراقی و کاربران شبکه‌های اجتماعی این خبر را منتشر کرده بودند که هیأت دولت سابق عراق قصد دارد حقوق بازنشستگان را قطع کند و این تصمیم را به دولت جدید نیز ارجاع داده است.
در پی انتشار این اخبار غیر رسمی، حقوق بازنشستگان در ماه جاری میلادی با تاخیر چند روزه پرداخت شد و هیچ مقام مسئولی به طور رسمی، دلیل این امر را توضیح نداد.

بازگشت یک سرلشکر بازنشسته عراقی به خدمت به دستور الکاظمی
سرلشکر عبدالوهاب الساعدی از فرماندهان نیرو‌های مبارزه با تروریسم عراق که توسط عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق برکنار شده بود با دستور مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید دوباره به خدمت بازگشت.
وی اینبار به عنوان رئیس دستگاه نیروهای مبارزه با تروریسم به کار مشغول شده است.

شایعه خروج عبد المهدی از عراق
 عادل عبد المهدی نخست وزیرسابق عراق در بغداد حضور دارد و برخلاف شایعات مطرح شده کشور را ترک نکرده است .
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک ، یک منبع آگاه عراقی به وبگاه خبری « المعلومه » گفت : عادل عبد المهدی همچنان در خانه اش در منطقه الخضرا حضور دارد و زندگی عادی خود را ادامه می دهد .
این منبع آگاه شایعات مطرح شده درباره سفر عادل عبد المهدی از بغداد به پاریس را تکذیب کرد .
منبع آگاه تاکید کرد با توجه به اقدامات شدیدی که عراق و جهان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اتخاذ کرده اند ، پروازهای شرکت های هواپیمایی بین المللی به ویژه درفرودگاههای فرانسه همچنان تعطیل هستند .
در همین حال مقتدی صدر رئیس جریان صدر روز شنبه خواستار صدور فرمانی برای جلوگیری از سفر همه مقامات دولت سابق عراق به خارج از کشور تا پایان تحقیقات مربوط به کشتار و سرکوب معترضان و نیز پرونده های فساد شد .



نظر شما