شناسهٔ خبر: 39956140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

ظریف در نامه به دبیرکل سازمان ملل:

پاسخ ایران به هرگونه تحریم یا محدودیت جدید شورای امنیت قاطعانه خواهد بود

صاحب‌خبر - همزمان با دومین سالروز خروج غیر قانونی و بدون دستاورد ایالات متحده آمریکا از برجام محمد‏جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نامه مهمی خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد توجه وی به عنوان دبیر‏کل سازمان ملل متحد را به برخی موضوعات مرتبط با خروج غیرقانونی ایالات متحده آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همچنین اعمال غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه آن دولت علیه ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران که در تناقض روشن با تعهدات آن دولت ذیل حقوق بین‏الملل است. همچنین توجه شورای امنیت را به موضوعات مرتبط با نقض‌های فاحش، مکرر و مستمر منشور ملل متحد، علی‏الخصوص ماده ۲۵ توسط ایالات متحده که اعتبار و تمامیت سازمان ملل متحد را به مخاطره انداخته و صلح و امنیت بین‏المللی را تهدید می‌کند، جلب کرد.
 وزیر امور خارجه کشورمان در این نامه با اشار به خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده از برجام و خاتمه مشارکت آنان در برجام و اعمال مجدد تمامی تحریم‌هایی که وفق برجام رفع شده بود و «ناپایبندی اساسی» نسبت به برجام در تناقض آشکار با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد که خود آمریکا آن را ارائه کرده بود، تاکید کرد: سازمان ملل متحد‏ باید فورا به مسئولیت دولت ایالات متحده رسیدگی کرده و آن دولت را به دلیل تبعات اعمال متخلفانه‌اش که در تناقض آشکار با منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل قرار دارد، پاسخگو سازد. بی‏کیفرمانی ایالات متحده در این مورد و سایر موارد، به اعتبار سازمان ملل متحد به شدت لطمه خواهد زد.
ظریف اعمال غیرقانونی ایالات متحده در بی‌اعتنایی آشکار به حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد را تضعیف کننده اصل حل و فصل مسالمت‏آمیز اختلافات و به مخاطره انداختن چندجانبه‌گرایی و نهادهای آن و حاکی از بازگشت به عصر فاجعه‌بار و شکست‌خورده ‌یک‌جانبه‌گرایی دانست که باعث تشویق ناسازگاری و اعمال غیرقانونی می‌شود که همه آنها نشان دهنده تهدید واضح علیه صلح و امنیت بین‏المللی است.
وی افزود: آمریکا به خصوص از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ تاکنون، بار دیگر به اقدامات قهرآمیز یکجانبه متوسل شده و نه تنها تعهدات خود وفق برجام را انجام نداده، بلکه در مسیر اجرای تعهدات سایر اعضای برجام و دول عضو ملل متحد به طور اساسی مانع‌تراشی کرده است.
وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: خروج ایالات متحده از برجام و متعاقب آن اعمال مجدد تحریم‌های ظالمانه، جامع و یکجانبه خود علیه ایران باید به عنوان هشداری علیه صلح و امنیت بین‏المللی تلقی شود.
ظریف تاکید کرد: وقت آن رسیده که شورای امنیت و اعضای آن، اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف‌ها را تضمین کنند و شورای امنیت به جای نظارت منفعلانه نسبت به تکرار چنین رویکردهای توهین آمیز ایالات متحده همراه با بی‏کیفرمانی مطلق، اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی علیه مردم ایران که نقض منشور، قطعنامه ۲۲۳۱ و حقوق بین‏الملل است را قویا محکوم کند.
وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز اطمینان از اطلاع دبیر‏کل سازمان ملل از گزارش‌های پانزده‏گانه و پی‏در‏پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در‏مورد راستی‏آزمایی پایبندی کامل ایران به تعهداتش وفق برجام افزود: به منظور اثبات حسن نیت خود مایلم بار دیگر اعلام کنم جمهوری اسلامی ایران به همکاری کامل و موثر خود با آژانس بین‏المللی انرژی اتمی ادامه می‏دهد.
ظریف در این نامه بعد از بیان ویژگی‌های اصلی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تاکید کرد: بیانیه‌های مقامات آمریکایی مبنی بر قصد آنها برای اقدام علیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بسیار نگران‌کننده است و ممکن است اوضاع را به شرایط غیرقابل ‌کنترل بکشاند و هرگونه اقدام علیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برخلاف این چارچوب، پیامدهای جدی برای دوام و پایداری شرایط توافق‌شده به همراه خواهد داشت.
وی با استناد به تصریح نامه رئیس جمهوری اسلامی ایران به همتایان خود در قالب ۱+۴ (‏۸ مه ۲۰۱۹‏) مبنی بر اینکه هرگونه تحریم یا محدودیت جدید توسط شورای امنیت خلاف تعهدات اساسی داده شده به مردم ایران است، تاکید کرد: در چنین سناریویی، گزینه‌های ایران، همانطور که قبلاً به اعضای باقیمانده در برجام اطلاع داده شده، قاطع خواهد بود و همه مسئولیت آن بر عهده ایالات متحده و هر موجودیتی خواهد بود که یا به ایالات متحده کمک کرده و یا تلویحا در قبال رفتار غیرقانونی‌اش سکوت کند.

نظر شما