شناسهٔ خبر: 39955585 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

بازار خودرو

قیمت خودرو در بازار ناشی از عملکرد دلالان است

صاحب‌خبر -

قیمت خودرو در بازار ناشی از عملکرد دلالان است

براساس تصور و ذهنیت اشتباهی که در جامعه وجود دارد این است که هرگونه افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد را به خودروساز ربط می‌دهد این در حالی است دلالان با بهره‌جویی از آشفتگی بازار خودرو و با فضاسازی و موج‌سازی رسانه‌ای به این ذهنیت اشتباه دامن می‌زنند و مقصر گرانی خودرو در بازار را مربوط به خودروساز می‌دانند! اما این در حالی است که قیمت خودرو قیمت کارخانه است نه قیمت بازار.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در این باره رمضانعلی سبحانی‌فر؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی ‌درخصوص افزایش قیمت خودروی پراید در بازار و سودجویی دلالان در بازار خودرو اظهار داشت: قیمت ۷۸ میلیون تومانی خودروی پراید در بازار آزاد، قیمت فروش عرضه شده از درب کارخانه توسط خودروسازان نیست بلکه ناشی از فعالیت دلالان در بازار است که به دنبال ایجاد حاشیه سود برای خود هستند.

وی با تأکید بر اینکه نوسانات قیمت بازار خودرو نیز ناشی از عملکرد دلالان و اقدامات سودجویانه آنها است، گفت: اگر در حوزه توزیع، خودروهای تولیدی به دست مصرف‌کننده واقعی برسد، دست سودجویان و دلالان از بازار کوتاه می‌گردد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ‌افزود: خریدوفروش کاذب در بازار، ناشی از عدم وجود تناسب میان عرضه و تقاضا، قابل کنترل نیست و انتقادات و اظهارنظراتی مبنی بر ورود وزارت صمت به این حوزه، منطقی نیست زیرا رفع مشکلاتی نظیر تحریم‌ها در اختیار وزیر صمت نیست.

سبحانی‌فر با بیان اینکه افزایش عرضه موجب اشباع بازار و بازگشت قیمت‌ها به قیمت‌های اصلی خواهد شد، گفت: بحث افزایش تولید در این زمینه مثمرثمر خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ‌در پایان خاطرنشان کرد: افزایش سرمایه در گردش خودروسازان نیز به افزایش تأمین قطعه و سیر صعودی تولید می‌انجامد.

همچنین شعبان فروتن؛ عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: خیلی‌ها تصور می‌کنند که قیمت خودرو در بازار همان قیمت کارخانه است و مقصر هرگونه افزایش قیمت خودرو را شرکت‌های خودروسازی می‌دانند، اما این دو باهم فرق قابل‌توجهی دارند، اگر اکنون پراید به قیمت‌های باور نکردنی رسیده به خاطر فعالیت دلالان و سودجویانی هست که از مدت‌ها قبل وارد بازار خودرو شدند و می‌خواهند از هر خبری برای منافع خود استفاده کنند. برای اینکه وضعیت بازار به ثبات برسد تنها توصیه ما حضور مراجع نظارتی بر بازار خودرو و حذف دلالان است.

در این باره سید حسین سلیمی؛ عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: وقتی نقدینگی مردم زیاد باشد و برای آن هدفی مشخص نباشد هر روز شاهد آن هستیم که این نقدینگی‌ها وارد یک بازار می‌شود. سال‌های ۹۶ و ۹۷ حجم خرید در بورس ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان بود اما اکنون این عدد به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، این نشان می‌دهد که مردم برای حفظ سرمایه خود سراغ بورس رفتند، حال اگر بخشی از همین افراد وارد خودرو شوند ببینید چه اتفاقی می‌افتد؟ از آنجا که انتظارات تورمی ‌در کشور بالاتر از نرخ تورم اعلامی‌از سوی بانک‌مرکزی است، اقدام‌های هیجانی در بازارهای مختلف رخ می‌دهد به همین جهت قابل پیش‌بینی بود که بازار خودرو روزبه‌روز به‌هم ریختهتر شود. این موضوع (رشد قیمت پراید) ارتباطی با شرکت‌های خودروسازی ندارد اما باید سعی شود تا حجم نقدینگی مردم با راهکارهای مناسب کنترل شود.

نظر شما