شناسهٔ خبر: 39954632 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

نخست‌وزیر جدید عراق برای ماندن در قدرت، یک سال در بوته آزمایش قرار می‌گیرد

فرصت یک‌ساله الکاظمی

گزارش روح الله فرقانی / «مصطفی الکاظمی» که با رأی پارلمان عراق به نخست‌وزیری دست یافت، اکنون باید یک سال و اندی تلاش کند تا بهبودی در مشکلات اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و.. حاصل شود. تلاشی که نخست‌وزیر به قدرت رسیده عراق درنخستین گام با چراغ سبز آمریکا روبه‌رو شد و پمپئو ضمن تبریک انتخابش، به او وعده حمایت و کمک داد و در پیامش تلاش کرد تا شکل گیری دولت جدید عراق را به انحصار اشغالگران آمریکایی نشان دهد. انحصاری که واکنش شدید گروه‌های سیاسی عراقی را برانگیخت و این نکته را به کاظمی گوشزد کرد که انحراف از مسیر مقاومت، او را از بوته آزمایش یک ساله دور می‌سازد. (تاکید مرجعیت و خواست مردم عراق در اعتراضات اقتصادی مبنی بر برگزاری «انتخابات زودهنگام» پارلمانی بوده است که آقای مصطفی الکاظمی باید در فرصت یک سال واندی که از عمر پارلمان باقی مانده است آن‌را انجام دهد. در واقع می توان گفت؛ آقای الکاظمی نخست وزیر چهار ساله نیست و پارلمان جدید برای ادامه فعالیت او تصمیم خواهد گرفت.)

صاحب‌خبر -


  دولت «مصطفی الکاظمی» پس از گذشت 6‌ماه بی‌ثباتی سیاسی، بالاخره با رأی اعتماد پارلمان رسمیت یافت تا راه دشواری که در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی، امنیتی عراق دیده می‌شود را 
یکی پس از دیگری سپری و یا حل کند. راهی دشوار که به عاریه مانده از شرایطی است که با اشغال خاک این کشور از سوی آمریکایی‌ها بسیار ناهموار است. هرچند برای خارج شدن نیروهای آمریکایی، پارلمان این کشور مصوبه‌ای را به تصویب رساند و میلیون‌ها عراقی تظاهرات ضد آمریکایی برگزار کردند، اما گویا آمریکایی‌ها اصرار بر ادامه اشغالگری درعراق را دارند تا آنجا که نخست‌وزیر شدن الکاظمی را به فال نیک گرفتند و آن را برآمده از سیاست‌های راهبردی خود توصیف کردند. تا آنجا که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی دیروز خود با الکاظمی، ضمن اعلام حمایت از دولت جدید عراق، عنوان کرد: واشنگتن از دولت عراق برای حل مشکلات و بحران اقتصادی و نیز تقویت گفت‌وگوهای راهبردی دو طرف حمایت خواهد کرد. تماسی که حکایت از دخالت مجدد کاخ سفید در امور داخلی عراق را نشان می‌دهد واینکه اشغالگران آمریکایی قصدی برای خروج از این کشور را ندارند. البته آمریکایی‌ها تلاش دارند تا انحصار سلاح هم در دستان دولت عراق قرار گیرد.

انحصار پیروزی
موضوعی که با واکنش برخی از گروه‌ها و فعالان سیاسی در عراق روبه‌رو شد و این‌گونه تماس‌ها و اعلام حمایت‌های اشغالگران آمریکایی را نوعی دخالت در امور عراق خواندند. گویا آمریکا قصد دارد پیروزی الکاظمی را منحصر به خود معرفی و آن را وامدار کاخ سفید بداند. از این رو بود که «محمد الغبان» رییس فراکسیون پارلمانی«الفتح» عراق با اعلام اینکه واشنگتن تشکیل دولت «الکاظمی» را پیروزی برای خود نداند، تاکید کرد: پس از رأی اعتماد رسمی پارلمان به دولت «مصطفی الکاظمی»، حمایت ایالات متحده از عراق دربوته آزمایش قرار می‌گیرد. به نوشته پایگاه خبری شبکه «المیادین»، فراکسیون الفتح از آمریکا می‌خواهد که تشکیل این دولت را یک پیروزی برای خود و خسران برای دشمنانش درعراق و منطقه نداند. بلکه قوای سیاسی عراق مصلحت عراق را بر سایر امور ترجیح دادند. لذا واشنگتن باید اهتمام خود به عراق را با در اولویت قرار دادن پشتیبانی و حمایت از این کشور در این شرایط دشوار ثابت کند و به مردم عراق جدیت خود در کمک به این کشور و نه جانبداری از یک طرف سیاسی خاص علیه طرف دیگر را اثبات کند. اگرچه بلافاصله پس از انتخاب کاظمی، وزارت خارجه آمریکا از تمدید معافیت عراق برای واردات برق از ایران خبر داده اما باید منتظر ماند و دید که روند فشار به دولت جدید برای تغییر روابط با ایران چگونه خواهد بود.

دولت راه حل
کاظمی که پس از ناکامی قصی سهیل، توفیق علاوی و عدنان الزرفی در تشکیل کابینه به این مهم نائل آمد، حالا جای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی و پیشبرد امور را بر‌عهده گرفت تا بتواند وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور را سامانی دهد.هر چند کاظمی در نخستین نطق خود پس از رأی اعتماد در پارلمان گفت: «دولت من، دولت راه‌حل است نه دولت بحران‌ها و برای فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام و سالم تلاش خواهم کرد.» اما نباید فراموش کرد که وی با چالش‌های متعدد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روبه‌رو است. با این وجود چالش پیش روی مصطفی الکاظمی تنها به برگزاری انتخابات زودهنگام خلاصه نمی‌شود. کاظمی در مقابل خود مسیر سختی خواهد داشت و در عمر نخست‌وزیری خود که احتمالاً حدود یک سال‌ونیم باشد چالش‌های زیادی را تجربه خواهد کرد.بهبود اموراقتصادی و معیشتی مردم وهمچنین اخراج نیروهای نظامی آمریکا خواسته‌ای است که گروه‌های سیاسی و مدنی عراق دنبال می‌کنند، خواسته‌هایی که الکاظمی در روزهای انتخابش برای معرفی به پارلمان، بر پیگیری آن‌ها تاکید داشت.
الکاظمی، نباید فراموش کند که با حمایت فراکسیون اکثریت پارلمان که راهبردشان پیروی از سیاست‌های «محور مقاومت» است، عهده‌دار پست نخست‌وزیری شده است و در یک سال و اندی که فرصت خدمت به مردم عراق را پیدا کرده است، بهبود وضعیت معیشتی و اخراج نیروهای اشغالگر از خاک عراق، تنها خواسته به‌حقی است که با تحقق آن‌ها می‌تواند امیدوار باشد که کابینه خود را برای سال‌های متمادی اداره کند و اگر خط مشی اشغالگران آمریکایی را در پیش گیرد، راهی جزء کناره‌گیری زودهنگام از قدرت ندارد.

چالش‌های الکاظمی
«الکاظمی»، با سیاست‌های اصلاحی که در برنامه دارد می‌تواند در نخستین گام اجرایی‌اش، سازوکار خروج نیروهای آمریکایی از خاک کشورش را تدارک ببیند چرا‌که خواسته‌ای قانونی و به‌حق مردم عراق پس از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی‌المهندس و دیگر همرزمانش است که به دست نیروهای تروریستی آمریکایی چند‌ماه پیش درنزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.
با نگاهی به لیست بلند بالای چالش‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و.. که پیش روی نخست‌وزیر جدید عراق است می‌توان دریافت که مصطفی الکاظمی راه سختی پیش رو دارد و اگر حمایت کامل احزاب و گروه‌های سیاسی، مرجعیت و مردم نباشد نمی‌تواند به اهداف خود دست یابد که در آن صورت وضعیت عراق سخت‌تر و پیچیده‌تر از شرایط فعلی خواهد شد.
«برهم صالح» رییس‌جمهور عراق ۲۱‌فروردین بعد از ناکامی و انصراف «عدنان الزُرفی»، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه که از ائتلاف العبادی بود،«مصطفی الکاظمی» رییس دستگاه اطلاعات ملی عراق را برای تشکیل کابینه مکلف کرد که پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان، سرانجام کابینه او بامداد ۱۸‌اردیبهشت، موفق شد از پارلمان رأی اعتماد بگیرد، هرچند که هنوز هفت وزیر از ۲۲‌وزیر کابینه او مشخص نشده‌اند. این دولت مأموریت یک ساله برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، تصویب بودجه‌۲۰۲۰ و مدیریت عراق در برابر چالش‌های اقتصادی متأثر از کاهش شدید قیمت نفت و مشکلات بهداشتی ناشی از انتشار ویروس کرونا دارد.

نظر شما