شناسهٔ خبر: 39849938 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آزادسازی بخش های مهم استان الانبار از دست داعش/ دستور آغاز عملیات گسترده علیه بقایای داعش در عراق صادر شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- نیرو‌های بسیج مردمی (الحشد الشعبی) عراق برای مقابله با عناصر تروریستی داعش‏، عملیاتی در استان‌های دیاله و الانبار انجام دادند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، یگان‌های تیپ 52 وابسته به نیرو‌های بسیج مردمی با دوربین‌های حرارتی خود موفق به شناسایی تروریست‌های داعش شدند و آن‌ها را با خمپاره و تیربار‌های سنگین هدف قرار دادند و پس از آن تعقیب و گریز عناصر داعش در تپه‌های حمرین را آغاز کردند.
در استان الانبار در غرب عراق نیز نیرو‌های مشترک عراق عملیات اسود الصحراء (شیران صحرا) را با هدف تفتیش و پاکسازی مناطق غربی این استان آغاز کردند به طوری که در این عملیات 5 تروریست در منطقه مدهم در جنوب غربی شهر الحدیثه کشته شدند.
در استان کرکوک نیز دو نظامی عراقی در حمله داعش به روستای حلواء کشته شدند.

آزادسازی بخش های مهمی از استان الانبار از دست داعش
نیروهای عراقی در عملیات مشترک با نیروهای بسیج مردمی موفق به آزاد سازی بخش های مهمی از استان الانبار از گروه ترریستی داعش شدند.
قاسم مصلح فرمانده عملیات الانبار در بسیج مردمی عراق اعلام کرد‏، نیروهای مشترک عراق در عملیات نظامی اخیر خود در استان الانبار موفق شدند بخش های مهمی از منطقه وادی حران در مثلث مرزی عراق‏، اردن و سوریه را آزاد کنند.
قاسم مصلح در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: اقدامات اخیر داعش در واکنش به فشار عراقی ها برای مجبور کردن آمریکایی ها به خروج از عراق صورت گرفته است.
او افزود: این عملیات یکی از گسترده ترین و سریع ترین عملیات ها در تعقیب و گریز عناصر داعش بود و در این عملیات مناطق مهم و صعب الوصول در استان الانبار آزاد شد.
در همین حال «احمد نصرالله» جانشین فرماندهی عملیات نیروهای سازمان الحشد الشعبی در استان الانبار واقع در غرب عراق از پایان یافتن عملیات «اسود الصحراء» (شیران صحرا) خبر داد.
نصرالله با انتشار بیانیه‌ای گفت: «پس از آغاز عملیات اسود الصحراء، چندین منطقه در غرب استان الانبار پاکسازی شد».
پایگاه خبری الحشد به نقل از این فرمانده عراقی گزارش داد که در جریان عملیات اخیر، نیروهای این سازمان مناطق «وادی حوران، وادی الحسینیات، الملصی، الکعره، الحلکوم، المدهم، أم اللوز، العجرمیات، العودیان الثلاثة و عود النسر» را تفتیش کردند.
وی خبر داد که نیروهای الحشد داخل گذرگاه‌های صعب‌العبور را در این مناطق تفتیش و آن را از تمامی نقاط محاصره کردند.
نصرالله تأکید کرد که این عملیات به کشته شدن پنج داعشی و بازداشت چهار نفر مشکوک به ارتباط با داعش منجر شد.
در این عملیات همچنین یک خودروی بمب‌گذاری شده داعش منهدم و سه موتور سیکلت متعلق به عناصر این گروه، کشف و ضبط شد. نیروهای الحشد چندین مقر متعلق به داعش را نیز در چند منطقه به آتش کشیدند.
عملیات اسود الصحراء از صبح روز دوشنبه (15 اردیبهشت)، در استان الانبار برای تفتیش چند منطقه و تعقیب بقایای داعش در این مناطق آغاز شد.
این عملیات در 9 محور با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش برای پیگرد بقایای داعش و دستگیری افراد تحت تعقیب طراحی شده بود.
ارتش و سازمان الحشد الشعبی عراق هم از روز گذشته، از آغاز عملیات نظامی بزرگ در غرب این استان با نام رمضان دوم علیه بقایای داعش خبر دادند.

هلاکت سه سرکرده داعش در استان الانبار
نیرو‌های ارتش عراق در عملیات نظامی «شیران صحرا»، سه سرکرده گروه وهابی صهیونیستی داعش را در استان الانبار به هلاکت رساندند.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره عربی؛ ستاد اطلاع رسانی امنیتی ارتش عراق از هلاکت 3 تروریست از سرکرده‌های داعش در عملیات نظامی «شیران صحرا» در استان الانبار خبر داد. این عملیات نظامی صبح دیروز در استان الانبار غرب عراق آغاز شد.

استقرار چند تیپ از بسیج مردمی در جرف الصخر
چند تیپ از نیروهای بسیج مردمی عراق در منطقه جرف الصخر در جنوب بغداد مستقر شدند.
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: در پی حملات گروه تروریستی داعش‏، چند تیپ از نیروهای بسیج مردمی عراق در منطقه جرف الصخر در جنوب بغداد مستقر شدند.

دو سرباز عراقی در حمله داعش در شهر الحویجه به شهادت رسیدند
دو سرباز عراقی در حمله گروه تروریستی داعش به روستای الحلوات از توابع شهر «الحویجه» در استان کرکوک به شهادت رسیدند.
اخیرا گروه تروریستی داعش حملات پراکنده‌ای را در برخی استان‌های عراق کلید زده است. اواخر هفته گذشته و در جریان حملات عناصر داعش به نیروهای سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) در منطقه «المکیشفیه» در استان صلاح الدین، 10 نفر از این نیروها به شهادت رسیدند.
با توجه به افزایش حملات داعش، در یک اقدام مشکوک و سازمان یافته، شماری از نمایندگان و سیاستمداران استان صلاح الدین و برخی از استانهای شمالی و غربی عراق خواستار اخراج نیروهای الحشد از شهرهای اهل‌تسنن شدند و از دولت فدرال خواستند که برای تضمین امنیت این مناطق و استانها، همچنان از نیروهای اشغالگر آمریکایی استفاده کنند.
کارشناسان بر این باور هستند که حوادث این روزهای استانهای شمالی و غربی عراق، یادآور حادثه سقوط موصل در سال 2014 است و هم اکنون شاهد همان نمایش، همان گفتمان فرقه‌گرایانه و همان ناتوانی نیروهای امنیتی در کنترل وضعیت هستیم.
ناظران می‌گویند که تفاوت رخدادهای سال 2014 با 2020 در این است که در سال 2014، اشغالگران آمریکایی که از سال 2011 از عراق خارج شده بودند، به بهانه مبارزه با داعش بازگشتند، ولی این بار، سناریوی حملات داعش، ابقا و استقرار نیروهای اشغالگر آمریکایی را تثبیت می‌کند؛ نیروهایی که پارلمان عراق، مصوبه اخراج آنان را تصویب کرده است.

حملات داعش در الانبار، صلاح الدین و بابل، با حمایت آمریکا بود
رئیس شورای نجات استان الانبار بر این باور است که تمام حملاتی که اخیرا گروه تروریستی داعش در عراق انجام داد، با حمایت آمریکا صورت گرفته است.
«حمید الهایس» رئیس شورای نجات استان الانبار واقع در غرب عراق از توطئه نظامیان تروریست آمریکا با عناصر تروریستی داعش خبر داد.
الهایس به پایگاه خبری المعلومه گفت که «نیروهای آمریکا در برهه کنونی از اهرم فشار بازگشت داعش برای اعمال فشار به دولت (بغداد) استفاده می‌کنند تا بقای این نیروها و عدم خروج آنان، تمدید شود».
وی تأکید کرد که تمامی حملاتی که داعش در الانبار، صلاح الدین و بابل انجام داد، با حمایت آمریکا صورت گرفته است.
این مسئول عراقی خاطر نشان کرد، پس از درخواست دولت عراق برای خروج نظامیان آمریکایی و توقف فعالیت آنان در داخل خاک کشور، فعالیت داعش مجددا آغاز شد.
الهایس بر این باور است که همین فعالیت مجدد داعش، دلیل روشنی است که نشان می‌دهد آمریکا در پس این حملات قرار دارد.
وی همچنین خبر داد که «در حال حاضر، بیش از چهار هزار داعشی در مناطق بیابانی و مرزی بین عراق، سوریه و عربستان حضور دارند».

حملات اخیر داعش برای کسب «پیروزی رسانه‌ای» است
ارتش عراق ضمن شرح اهداف داعش از حملات اخیر خود در مناطق مختلفی از این کشور تأکید کرد که عناصر داعش شکست خورده هستند و به هیچ عنوان نخواهند توانست سازماندهی شوند.
«تحسین الخفاجی» سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق به تشریح علل حملات اخیر گروه تروریستی داعش در منطقه «جرف النصر» در استان بابل پرداخت.
الخفاجی به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که عملیات عناصر داعش به دو دلیل است: نخست؛ بالا بردن روحیه تضعیف شده هسته‌های داعش. دوم؛ تلاش برای ایجاد هرج‌ومرج و تشکیل بیش از یک جبهه برای مشغول کردن نیروهای امنیتی که عناصر داعش را تعقیب می‌کنند.
وی تأکید کرد که عناصر داعش شکست خورده هستند و دیگر به هیچ عنوان نخواهند توانست سازماندهی شوند.
این فرمانده عراقی خاطر نشان کرد، نیروهای امنیتی عراق با استفاده از اطلاعات دقیق، در حال تعقیب عناصر داعش هستند و حملاتی که اخیرا این گروه تروریستی در جرف النصر و شماری از مناطق عراق انجام داد، صرفا تلاشی برای تهدید بغداد و کربلا بود تا بتواند «پیروزی رسانه‌ای» به دست آورند.

عراق نمی تواند به تنهایی هزینه مقابله با داعش را متحمل شود
رئیس پارلمان عراق اعلام کرد کشورش نمی‌تواند هزینه مقابله با گروه تکفیری تروریستی داعش و پیگرد عناصر وابسته آن را به تنهایی متحمل شود.
به گزارش خبرگزاری «آناتولی» از بغداد، محمد الحلبوسی در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: تشکیل نشدن دولت جدید باعث متوقف شدن حمایت‌های بین المللی ارائه شده به عراق خواهد شد.
الحلبوسی افزود: عراق به تنهایی قادر به تامین هزینه مقابله با داعش و پیگرد عناصر مسلح وابسته به آن نیست.
وی در مصاحبه با شبکه ماهوار‌های «الشرقیه» اظهار داشت علت تحرکات تروریستی اخیر، نبود تلاش اطلاعاتی بین المللی است.
رئیس پارلمان عراق تاکید کرد پارلمان اوایل سال جاری بود که در مصوبه‌ای از دولت خواست به حضور نظامی خارجی‌ها در عراق پایان دهد و در پی آن نیرو‌های گروه موسوم به ائتلاف بین المللی از برخی از پایگاه‌های نظامی خود خارج شدند.
الحلبوسی داعش را خطری برای جهان دانست و تصریح کرد ائتلاف بین المللی از قدرت و تجربه مقابله با داعش و پیگرد عناصر آن برخوردار است.
وی خاطر نشان کرد ما به تنهایی قادر نیستیم تبعات و هزینه مقابله با داعش و پیگرد عناصر وابسته به آن را تحمل کنیم. جامعه بین المللی در معادلات عراق مهم است و اگر در تشکیل دولت جدید موفق نباشیم، حمایت بین المللی از عراق نیز متوقف خواهد شد. عراق به علت کاهش شدید بهای نفت، از وضع اقتصادی خطرناکی رنج می‌برد. ‎

«عادل عبدالمهدی» دستور آغاز عملیات گسترده علیه بقایای داعش را صادر کرد
سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق از صدور دستور آغاز عملیات گسترده علیه بقایای داعش تا مرزهای سوریه از سوی نخست‌وزیر پیشبرد امور خبر داد.
سرتیپ «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق گفت که «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشبرد امور دستور انجام عملیات نظامی گسترده برای تعقیب گروه‌های تروریستی تا مرزهای سوریه را صادر کرده است.
به نوشته پایگاه خبری «العهد نیوز»، وی افزود: اندکی پیش از عملیات «مکیشیفه» [در استان صلاح‌الدین]، فرماندهی کل نیروهای مسلح به تمامی فرماندهان عملیاتی دستور داد تا با همکاری دستگاه اطلاعاتی و پشتیبانی نیروی هوایی، بقایای گروه‌های تروریستی وابسته به داعش در برخی از مناطق کشور را به طور کامل نابود کنند و چه افراد و چه زیرساختهای آنها را از بین ببرند.
وی افزود: این عملیات نظامی طی دو روز گذشته در اطراف استان صلاح‌الدین انجام شد و تا غرب استان الانبار ادامه یافت و هنوز ادامه دارد و در اطراف الانبار، بخش غربی این استان، بخش غربی استان نینوی و اطراف صلاح‌الدین همچنان ادامه دارد که محل اختفای عناصر داعش است.
خلف توضیح داد که اخبار منتشر شده در رسانه‌ها و اطلاعات و گزارش‌هایی که برخی تحلیل‌گران و اصحاب رسانه در شبکه‌های اجتماعی درباره بازگشت داعش به عراق با قدرت بیشتر دست به دست می‌چرخانند، بزرگنمایی است و مطلقا صحت ندارد. عناصر داعش مناطقی را اخیرا هدف قرار داده‌اند که حومه شهرها بوده و شمار اندکی نیروی امنیتی در آنها مستقر بودند.
وی افزود: عملیات نظامی جاری در کشور با مشارکت نیروی هوایی ارتش، نیروهای ارتش و الحشد الشعبی و مبارزه با تروریسم در حال انجام است و عناصر داعش در صلاح‌الدین و مناطق اطراف استان دیالی هدف قرار گرفته‌اند و این عملیات با مشارکت فرماندهی عملیات الانبار و الجزیره و البادیه همچنان در حال انجام به سوی مرزهای بین‌المللی مشترک با سوریه است و نیروهای امنیتی ما به طور مستمر در حال رصد مناطقی است که داعش در آنها تحرکاتی هرچند محدود دارد و با کمک نیروی هوایی و نیروی زمینی کشور، بقایای داعش نیز از بین می‌روند.
از سوی دیگر، سرلشکر ستاد «جعفر البطاط» فرماندهی نیروی پلیس فدرال عراق نیز از یک طرح امنیتی جدید برای پیگرد بقایای داعش در این کشور خبر داد و گفت که نیروهای ویژ‌ه‌ای برای تعقیب تروریست‌ها تشکیل شده‌اند و تحولات امنیتی جاری بیانگر ضرورت بازنگری در طرح‌های امنیتی کشور است.
وی در گفت‌وگو با شبکه العهد از تدوین طرح امنیتی جدید برای تعقیب و پیگرد عناصر داعش در عراق و تشکیل نیرویی ویژه به ریاست فرماندهان لشکری برای تعقیب بقایای داعش خبر داد و گفت که این طرح سقف زمانی دارد.
وی گفت که نیروهای پلیس فدرال در آمادگی کامل برای اداره جنگی چند ساله با بقایای داعش هستند و نخواهند گذاشت که دشمن به اهداف خود برسد.


نظر شما