شناسهٔ خبر: 39846938 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

اثرات اجرای مرحله اول طرح ترافیک

شهریار افندی زاده گفت: با اجرای مرحله اول طرح ترافیک حداکثر 10 درصد استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش‌ می‌یابد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

شهریار افندی زاده مشاور معاون شهردار تهران درباره طرح ترافیک اظهارداشت: طرح ترافیک در هفته‌ سوم فروردین به دلیل جلوگیری از انتشار و شیوع ویروس کرونا لغو شد و بنا بر سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا که همان کاهش سفر با حمل و نقل عمومی بود، همچنان طرح ترافیک اجرا نمی‌شود.

اخبار اجتماعی-وی با بیان اینکه از 30 فروردین به واسطه حضور دو سوم کارکنان دولت و بازگشایی بخشی از اصناف و مشاغل، استفاده از حمل و نقل عمومی و در عین حال، تردد خودروهای شخصی افزایش یافت، افزود: با توجه به آثار و عوارض توقف اجرای طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا، بر اجرای مجدد این دو طرح تاکید داریم.

افندی زاده در توضیح دلایل تاکید بر اجرای مجدد طرح ترافیک گفت: افزایش ترافیک معابر اصلی در محدوده‌های مرکزی شهر، تردد سنگین وسایل نقلیه، افزایش تاخیر در ترددها و بروز ترافیک‌های شدید، اشباع فضای پارک حاشیه‌ای، افزایش پارک دوبله و در نتیجه، کاهش ظرفیت معابر از جمله نتایج لغو طرح ترافیک است.

مشاور معاون شهردار تهران با بیان اینکه تنها 40 درصد سفرها در محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا ، سفرهای ضروری کاری و آموزشی است که از این رقم سفرهای آموزشی هم فعلا انجام نمی‌شود، اظهار داشت:  با توجه به افزایش سفرهای غیر ضروروی و تردد بیش از حد وسایل نقلیه در محدوده‌های مذکور، جلسه مشترکی میان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، پلیس راهور فاتب و کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، جهت بررسی وضعیت ترافیکی برگزار و طرح پیشنهادی در این خصوص ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد مذکور در کمیته امنیتی و اجتماعی وزارت کشور و ستاد مقابله با کرونا در استان تهران مطرح شده است، گفت: مقرر شد این طرح در «ستاد ملی مقابله با کرونا» مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود، لذا اجرا و عدم اجرای طرح ترافیک و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا منوط به تصمیم ستاد مذکور است.

افندی زاده درباره پیشنهادات مطرح شده در طرح ترافیک اظهارداشت: پیشنهاد شده، در مرحله اول، زمان طرح ترافیک که پیش از این از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۹ بود به ساعت ۸ صبح تا ۱۶ کاهش یابد، در عین حال از ساعت 14 به بعد نیز  خروج از محدوده‌های ترافیکی رایگان باشد.

به گفته‌ وی، با توجه به اینکه اکنون زمان کار ادارات از ساعت  ۷ صبح تا ۱۴ منظور شده است، لذا سفرهای کاری در این طرح، مشمول محدودیت تردد نخواهند شد.

 مشاور معاون شهرداری تهران تاکید کرد: در این پیشنهاد همچنین برای ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیز تخفیف‌هایی بیش از تخفیف‌های معمول در نظر گرفته شده است. 

وی با تاکید بر اینکه با لغو اجرای طرح ترافیک ، افزایش سفرهای همگانی را شاهد بوده‌ایم، تصریح کرد: در مقایسه وضعیت ترافیک اول اردیبشت امسال ( که 2.3 کارکنان ادارات ملزم به حضور در محل کار خود بودند) نسبت به ۲۵ فروردین که تنها (یک سوم از کارکنان دولت ملزم به حضور در ادارت بودند) و بسیاری از اصناف و مشاغل نیز مجوز فعالیت نداشتند، ۴۲ درصد در محدوده‌ی طرح ترافیک و ۴۵ درصد در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا، افزایش بار ترافیک را شاهد بودیم. 

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: این در حالی است که در مقایسه چهارم اردیبهشت سال جاری نسبت به ۲۸ فروردین در محدوده‌ طرح ترافیک ۹۲ درصد و در محدوده‌ کنترل آلودگی هوا ۷۸ درصد افزایش بار ترافیک داشته‌ایم.

افندی‌زاده تصریح کرد: برآورد ما نشان می‌دهد با اجرای مرحله اول طرح ترافیک حداکثر 10 درصد استفاده از حمل ونقل عمومی افزایش‌ می‌یابد که تلاش می‌شود با تمهیداتی که برای تاکسی های تلفنی و اینترنتی در نظر گرفته می‌شود این‌ رقم کمتر از 10 درصد باشد.

وی گفت: درحال حاضر تمامی پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی ناوگان حمل و نقل   عمومی پایتخت اعم از مترو، اتوبوس و تاکسی ها در حال انجام است. 

 

نظر شما