شناسهٔ خبر: 39843672 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

سریال های "مخرج ۷" و "‌ام هارون" خدمت هنری سعودی ها به اسراییل

سریال‌های "مخرج ۷" و "‌ام هارون" از جمله سریال‌هایی است که پخش تنها چند قسمت از آن‌ها خشم و اعتراض مردم کشورهای عربی و مسلمانان را برانگیخته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

سریال‌های عربی تولید شده توسط شبکه "‌ام بی‌سی " (MBC) عربستان سعودی در ارتباط با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی که از اول ماه مبارک رمضان پخش شد، خشم و عصبانیت مسلمانان در کشورهای عربی بویژه فلسطین را برانگیخت و موجب واکنش و اعتراض گسترده مسلمانان و اعراب در شبکه‌های اجتماعی شد.

اخبار بین الملل-سریال‌های "مخرج ۷" و "‌ام هارون"  از جمله سریال‌هایی است که در کشورهای کویت و امارات عربی متحده ساخته شده و پخش تنها چند قسمت از آن‌ها خشم و اعتراض مردم کشورهای عربی و مسلمانان را برانگیخته است و بسیاری از آن‌ها خواهان توقف پخش این سریال‌ها شده‌اند.  

کاربران معترض به پخش این سریال‌ها در شبکه‌های اجتماعی با دعوت از مسلمانان برای اعتراض به این سریال های تلویزیونی، تلاش برای عادی‌سازی روابط با اشغالگران صهیونیست و تغییر افکار عمومی مردم کشورهای عرب و مسلمان نسبت به صهیونیست‌ها را از جمله اهدافی دانستند که این سریال ها دنبال می‌کنند.  

" مخرج ۷ " و "‌ام هارون " از جمله سریال‌هایی است که به اعتقاد صاحب نظران هنر هفتم جهان عرب، موضوعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مرتبط با اسرائیل را به تصویر کشیده و تاریخ یهود در منطقه و خلیج فارس را تحریف کرده است.  

فیلم‌های کوتاه (کلیپ) بی‌شمار منتشر شده از چند قسمت ابتدایی " مخرج ۷ " در شبکه‌های اجتماعی جهان عرب نشان می‌دهد که گفتگوهای بازیگران در این سریال درباره مسئله فلسطین است که بخشی از مهم ترین گفت و گوی رد و بدل شده بین بازیگران سریال در باره برقراری روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی است و در جایی دیگر تلاش می‌شود تا فلسطینی ها به عنوان دشمنان شماره یک مردم عرب و عربستان سعودی معرفی شوند.  

" محمد الحمیدی " وکیل کویتی در توئیتی نوشت: من از صحبت درباره سریال‌های ماه رمضان توسط شبکه‌های عربستانی و برخی کشورهای عرب متنفرم، من قسمتی از سریال " مخرج ۷ "را دیدم،  متأسفانه برای مسلمانان محتوای منزجر کننده‌ای داشت و قصد آن برقراری یک تماس احمقانه با مخاطب برای عادی‌سازی روابط با اشغالگران بود.  

از سوی دیگر " محمد هلال " روزنامه نگار مصری گفت که آنچه را این سریال ارائه می‌دهد، به نوبه خود هدفش از ابتدا عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، حتی اگر عادی‌سازی روابط مورد تمسخر بازیگران قرار گیرد، هدفش عادی‌سازی با اشغالگران است و باید بگویم که " چقدر خوشبخت هستی، نتانیاهو ".  

در همین حال " ترکی الشالحوب " یکی از کاربران عربستان سعودی در توئیتر نوشته است که آنچه در این سریال گفته شده این است که فلسطینی‌ها دشمن عربستان هستند اما این مورد تایید مردم عربستان نیست.  

وی با اشاره به اینکه شبکه MBC نماینده مردم عربستان نیست، اضافه کرد: به کسانی که از دربار سلطنتی عربستان پول می‌گیرند و سریال می‌سازند تا باور ما را نسبت به مسئله فلسطین تضعیف کنند می‌گویم که باور ما در مورد فلسطین تضعیف نمی‌شود و باید در قضیه فلسطین با عدالت رفتار شود.  

"‌ام هارون " 

سریال "‌ام هارون " سریال دیگری است که این روزها چند قسمت از آن از شبکه "‌ام بی‌سی " پخش شده و در شبکه‌های اجتماعی اعتراض گسترده‌ای را در پی داشته است.  

این سریال که قسمت‌های ابتدایی آن از اول ماه رمضان بر روی آنتن شبکه یاد شده رفته در امارات عربی متحده ساخته شده و داستان یک زن یهودی را روایت می‌کند که در دهه ۱۹۴۰ در یکی از کشورهای خلیج فارس زندگی می کرده است.  

" سلطان الهاشمی یکی از منتقدان سینمای عرب در این باره با مقایسه فیلم‌های ساخته شده در ترکیه و این سریال‌ها نوشته است که ترکیه برای گرامیداشت تاریخ خود سریال‌های تاریخی مانند " قیام طغرل "  و " سلطان عبدالحمید " می‌سازد تا در افکار عمومی تاریخ و قهرمانان خود را گرامی بدارد اما ما در کشورهای عرب خلیج فارس سریال هایی را تولید می‌کنیم که در آن‌ها تاریخ دشمنان صهیونیستی خود را گرامی می‌داریم و تهیه کنندگان این فیلم‌ها سعی دارند تا ذهن مردم خلیج فارس را نسبت به کسانی که (صهیونیست‌ها) تلاش دارند هویت ما را از بین ببرند، پاک و ما را نسبت به این موضوعات بی‌تفاوت کنند.  

کاربران عرب شبکه‌های اجتماعی با اشاره به اینکه سریال "‌ام هارون " که قبل از شروع سریال نوشته‌های عبری را نشان می‌دهد، داستانی از وجود اقلیت‌های یهودی در کشورهای خلیج فارس به روایت زندگی یک زن به نام "‌ام هارون " را روایت و وانمود می‌کند که یهودیان از گذشته در این منطقه دارای سرزمین مشخص بوده‌اند و قصد دارد هویت واقعی رژیم صهیونیستی را کتمان و به وجود این رژیم اشغالگر رسمیت دهد.   

در همین حال اظهارات «افیخای ادرعی» سخنگوی ارتش صهیونیستی درباره این سریال به خشم مردم مسلمان منطقه افزوده است.

وی گفته است که نتیجه‌ای که می‌توانیم از خروجی این سریال بگیریم این است که "‌ام هارون " به همه هجمه‌ها و سخنان نفرت انگیز علیه اسرائیل پاسخ داده است و مشخص است که ما از دیر باز در این منطقه بوده‌ایم و امروز یک قشر مغلوب نیستیم که به دنبال کمک دیگران بگردیم بلکه یک کشور مصمم برای مبارزه علیه خود هستیم. اسرائیل تنها ضامن (امنیت) است و کسانی که این شعارها را می‌دهند هرگز نمی‌توانند رویاهای خود را تحقق بخشند.  

با توجه به خشم افکار عمومی در جهان عرب انتشار سخنان ادرعی موجی از خشم علیه تهیه کنندگان سریال "‌ام هارون " برانگیخته است.  

" عبدالله الشایجی " از منتقدان فیلم‌های سینمای کویت که فیلم " مخرج ۷ " توسط شبکه‌ " ام بی‌سی " عربستان در کشورش ساخته شده با اشاره به اینکه هدف از پخش این سریال توسط شبکه عربستانی تلاش برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، اظهار داشت:  کویت آخرین دژ سخت برای عادی‌ سازی روابط با اشغالگران صهیونیست است و در این زمینه پیش قدم نشده و نخواهد شد.  

 وی اضافه کرد: شبکه‌ ام بی‌سی عربستان پس از یک دوره غیبت سیاه دوباره با پخش سریال "‌ام هارون " در ماه مبارک رمضان به دنبال نیرویی نرم برای عادی‌سازی روابط با صهیونیستها است و این بار با نفوذ در قلعه ما با بازیگران خلیج فارس و چهره‌های مشهور کویت "‌ام هارون " را ساخته تا در روایتی برای همزیستی تبلیغ و اندیشه عرب را برای عادی‌سازی روابط با اشغالگران برنامه‌ریزی کند.  

" یحیی حدید " یکی از کابران شبکه‌های اجتماعی نیز نوشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس پس از ضمانت آمریکا، امروز به صهیونیست‌ها وام و اعتبار بدهند.  

وی در توئیتی اضافه کرد که امروز کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در دریای ترامپ غرق شده‌ و به یک مو وصل هستند و حالا قصد دارند به موهای صهیونیست‌ها بچسبند و عادی‌سازی روابط (با اشغالگران) را به اشکال مختلف حتی در شن و ماسه متحرکی را که هر کس در آن حرکت کند، غرق می‌کند، دوباره با سریال "‌ام هارون و " المخرج ۷ " مطرح کنند.  

بسیاری از رسانه‌های مستقل در کشورهای عربی و فعالان رسانه‌های اجتماعی هم با واکنش به ساخت و پخش سریال‌های یاد شده بویژه سریال جنجالی "ام هارون"، داستان این سریال را یک اشتباه تاریخی دانستند و از بازیگران این فیلم خواستار عذرخواهی از مردم مسلمان بویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شده اند.  

اقدام اخیر رسانه های وابسته به عربستان سعودی برای آماده سازی افکار عمومی مسلمانان جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در قالب فرهنگی و با ساخت سریال های ویژه ماه مبارک رمضان در حالی انجام شد که این کشور از مدت ها قبل برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی تلاش می کرد.

به عنوان نمونه می توان به صدور مجوز برای رسانه های رژیم صهیونیستی جهت حضور در این کشور و ارائه تصویری مطلوب از خود در مسیر عادی سازی روابط با تل آویو، دیدارهای علنی و سری برخی مقامات و افسران عربستان سعودی از جمله " انور عشقی"  از تل آویو و گفت و گو با مقامات رژیم صهیونیستی، ورود تیم عربستان به سرزمین های اشغالی پس از هماهنگی با رژیم اشغالگر، خرید تجهیزات جاسوسی و نظامی از رژیم صهیونیستی، حمایت عادل الجبیر از معامله قرن و دهها مورد دیگر از همکاری‌های سری و پنهانی " آل سعود" با رژیم صهیونیستی اشاره کرد.  

یک نویسنده سعودی نیز با انتشار ویدئویی در یوتیوب با توهین به مردم فلسطین از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواست فلسطینی ها را بسوزاند.

به گزارش پایگاه خبری فلسطین الیوم، «رواف السعین» نویسنده سعودی در این فایل ویدیویی که بسیار در صفحات مجازی جنجال برانگیز شده گفته :" من حاضرم نزد یک یهودی بخوابم اما نزدیک فلسطینی نه. من حاضرم یک یهودی را در منزل میهمان کنم اما یک فلسطینی نیز وارد خانه ام نشود!

السعین با اهانت به مردم فلسطین گفت: شما عرب نیستید. شما سرزمین یا آرمانی ندارید بلکه این سرزمین متعلق به اسرائیل است. اسحاق شامیر، رابین و گلدا مئیر قهرمان بودند اما نتانیاهو ترسو است چرا که شما را نسوزانده، نمی دانم در حالی که سلاح های زیادی در اختیار دارد چرا این کار را نمی کند!   نتانیاهو، جهان را از حضور فلسطینی ها پاک کن.

 

نظر شما