شناسهٔ خبر: 39843497 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

ثبت یک گونه خزنده جدید «افعی‌پلنگی” در استان بوشهر

صاحب‌خبر -

 

 

در پی تحویل یک حلقه مار توسط عوامل انتظامی شهر کلمه به پاسگاه محیط‌بانی شهید محمدی بخش بوشکان (منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم تنگ باهوش) پس از بررسی‌های به عمل آمده توسط تیم اعزامی بانک ژن جهت شناسایی و نمونه‌برداری گونه، گونه فوق افعی پلنگی شناسایی گردید.

کارشناس بانک ژن و مسئول درمان حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این خصوص گفت: پس از بررسی‌های به عمل آمده مشخص گردید گونه فوق افعی پلنگی (Desert Tiger snake) است، مشاهده این گونه برای اولین بار در استان بوشهر ثبت شده و به عنوان یک گونه جدید به چک لیست خزندگان استان اضافه گردید.

محمد پاپری زارعی درباره ویژگی‌های ظاهری عنوان کرد: افعی پلنگی ماری سمی به رنگ خاکستری متمایل به زیتونی روشن، به همراه لکه های قهوه ای  چهار گوش است که پهنای انها بیش از  فواصل میان آنها است. خال‌ها و لکه های تیره رنگ بر روی سر دیده می شود، و مردمک چشم عمودی است. لب ها تیره رنگ و سطح شکم به رنگ قهوه ای تیره است و در ناحیه گلو و چانه پولک های روشن رنگ تر دیده می شوند. طول کلی آن ۱۳۹ سانتیمتر و دم آن ۱۸ سانتی متر دیده می شود.

پلمب بخش‌های آلاینده یک واحد بزرگ صنعتی در تهران

رییس اداره حفاظت محیط زیست تهران، از پلمب بخش‌های آلاینده یک واحد بزرگ صنعتی با صدور حکم قضایی و برخورد با واحدهای آلاینده بی توجه به اخطاریه های محیط زیست در شهر تهران خبر داد. فاطمه برنا با اعلام این خبر گفت: متاسفانه این واحد صنعتی به دلیل عدم رعایت الزامات زیست محیطی و همچنین عدم توجه به اخطاریه های ابلاغ شده از سوی این اداره به فعالیت آلاینده خود ادامه داده و موجب آلودگی هوا در منطقه استقرار خود و اطراف شده بود که بر همین اساس پس از اتمام مهلت های قانونی اعطا شده و با اخذ دستور از مقام قضایی نسبت به پلمب بخش های آلاینده این واحد اقدام شد.

وی با بیان این مطلب گفت: از آنجایی که نحوه فعالیت واحدهای صنعتی نقش بسیار موثری در کاهش و یا افزایش آلودگی هوا خصوصاً در کلان شهر تهران دارد از این رو رصد و بررسی عملکرد زیست محیطی این واحد ها در اولویت برنامه های این اداره قرار دارد.

معاون مدیرکل و رییس اداره محیط زیست شهر تهران همچنین اظهار داشت: با توجه به اینکه بهره گیری از فیلتراسیون مناسب و یا بهینه نمودن آن در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر و مورد تاکید است، از این رو با واحدهای صنعتی فاقد سیستم کنترلی آلودگی برخورد قانونی صورت می گیرد. برنا با اشاره به اینکه توجه صاحبان صنایع به رونق و جهش تولید در کنار رعایت الزامات محیط زیستی اهمیت دارد، تصریح کرد: حفظ محیط زیست برای همه واحدهای صنعتی، خدماتی، تولیدی، کشاورزی الزامی است و این اداره ضمن پایش زیست محیطی واحدهای مورد نظر، بررسی دقیق گزارش عملکردها و خوداظهاری های دریافتی از سوی صاحبان صنایع را در دستور کار خود قرار داده است.

درخواست سازمان برای حمایت مجلس از حقوق محیط‌بانان

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست در عیادت نمایندگان تهران و شوشتر از محیط‌بان زخمی منطقه گتوند استان خوزستان، خواستار حمایت بیشتر و جدی‌تر مجلس شورای اسلامی از وضعیت حقوقی، معیشتی و بیمه‌ای محیط‌بانان شد.

نمایندگان تهران و شوشتر با حضور در بیمارستان پارس تهران، از امین هادی پور محیط‌بان منطقه گتوند استان خوزستان عیادت کردند. در این عیادت که با حضور طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران و سهراب گیلانی نماینده مردم شوشتر و گتوند انجام شد، سرهنگ جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست ضمن بیان آماری از محیط‌بانان شهید و جانباز کشور از مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب قانون حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان تقدیر کرد و خواستار حمایت بیشتر از سوی مجلس شورای اسلامی به وضعیت محیط‌بانان شد. همچنین محبت خانی توجه فوریتی بنیاد شهید انقلاب اسلامی به مساله پوشش شاهد و جانبازی برای محیط‌بانان آسیب دیده و خانواده‌های آنان را خواستار شد.

محیط‌بان امین هادی پور که شبانه مورد حمله مسلحانه اشرار و شکارچیان غیرمجاز منطقه گتوند خوزستان قرار گرفته است، از حدود دو هفته قبل در بیمارستان پارس تهران بستری است و با همراهی کادر پزشکی متخصص، اقدامات لازم برای درمان آسیب دیدگی جدی پای راست وی در حال انجام است.

 

 

نظر شما