شناسهٔ خبر: 39829032 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

موسوی در پاسخ به سیاست روز مبنی براینکه آیا آمریکا می تواند به برجام بازگردد؟

باید توبه کند

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری و در پاسخ به سوال سیاست روز مبنی بر اینکه آیا آمریکا بعد از خروج برجام می تواند به برجام باز گردد و شرایط آن چیست؟ گفت: آمریکایی ها با این وضعیت نمی توانند به برجام بازگردند، پیش از این هم مقام معظم رهبری و هم دستگاه دیپلماسی اعلام کرده است که آمریکایی ها در قبال خروج غیرقانونی خود از برجام ابتدا توبه کرده و بگویند اشتباه کردیم.
سید عباس موسوی افزود: سپس تحریم های غیر قانونی و ظالمانه‌ای که علیه ملت ایران چه قبل و چه بعد از خروج از توافق هسته‌ای وضع کردند ملغی کنند چرا که خسارات زیادی علیه مردم ما وارد کردند، این خسارات را جبران کنند، بعد از آن می توانند عضو ۱+۵شوند و به برجام بازگردند. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکایی‌ها در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران راه به جایی نمی‌برند، گفت: اگر این موضوع به شورای امنیت برود، پاسخ ایران قاطع خواهد بود. موسوی در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشر شده از استخدام‌هایی توسط ظریف در حالی که یک سال به پایان وزارتش باقی مانده است، گفت: سوال و نکات مطرح شده در این سوال اشتباه است. وزارت خارجه از معدود وزارتخانه‌هایی است که اساسنامه دارد و براساس اساسنامه خود که قانون و مصوب مجلس است، اداره می‌شود. وی افزود: ماده ۲۰ اساسنامه به وزیر خارجه اجازه می‌دهد در شرایط خاص افراد خاصی که دارای ویژگی‌ها و تجربیات خاصی باشند بدون در نظر گرفتن برخی شرایط مثل شرایط سنی که تا حداکثر تا ۴۰ سال می‌تواند باشد با شیوه‌هایی به استخدام وزارت خارجه دربیاورند. جهت اطلاع شما از شروع وزارت ظریف تاکنون فعلا حدود ۴ نفر از طریق ماده ۲۰ به استخدام وزارت خارجه درآمدند و همه دارای مدرک دکترا و در سطح هیأت علمی هستند و تحقیقات و تجارب بسیار خوبی دارند. وی درباره اینکه گفته می‌شود سفیر آلمان در تهران افسر اطلاعاتی بوده و روابط مشکوکی با تل آویو داشته است، با بیان اینکه مرجع تشخیص مسائل امنیتی و اینکه چه کسی چه کاره است وزارت اطلاعات ایران است و یک رسانه نمی‌تواند براساس گمانه‌های خود کسی را به چیزی متصف کند، اظهار داشت: تابع قوانین در کشور هستیم، دیپلمات‌های خارجی در ایران باید تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران و برای کار دیپلماتیک و تقویت روابط دوجانبه آمده باشند و اگر خلاف این بوده، وزارت اطلاعات به عنوان مسئول این امر قطعا رسیدگی می‌کند و گزارش‌های رسانه‌‌ای مبنای قضاوت ما نخواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران با استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: در این خصوص اعلام موضع کردیم. برجام دستاوردهای مختلفی داشته که رفع تحریم‌های تسلیحاتی یکی دیگر از دستاوردهای برجام بوده است. آمریکا با خروج غیرقانونی خود خواسته که تمام دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی برجام را از بین ببرد و با خیال خود فکر می‌کنند می‌توانند چنین کنند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: بعد از خروج از برجام، تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه ایران وضع کرده و فشار اقتصادی علیه ایران را افزایش دادند، ولی نتیجه‌ای نگرفتند. با توجه به مقاومت مردم و تدابیر ایران و همکاری با شرکا و همسایگان تا حدود زیادی توانستیم این کار آمریکا را بی اثر کنیم. وی اضافه کرد: این موضوع جدیدی است که به صورت غیرقانونی آنها می‌خواهند دستاورد برجام را از بین ببرند، فکر نمی‌کنم در این زمینه موفق شوند، چون کارشان مبنا ندارد و از برجام خارج و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کردند و عضوی از برجام نیستند. موسوی با بیان اینکه با اعضای باقیمانده برجام در رایزنی و تماس نزدیک هستیم، اظهار داشت: مطمئنیم آمریکا در اقدام جدید موفق نخواهند بود، چون کارشان یک خلاف بَیّن است و دنیا بعید می‌دانم به زورگویی مجدد آمریکا تن بدهد و قطعنامه ۲۲۳۱ را که آمریکا خود نقض کرد و می‌خواهد بقیه این قطعنامه را نقض کنند، چنین کنند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره نشست آستانه و سفر ظریف به دمشق عنوان کرد: روند آستانه زنده است و ادامه دارد و وقفه‌ای که برای برگزاری اجلاس‌های مختلف ایجاد شده به خاطر شیوع کرونا در دنیا است و هر سه کشور عضو روند (ایران، روسیه و ترکیه) معتقدند روند آستانه تنها گزینه همه کشورها و کسانی است که به سرنوشت منطقه معتقد هستند و دنبال ثبات و امنیت در منطقه هستند، معتقدند این روند می‌تواند منطقه و سوریه را از این وضعیت نجات دهد.
وی افزود: در تله کنفرانس سه وزیر خارجه همه اطراف بر این موضوع تاکید داشتند که روند آستانه پابرجاست و امیدواریم بعد از عادی شدن شرایط بهداشتی در جهان شاهد نشست سران این روند در تهران باشیم و اگر روند نامیمون کرونا ادامه یابد، شاید به سمت برگزاری ویدیو کنفرانس سران برویم. اگر کنترل خوبی روی موضوع کرونا داشته باشیم و دیگر کشورها هم این موفقیت را کسب کرده و به این سمت حرکت کنند، شاید این کنفرانس را حضوری در تهران برگزار کنیم.
موسوی در پاسخ به سوالی درباره ویدیوی منتشر شده مبنی بر شکنجه اتباع افغانستانی توسط مرزبانی ایران عنوان کرد: در تماس نزدیک با مقامات افغانستان هستیم، هم مقامات مرزی و هم مقامات سیاسی و دیپلماتیک ما در حال تماس هستند و این موضوع توسط مرزبانی ما رد شده و صحت ندارد که اتفاقی توسط مرزبانان ما صورت گرفته باشد. در اینکه عده‌ای از شهروندان افغانستانی جان خود را در این حادثه از دست داده‌اند ما نیز ناراحت هستیم با خانواده آنها ابراز همدردی می‌کنیم.
موسوی خاطرنشان کرد: اعلام کردیم نهایت همکاری را با مقامات افغانستان خواهیم داشت که مسائل روشن شود. معتقدم اطلاعات اولیه اعلام شده درست بوده و مرزبانی و مقامات ما و افغانستان گفتند موضوع در دست بررسی است و انشاءالله ابعاد این موضوع هم روشن خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه درباره آزادی سیروس عسکری دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا هم گفت: اقدامات خود را در این زمینه انجام دادیم هم در داخل و هم دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن پیگیری‌های لازم را انجام داده و این دفتر از نزدیک با مقامات قضایی آمریکایی در تماس بوده و است. قرار است یک تست مجدد کرونا از ایشان گرفته شود و اگر پاسخ تست منفی باشد، همه تدابیر لازم برای بازگشت ایشان به ایران فراهم است و انشاءالله به زودی به ایران باز می‌گردد.
وی افزود: درباره اتباع ایرانی و سایر کشورها سعی کردیم با حداکثر همکاری آن اتباع را به کشورهایشان برگردانیم و سفارتخانه‌های ما فعال و خوب عمل کردند. برای ایرانیان متقاضی به ویژه دانشجویان ایرانی در خارج از کشور برای بازگشت به کشور، تمهیدات لازم از سوی وزارت خارجه و سفارتخانه‌های ما در همکاری نزدیک با دولت‌های آن کشورها و با مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت صورت گرفته است که هفتگی اتباع خارجی را می‌بریم و اتباع ایرانی را وارد کشور می‌کنیم. این اقدامات در جریان است. این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و اینکه اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود پاسخ ایران چیست؟ اظهار داشت: امیدواریم کار به آنجاها نکشد و احساس می‌کنیم شاید نکشد، ولی اگر به فرض محال رخ دهد، پاسخ جمهوری اسلامی ایران به این اقدام و حرکت مقتضی و قاطع خواهد بود.
وی در عین حال گفت: اجازه دهید در اگر ننشینیم و ببینیم شرایط به چه سمتی می‌رود. اگر رخ داد شاهد خواهید بود که ایران چه پاسخی خواهد داد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد برخی تحلیلگران برای برقراری خط ارتباط نظامی بین ایران و آمریکا عنوان کرد: اصولا حضور آمریکایی‌ها و به ویژه حضور نظامی آنها را در منطقه خلیج فارس به رسمیت نمی‌شناسیم و آن را غیرقانونی و مخل ثبات و امنیت در منطقه می‌دانیم.
وی یادآور شد: در مقاطعی شاهد بودید که آمریکایی‌ها مانع گشت زنی آزاد و قانونی نیروهای گشت دریایی ایران در منطقه خلیج فارس شدند که یک جاهایی مجبور شدیم هشدارهای لازم را به آمریکایی‌ها بدهیم.
وی درباره حمایت مجلس در پیشبرد سیاست خارجی انقلابی عنوان کرد: مجلس و به ویژه کمیسیون سیاست خارجی یکی از ارکان تاثیرگذار در سیاست خارجی ایران است و حمایت‌های آنها از سیاست خارجی نظام همواره پشتوانه ما بوده است و ما از رئیس مجلس و اعضای کمیسیون سیاست خارجی سپاسگزاریم و همینطور بقیه نمایندگان مجلس که در مقاطع مختلف حمایت خود را از سیاست خارجی ایران اعلام کردند.
خبرنگاری با اشاره به اقدامات تروریستی داعش در عراق از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که چقدر ایران با توجه به خلأ موجود در عراق احساس خطر می‌کند؟ که وی گفت: ما از نزدیک تحولات را دنبال می‌کنیم و نگران جان گرفتن مجدد تروریست‌های تکفیری به ویژه داعش در عراق هستیم. ممکن است این موضوع مرتبط باشد با درخواست مشروعی که دولت و ملت و به ویژه پارلمان عراق از نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق داشتند و شاید آنها بخواهند نشان دهند که اگر حضور در عراق نداشته باشند، عراق ناامن خواهد بود، این تحرکات را انجام می‌دهند. احتمال می‌دهیم این اقدامات در همین راستا و با پشتوانه حامیان اصلی داعش در عراق صورت بگیرد. 

نویسنده:هدی دهقان بذرافشان

نظر شما