شناسهٔ خبر: 39796993 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بهبودیافتگان کرونا با چه شرایطی می توانند روزه بگیرند؟/ محمد حضوری در گفت وگو با شفقنا

صاحب‌خبر -

شفقنا- معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم توصیه های مهمی به بهبودیافتگان بیماری کرونا که می خواهند روزه بگیرند کرد و در عین حال افراد دارای بیماری هایی چون فشار خون و دیابت و نیز بیماران قلبی و عروقی را از گرفتن روزه منع کرد.

محمد حضوری در گفت وگو با خبرنگار شفقنا پیرامون روزه داری بهبودیافتگان بیماری کرونا اظهار داشت: کرونا بعد از ابتلا در دو فاز دیده می شود، فاز نخست بعد از شکست دادن کروناست که شرایط بدن در حال بازسازی بوده و دفع داروها و مشکلات ناشی از کاهش وزن در این بازه زمانی ده روز تا دو هفته انجام می شود.

او افزود: در برخی از افراد نیز ممکن است ابتلا به کرونا خفیف باشد که در این شرایط سه تا پنج روز طول می کشد تا بدن بازسازی شود تا بتوانند روزه بگیرند.

کرونایی ها در زمان افطار و سحر بیشتر مایعات مصرف کنند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اما کسانی در اثر کرونا وزن کم کرده و آسیب دیده اند لازم است پس از قطع داروها حدود دو هفته مراقبت کنند؛و وقتی که شروع به روزه گرفتن کردند، در غذاها باید بیشترین مایعات را دریافت کنند.

او ادامه داد: داروهای کرونا آب زیادی می طلبد و این افراد باید در زمان افطار و سحری مایعات بیشتری را مصرف کنند.

حضوری با بیان اینکه انتظار مصرف هشت لیوان آب و مایعات در شبانه روز را داریم، مطرح کرد: حالا این آب می تواند چای باشد، آب درون غذا باشد یا خود آب باشد، مهم این است که در مجموع به ۸ لیوان برسد.

او بیان کرد: فردی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده، درباره دریافت ویتامین c باید مطمئن باشد که این ویتامین در سبزی و میوه وجود دارد، در کنار آن ویتامین A لازم است که این ویتامین در سبزی های با رنگ قرمز و نارنجی وجود دارد، روغن های سالم که با پایه گیاهی هستند مانند روغن زیتون، منبع ویتامین E هستند و توصیه می شود.

روزه گرفتن موجب ابتلا به کرونا نمی شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: اینطور نیست که روزه گرفتن موجب ابتلا به کرونا شود، بلکه رعایت موارد بهداشتی است که ابتلا به کرونا را منتفی می کند؛ بنابراین رعایت بهداشت فردی یا فاصله گذاری اجتماعی بسیار مهم است.

او تصریح کرد: اگر شست و شوی دست ها نیز مکررا انجام شود، مشکلی ایجاد نمی شود، مشروط بر اینکه یک وعده غذایی خوب در سحری، یک وعده غذایی عالی در افطار و یک میان وعده در آخر شب بخورد.

حضوری با تاکید بر اینکه غذاهای خوب روغن کمتری دارند، ابراز کرد: در سحری افراد باید پروتئین بیشتری جذب کنند، اما اگر در مصرف گوشت و حبوبات و دریافت پروتئین زیاده روی شود، موجب کم آب شدن بدن می شود؛ مثلا یک پیاله خورشت با چهار تکه گوشت کفایت می کند.

او عنوان کرد: در وعده سحری اگر افراد سبزی میل کنند، آب درون شبکه سبزی را دریافت کرده و عطش آن ها در طول روز کنترل می شود.

این پزشک تغذیه اضافه کرد: برای سحری تا حدی که ممکن است، غذا باید کم ادویه باشد، چرا که ادویه افراد را با عطش مواجه می کند.

قبل از مصرف نان حتما آن را در منزل گرم کنیم

او با تاکید بر لزوم بهداشتی شدن مواد غذایی که از بیرون وارد منزل می شوند، ابراز کرد: مثلا برای میوه از ضدعفونی کننده ها استفاده شود، اما این برای بعضی اقلام مانند نان قابل امکان نیست، به همین دلیل ما توصیه می کنیم که افراد نان را در منزل حتما گرم کنند؛ چرا که در فضای شلوغ نانوایی ها اگر یکی از افراد حاضر مبتلا به کرونا باشند، این ویروس به دیگران نیز منتقل می شود.

حضوری تاکید کرد: سبزی ها اشتها را حفظ می کنند و برای جلوگیری از چاقی باید در مصرف آن مراقبت شود، همچنین مردم از غذاهای شیرین مزه مانند تنقلات و شربت ها و کربوهیدرات های ساده پرهیز کنند و اگر بتوانند میان وعده های ساده مانند میوه ها و آجیل ها مصرف کنند بسیار مناسب است.

او در مورد مصرف زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان یادآور شد: اگر مردم بتوانند زولبیا و بامیه را در خانه درست کنند، از نظر خطر ابتلا به کرونا دغدغه کمتری خواهند داشت، اگر از بیرون هم بخواهند تهیه کنند باید توجه کنند که شیرینی ها دارای روکش باشد، کارگران نیز باید حتما دارای ماسک باشند، اما ما توصیه می کنیم که از بیرون زولبیا تهیه نشود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: وقتی ماده غذایی قندی ساده مانند حلوا و زولبیا و بامیه مکرر استفاده می کنیم، باید توجه کنیم که کلیه ویروس ها در محیط قندی امکان رشد بیشتری دارند و تکثیر آن ها در بدن بیشتر خواهد بود.

بیمارانی که نباید روزه بگیرند

او در مورد روزه افراد دارای فشار خون و دیابت مطرح کرد: به طور کلی همه بیماران بایستی قبل از اقدام به روزه داری حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند، کسانی که فشار خون دارند یا عمل قلب باز انجام داده اند یا درگیری سرطانی دارند، باید با پزشک معالج خود درباره تاثیر روزه داری در بیماری مشورت کنند.

حضوری روزه داری برای افراد دارای قند خون ناشتای بالای ۳۵۰ را خطرناک دانست و عنوان کرد: روزه داری برای فرد دارای فشار خون و یا مشکلات قلبی و عروقی و نیز کسانی که نوع کار آن ها در مقابل آفتاب می باشد، خطرناک خواهد بود.

نظر شما