شناسهٔ خبر: 39749629 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش یمن به نقض مکرر آتش بس ادعایی ائتلاف سعودی/ادامه جنگ و درگیری در جنوب یمن/ پشت پرده طرح تجزیه یمن

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- آل سعود در 24 ساعت گذشته ده ها بار آتش بس ادعایی خود در یمن را نقض کرده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، یک منبع ارتش یمن گفت که نیروهای متجاوز آل سعود در 24 ساعت گذشته 68 بار آتش بس ادعایی خود را در مناطق مختلف یمن نقض کرده اند.
خبر دیگر اینکه جنگنده های متجاوز آل سعود برای حمایت از به اصطلاح پیشروی مزدوران سعودی بر فراز حیس از توابع الحدیده به طور گسترده پرواز کردند.
همزمان با این پیشروی، نیروهای آل سعود با توپخانه سنگین مواضع کمیته های مردمی و ارتش یمن در الحدیده واقع در غرب یمن را هدف قرار دادند.
حمله مزدوران آل سعود از چهار طرف به مواضع کمیته های مردمی و ارتش یمن در حیس انجام شده است.
کمیته های مردمی و ارتش یمن، خسارات و تلفات سنگینی به مزدوران آل سعود که قصد پیشروی در حیس را داشتند وارد کردند به گونه ای که این مزدوران در تلاش خود جهت پیشروی در این منطقه با شکست مواجه شدند.
ائتلاف سعودی جمعه گذشته (پنجم اردیبهشت) پس از 2 هفته از اعلام آتش‌بس ادعایی‌اش، اعلام کرد که این آتش‌بس یک ماه دیگر تمدید شده‌ است.
ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی در 21 فروردین از آتش بس 2 هفته‌ای قابل تمدید در یمن خبر داد.
این در حالی است که یمنی‌ها بارها ائتلاف سعودی را به نقض آتش بس متهم کرده‌اند.

ارتش یمن: به حملات متجاوزان سعودی پاسخ کوبنده می‌دهیم
سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: به حملات هوایی و زمینی بی‌وقفه ائتلاف سعودی پاسخ کوبنده خواهیم‌داد.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: به حملات هوایی و زمینی بی‌وقفه ائتلاف سعودی پاسخ کوبنده خواهیم‌داد.
به گزارش المسیره، «یحیی سریع» پنجشنبه شب در یک نشست خبری افزود: نیروهای دشمن به حملات خود در محورهای مختلف ادامه می‌دهند به طوری که بیش از 13 عملیات پیشروی و نفوذ در خاک یمن طی یک هفته گذشته در جبهه‌های مأرب، البیضاء، الضالع، الجوف و مرزهای شمالی انجام دادند.
وی ادامه داد: طی یک هفته گذشته 200 حمله هوایی نیز از سوی ائتلاف سعودی علیه استان‌های مختلف یمن انجام شده ‌است.
سریع اضافه کرد: ائتلاف سعودی از نهم آوریل (21 فروردین)، 65 عملیات هجومی و نزدیک به 700 حمله هوایی به استان‌های مأرب، صنعا، الجوف، الضالع، صعده، الحدیده و عمران انجام داده ‌است.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن در پایان اظهار داشت: حملات هوایی و زمینی بی وقفه ائتلاف سعودی با پاسخ مناسب و دردناک روبه‌رو خواهد شد.

تشدید تنش‌ها میان مزدوران اماراتی و سعودی در یمن
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، شورای انتقالی جنوب یمن تحت حمایت امارات اعلام کرد: دولت غیرقانونی منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و تحت حمایت عربستان سعودی) با هماهنگی گروه‌های افراطی عملیات نظامی علیه نیرو‌های ما را شدت بخشیده است. تسامح و چشم پوشی از دولت هادی با کارنامه‌ای پر از ناتوانی، فساد و مجازات دسته جمعی غیرممکن است.

ادامه جنگ و درگیری در جنوب یمن
نیرو‌های شورای انتقالی جنوب یمن که از حمایت امارات برخوردار هستند، کنترل یک پادگان نظامی در جزیره سقطری یمن را در دست گرفتند.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، نیرو‌های شورای انتقالی جنوب یمن که از حمایت امارات برخوردار هستند، کنترل یک پادگان نظامی در جزیره سقطری یمن را در دست گرفتند.
نیرو‌های شورای انتقالی جنوب، بر پادگان نظامی مقر فرماندهی لشکر یکم پیاده نظام در جزیره سقطری یمن در اقیانوس هند تسلط پیدا کردند.
منابع محلی و نظامی یمنی اعلام کردند نیرو‌های شورای انتقالی جنوب، تانک‌ها و خودرو‌های زرهی را در این پایگاه مستقر کردند. این نیرو‌ها همچنین ایست‌های بازرسی در ورودی‌ها و خروجی‌های شهر ”حدیبو“ مرکز استان سقطری ایجاد کردند تا کنترل مجتمع ساختمان‌های دولتی در این شهر را هم در دست بگیرند.
کمیته تربیت و فرهنگ و علوم یمن، حوادث جزیره سقطری را محکوم کرد و آن را تهدید خطرناکی برای میراث طبیعی و فرهنگی این جزیره دانست.

خیانت یک فرمانده دولت مستعفی یمن
مشاور وزیر اطلاع رسانی دولت مستعفی یمن از خیانت یک فرمانده خود و تحویل اسلحه به شورای انتقالی جنوب خبر داد.
«مختار الرحبی» مشاور وزیر اطلاع رسانی دولت مستعفی یمن از خیانت سرتیپ «ناصر قیس» کاردار فرمانده تیپ شماره یک نیروهای پیاده نظام دریایی دولت مستعفی یمن و تحویل اسلحه نیروهای دولت مستعفی به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) وابسته به امارات خبر داد.
مشاور وزیر اطلاع‌رسانی یمن در این ارتباط گفت: «سرتیپ ناصر قیس خائن به دستور مستقیم سرتیپ «خلفان المزروعی» نماینده امارات در سقطری که می‌خواهد حاکم اول استان شود، اسلحه تیپ یک پیاده‌نظام دریایی در این جزیره را به شبه‌نظامیان شورای انتقالی تحویل داده است».
جزیره سقطری بزرگترین جزیره در دریای عرب و یکی از جزایر بکر و دست نخورده با طبیعت شگفت‌انگیز است که به گفته‌های مقامات یمنی، اماراتی‌ها به دنبال تصاحب منابع طبیعی و دریایی آن بوده و درصدد ایجاد پایگاه نظامی در آن هستند.
مختار الرحبی که به نظر می‌رسد از این اقدام بشدت خشمگین شده است،‌ در ادامه با خطاب قرار دادن ناصر قیس، المزروعی و محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی تأکید کرد که این جزیره هیچگاه به دست نیروهای تحت حمایت امارات نخواهد افتاد.
نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن شامگاه ششم اردیبهشت در اقدامی که علیه دولت هادی و متحد سعودی است، اعلام خودمختاری کردند و همزمان با بیانیه رئیس این شورا –مقیم در امارات- تحرکات نظامی خود را در عدن از سر گرفتند.

طرح تجزیه یمن یک طرح آمریکایی، انگلیسی، سعودی است
البخیتی گفت کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی به دشواریِ محقق ساختن اهداف خود به دلیل تغییر معادله قدرت به سود نیروهای یمنی پی برده اند.
به گزارش تلویزیون المیادین‎، عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن با بیان اینکه طرح تجزیه یمن به شش اقلیم خود مختار یک طرح آمریکایی, انگلیسی, سعودی, اماراتی است، تأکید کرد کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی به دشواریِ محقق ساختن اهداف خود به دلیل تغییر معادله قدرت به سود نیروهای یمنی پی برده اند.
محمد البخیتی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین ضمن اشاره به این موضوع گفت: "لازم است تأکید کنیم طرح اخوان المسلمین برای تکه تکه کردن یمن اختلاف چندانی با طرح شورای انتقالی برای تقسیم یمن ندارد, زیرا تجزیه یمن به چند اقلیم یا شبه دولت از تقسیم آن به دو کشور شمالی و جنوبی خطرناک تر است. طرح اخوان المسلمین و حزب الاصلاح برای تجزیه یمن به شش اقلیم خودمختار یک طرح آمریکایی, انگلیسی, سعودی, اماراتی است که هدفش جداسازی مناطق پر جمعیت یمن از مناطق کم جمعیت است".

نظر شما