شناسهٔ خبر: 39749535 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ضربات جدید الحشد الشعبی به داعش در عراق/ اسناد همکاری آمریکا و داعش تحویل دولت داده شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- نیروهای تیپ ششم الحشد الشعبی عراق هفت نفر از عناصر گروه تروریستی داعش را در منطقه عملیات صلاح الدین به هلاکت رساندند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از سایت اطلاع رسانی الحشد الشعبی عراق، نیروهای تیپ ششم الحشد الشعبی براساس اطلاعات دقیق خود در عملیاتی پیش دستانه با پشتیبانی هوانیروز ارتش اقدام به پاکسازی چند ناحیه تا کوهستان حمرین در منطقه عملیات صلاح الدین کردند.
جاده اصلی استان اصلاح الدین از جمله نواحی مورد پاکسازی بود و نیروهای امنیتی در جریان این عملیات خود هفت تروریست را کشته و پنج مقر هسته های داعش را کشف کردند.
در این مقرها مقادیری سلاح و مهمات و تجهیزات پشتیبانی پیدا شد.

ایجاد کمربند امنیتی در دو منطقه حیاتی استان دیالی
نیروهای الحشد الشعبی از آغاز ایجاد "کمربندهای امنیتی" در دو منطقه حیاتی در استان دیالی عراق خبر دادند.
صادق الحسینی از فرماندهان الحشد الشعبی در گفت وگو با سایت المعلومه گفت: یگان های الحشد الشعبی عملیات گسترده ای را برای تقویت نقاط مراقبت و دیده بانی امنیتی بویژه در عمق دو منطقه نفت خانه و اطراف دریاچه حمرین در 80 کیلومتری شمال شرقی بعقوبه آغاز کردند. این عملیات در چارچوب "کمربندهای امنیتی" برای مقابله با هرگونه حملات تروریستی داعش انجام شد.
وی افزود: تقویت نقاط مراقبت و دیده بانی برای مقابله با خطرات تروریسم در مناطق و روستاهای نزدیک استقرار نیروهای الحشد الشعبی و قطع راههای نفوذ تروریست ها که خطری امنیتی بویژه در ماههای گذشته بوده است، انجام شد.

دستگیری یک تروریست در منطقه القائم
واحد اطلاعات نظامی عراق از دستگیری یک تروریست در منطقه القائم در استان الانبار خبر داد.
به گزارش سایت المعلومه، واحد اطلاعات نظامی عراق در بیانیه خود آورده است: ماموران واحد اطلاعات نظامی لشکر هشتم با هماهنگی اطلاعات فرماندهی عملیات الجزیره و همکاری تیپ 30 پیاده نظام توانستند یکی از تروریست ها را در ناحیه الرمانه در شهر القائم دستگیر کنند.

ادامه عملیات الحشد الشعبی در مرکز عراق
سازمان الحشد الشعبی عراق اعلام کرد که در تازه‌ترین عملات ضد تروریستی خود علیه عناصر باقی‌مانده گروه تروریستی داعش در استان صلاح‌الدین (مرکز) هفت تن از آن‌ها را کشته است.
وب‌گاه خبری العهد عراق به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی الحشد العشبی این کشور امروز پنجشنبه گزارش داد که نیروهای این سازمان طی عملیات پیشدستانه که مطابق گزارش‌های اطلاعاتی آماده شده بود، پاکسازی تعدادی از مناطق استان مذکور از جمله جاده اصلی استان تا رشته‌کوه‌های «حمرین» را از عصر دیروز چهارشنبه آغاز کردند و این عملیات تا صبح دیروز پنجشنبه ادامه داشته است.
بر اساس این گزارش، نیروهای الحشد الشعبی در این عملیات موفق به کشف و اندام پنج مخفیگاه عناصر باقی‌مانده داعش شده‌اند. در این عملیات همچنین مقادیری سلاح و مهمات و بمب‌ از مخفیگاه‌ها کشف و ضبط شده است.
«علی الحسینی» مسئول هماهنگی الحشد الشعبی در محور شمال امروز به وبسایت المعلومه گفت که عمده فعالیت تروریست‌ها در عراق، در سه استان صلاح‌الدین، دیالی و کرکوک متمرکز است.

اعلام مخفیگاه‌های اصلی داعش در سه استان عراق
یک فرمانده الحشد الشعبی گفت که تروریست‌های داعش در عراق، در چندین منطقه پر پیچ و خم و ناهموار در استان‌های صلاح‌الدین، دیالی و کرکوک متمرکز شده‌اند.
«علی الحسینی» مسئول هماهنگی الحشد الشعبی در محور شمال از نقاط تمرکز تروریست‌های داعش در عراق، در سه استان صلاح‌الدین، دیالی و کرکوک پرده برداشت.
او به وبسایت المعلومه گفت که عمده فعالیت تروریست‌ها در مناطق «المطیبیجة»، «تلال عباس»، و کوه‌های منطقه «الحویجه» و رشته کوه «حمرین» صورت می‌گیرد که این مناطق همزمان سه استان صلاح‌الدین، دیالی و کرکوک را تحت‌الشعاع امنیتی قرار داده است.
به گفته وی این «مناطق سیاه» به علت دارا بودن عوارض جغرافیایی پیچیده، مراکز فعالیت داعش محسوب می‌شود؛ مناطقی که در مدت اخیر فعالیت‌ها در آن‌ها افزایش یافته و تروریست‌ها تلاش می‌کنند به نیروهای امنیتی حمله کنند.
او همچنین خبر داد که تروریست‌ها از جایی حمایت می‌شوند و این موضوع در پی حمله به مقرهای آنان در این مناطق و کشف سلاح‌ها و مهمات مختلف، مسجل شده است.
الحسینی سپس گفت که تروریست‌های داعش کماکان از رویارویی با نیروهای الحشد الشعبی و دیگر نیروهای امنیتی فرار می‌کنند و به سمت استفاده از تک تیراندازها و کاشت مین و حملات خمپاره‌ای روی آورده‌اند.
این مقام الحشد الشعبی در پایان گفت که میزان امنیت در مناطق حضور الحشد الشعبی بسیار بالاست.
در همین حال یک مقام الحشدالشعبی در استان الانبار نیز گفت که مناطق نوار مرزی، مناطقی سهل‌الوصول برای عناصر داعش است و این مسئله به خاطر حضور عناصر آمریکایی است.

منبع عراقی مکان جانشین ابوبکر البغدادی را فاش کرد
یک منبع امنیتی عراق دیروز (پنجشنبه) از مکان حضور "ابو ابراهیم الهاشمی القرشی" جانشین ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش که در حمله هوایی آمریکا به هلاکت رسید، پرده برداشت.
به گزارش روسیا الیوم، این منبع اعلام کرد: القرشی در عراق حضور ندارد و وی در این دوره وارد این کشور نشده است، بلکه اطلاعاتی وجود دارد که به حضور وی در داخل اراضی سوریه اشاره می‌کند.
این منبع امنیتی همچنین اعلام کرد، القرشی از سوی سازمان اطلاعات عراق و همچنین ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت امر واشنگتن تحت تحقیب است.

الحشد الشعبی سد بزرگی در برابر حملات داعش است
عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق با اشاره به نقش الحشد الشعبی در مبارزه با داعش، تأکید کرد، اگر این نیروها از مناطق آزاد شده خارج شوند، بار دیگر این مناطق شاهد ناامنی خواهد بود.
«کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق از درخواست برخی طرفهای سیاسی برای خارج کردن نیروهای سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) از مناطق آزاد شده، انتقاد کرد.
الرکابی به پایگاه خبری المعلومه گفت که «درخواستهای خارج کردن الحشد الشعبی از مناطق آزاد شده، درست نیست و کسانی آن را مطرح می‌کنند، از خطر آن، درکی ندارند».
وی تأکید کرد که چنین افرادی، درک درستی از واقعیت مسائل امنیتی ندارند؛ زیرا نیروهای الحشد تا بدین لحظه، برای حمایت از این مناطق و جلوگیری از بازگشت مجدد تروریسم، خون داده‌اند.
این نماینده عراقی خاطر نشان کرد، الحشد الشعبی بخشی از ساختار رسمی امنیتی است که تحت فرمان، فرماندهی عالی امنیتی در عراق است.
الرکابی بر این باور است که هر گونه خروج الحشد از مناطق آزاد شده، عواقب خطرناکی دارد و باعث خواهد شد امنیت این مناطق، از بین برود.
وی با بیان اینکه مناطق آزاد شده، به خاطر حجم کشتارهای داعش در آن، وضعیت دشواری دارد، خاطر نشان کرد، الحشد الشعبی دهها هزار نفر از خانواده‌های آواره را به مناطق آزاد شده بازگرداند.
این نماینده عراقی در پایان خاطر نشان کرد، الحشد الشعبی به سد بزرگی در برابر حملات داعش است و درخواست برای خروج این نیروها، تأثیر منفی بر امنیت آن خواهد گذاشت.
اخیرا برخی از جریان و طیفهای سیاسی مخالف جریان مقاومت در عراق، خواستار عقب‌نشینی نیروهای الحشد الشعبی از صحرای الانبار شده بودند.
«کریم المحمداوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، درخواست برخی طرف‌های سیاسی مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای الحشد الشعبی از صحرای الانبار را خالی کردن مرزها دانست و از قصد بازگشت داعش به الانبار خبر داد و به این طرف‌ها هشدار داد که از طرح‌هایی که موجب تداوم تزلزل و بی‌ثباتی در کشور می‌شود، پرهیز کنند.
وی گفت: پشت پرده تکرار درخواست برخی طرف‌های سیاسی سنی مبنی بر عقب‌نشینی یگان‌های سازمان الحشد الشعبی از «القائم» و مرزهای سوریه، اهدافی امنیتی قرار دارد... از جمله این اهداف، تداوم بی‌ثباتی و ناامنی در این مناطق از طریق خالی ماندن مرزها و عدم نظارت و حمایت امنیتی بر آنها است که تاکنون مسئولیت آن بر گردن ارتش و سازمان الحشد الشعبی بود».
وی تصریح کرد: «تکرار چنین مطالبه‌ای جدید نیست، بلکه هربار که اختلافات سیاسی در کشور حاکم می‌شود، چنین درخواست‌هایی به عنوان برگه‌های فشار سیاسی طرح می‌شود که آمریکا را به باقی‌ماندن در عراق و داعش را به بازگشت به مناطق صحرایی [الانبار] ترغیب می‌کند».
«حمید الهایس» رئیس شورای نجات استان الانبار نیز درخواست‌ برخی طرف‌های سیاسی مبنی بر دور کردن الحشد الشعبی از مناطق غربی کشور یا انحلال آن را مشکل‌ساز دانست و گفت که دور کردن الحشد الشعبی از مناطق غربی، سرآغاز بازگشت داعش خواهد بود.

مناطق اشغالی الانبار توسط آمریکا، پناهگاهی امن برای داعش است
مسئول سازمان «بدر» عراق با اشاره به همکاری نظامیان تروریست آمریکایی با عناصر داعش، تأکید کرد که آمریکایی‌ها این عناصر را از سوریه وارد عراق می‌کنند.
«قصی الانباری» مسئول سازمان «بدر» در استان الانبار عراق درباره همکاری نظامیان تروریست آمریکایی با عناصر داعش هشدار داد.
الانباری به پایگاه خبری المعلومه گفت که مناطق نوار مرزی، مناطقی سهل‌الوصول برای عناصر داعش است و این مسئله به خاطر حضور عناصر آمریکایی است.
وی تأکید کرد که حضور اشغالگران آمریکایی در پایگاه هوایی «عین الاسد» در غرب عراق که کنترل نوار مرزی این کشور با سوریه را بر عهده دارند، کار را برای نیروهای امنیتی عراق، دشوار کرده است.
این مسئول عراقی خاطر نشان کرد: «نیروهای آمریکایی کنترل برخی از مناطق را در الانبار در دست دارند و اجازه می‌دهند از همین مناطق، عناصر داعش، وارد استان شوند».
الانباری با بیان اینکه مناطق تحت تسلط آمریکا در استان الانبار، پایگاهی امن برای داعش است، تصریح کرد، بیشتر تروریست‌های داعش از طریق مناطقی که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند، از سوریه وارد عراق می‌شوند؛ هر چند که نیروهای امنیتی عراق، کنترل مناطق بیابانی و مرزی را در دست دارند.
در همین ارتباط، یک مقام سازمان الحشد الشعبی تاکید کرد که حملات تروریستی اخیر در عراق یک پیام آمریکایی است و آمریکا می‌خواهد انتقام اخراج نیروهایش از عراق را بگیرد.
وی تصریح کرد، همه پایگاه‌های نظامی که نیروهای آمریکایی از آن عقب نشینی کردند، حملات تروریستی در آن رخ داده است که از جمله آن کرکوک است و آنچه که رخ می‌دهد یک نقشه برنامه ریزی شده آشکار از سوی دولت واشنگتن برای به هم ریختن اوضاع و ایجاد بی ثباتی از طریق عمال تروریست آن یعنی داعش است.
این مسئول الحشد افزود: «حملات تروریستی اخیر علیه مناطق متعدد در عراق یک پیام آمریکایی است که می‌گوید یا نیروهای آمریکایی یا باندهای تروریستی داعش را بخواهید و از همین رو فعالیت هسته‌های پنهان داعش پس از اینکه از سوی دولت آمریکا چراغ سبز گرفتند، آشکار شده است».

آمریکا به کمک داعش به دنبال انتقام از عراق است
یک مسؤول ارشد سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق گفت که حملات تروریستی اخیر در این کشور پیام آمریکا بود و واشنگتن بدنبال آن است که به خاطر تصمیم دولت بغداد برای اخراج نظامیان بیگانه، از عراق انتقام بگیرد.
علی الحسینی مسؤول "روابط محور شمال" نیروهای الحشد الشعبی به پایگاه خبری "المعلومه" عراق گفت که تمام پایگاه‌های نظامی که نیروهای آمریکایی از آن تخلیه شدند، شاهد حملات تروریستی بود که از آن جمله می‌توان به پایگاه نظامی در کرکوک اشاره کرد.
وی ادامه داد: آنچه [درخصوص حوادث تروریستی اخیر در عراق] رخ می‌دهد، نشانگر برنامه‌ریزی روشن دولت آمریکا برای به هم‌ریختن اوضاع و ایجاد نوعی بی ثباتی است که بوسیله مزدوران جنایتکار داعشی انجام می‌شود.
الحسینی افزود: "حملات تروریستی اخیر که چندین منطقه از عراق را هدف قرار داد، یک پیام آمریکایی است و فعالیت [دوباره] سلول‌های خفته [داعش] پس از دستور دولت آمریکا موضوعی کاملا روشن و واضح است.
مسؤول ارشد الحشد الشعبی همچنین فاش کرد که نیروهای این سازمان و دیگر نیروهای امنیتی عراقی اخیرا در عملیات تعقیب داعش، موفق به کشف انبار مهمات و سلاح شدند که به گفته وی، این مسأله گواه دیگری بر این است که آمریکا به خاطر مصوبه مجلس عراق برای خروج نظامیان بیگانه از جمله نیروهای آمریکایی، به دنبال انتقام از عراق است.

اسناد همکاری آمریکا و داعش تحویل دولت داده شد
یکی از سران الحشد الشعبی عراق گفت، یکی از علل ادامه حضور آمریکایی‌ها در مثلث مرزی عراق، اردن و سوریه، حمایت از عناصر باقی‌مانده داعش در عراق است.
«کمال الحسناوی» از فرماندهان الحشد الشعبی عراق، در پاسخ به کسانی که گفته‌اند با توقف فعالیت «ائتلاف بین‌المللی» به رهبری آمریکا در عراق، حملات داعش افزایش یافته، تأکید کرد که این امر با هماهنگی خود آمریکا رخ داده است.
الحسناوی در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید (چاپ لندن) گفت: با عقب‌نشینی برخی نیروهای ائتلاف از برخی نقا در عراق، هسته‌های خاموش داعش شروع به تحرک و هماهنگی با طرف آمریکایی کرده است. آمریکایی‌ها این کار را می‌کنند تا گفته شود که وضعیت امنیتی بعد از توقف همکاری ائتلاف با دولت عراق، متشنج شده است. اسناد این مسئله در اختیار [الحشد] است.
به گفته این فرمانده عراقی، «ادامه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تنف، (مثلث مرزی) عراق سوریه و اردن برای حمایت از باقیمانده عناصر داعش است. این نیروها[ی ائتلاف آمریکایی] خودشان عناصر داعش را آموزش داده، تجهیز کرده و وارد شهرهای مختلف عراق کرده‌اند. نیروهای آمریکایی در مرز عراق و سوریه مستقر شده‌اند تا فضا برای عناصر داعش باز باشد و بتوانند وارد و خارج شوند. تصاویر و ویدئوهایی از این مسئله که این ادعا را ثابت کند، تحویل دولت عراق داده شده است.
به گفته این فرمانده عراقی، نیروی هوایی عراق خودش قدرت و امکان کافی برای پر کردن جای خالی نیروهای ائتلاف را دارد همچنانکه الحشد الشعبی خودش نبردهای سنگینی با داعش را پشت سر گذاشته است بدون آنکه ائتلاف از آن پشتیبانی هوایی کرده باشد و در این نبردها، پیروزی‌های بزرگی هم کسب کرده است.
اخیرا در عراق برخی کارشناسان یا شخصیت‌های سیاسی در حال تبلیغ این موضوع هستند که توقف فعالیت ائتلاف آمریکایی سبب شده تا حملات داعش در شهرهای عراق افزایش یابد.



نظر شما