شناسهٔ خبر: 39727279 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

تقلای مذبوحانه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

ترفندهایی که بی نتیجه خواهد ماند

صاحب‌خبر -

به تازگی خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه گزارش داد، آمریکا پیش‌نویس یک قطعنامه را به سازمان ملل ارائه داده و به دنبال آن است که از این طریق تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را برای مدتی نامعلوم تمدید کند.
به گفته مقامات آمریکایی و دیپلمات های سازمان ملل سند پیش نویس این قطعنامه که تاکنون در اختیار تعداد کمی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته، انقضای تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر را هدف قرار می دهد و خواهان تمدید این تحریم ها برای مدتی نامعلوم است.
مقامات آمریکایی همچنین گفته‌اند که دولت ترامپ به دنبال آن است که در ماه مه، زمانی که استونی به عنوان متحد نزدیک آمریکا ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، قطعنامه را به رای بگذارد.
جمهوری اسلامی ایران مدتهاست که به دنبال حذف این تحریم‌ها بوده و در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تاکید شده است که در صورت پایبندی ایران به توافق برجام این تحریم‌ها لغو می‌شود. این مقام‌های دولت آمریکا ادعا کرده‌اند، از آنجا که ایران دیگر به مفاد این توافق پایبند نیست واشنگتن می‌تواند اعضای شورای امنیت را برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران متقاعد کند.
با این حال انتظار می رود که روسیه و چین که هر دو از حق وتو برخوردارند و پیشتر گفته‌اند که این محدودیت ها باید پایان یابد، با این قطعنامه مخالفت کنند. مسکو و پکن گفته‌اند خواستار از سرگیری فروش سلاح‌های متعارف به ایران هستند. مقامات آمریکایی علاوه براین گفته اند که دولت در حال حاضر قصد ندارد موضوع بحث برانگیز "بازگشت تحریم ها" یا بازگرداندن تمامی تحریم های سازمان ملل علیه ایران را مطرح کند.
در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر تلاش جدید دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران با این دستاویز که هنوز طبق قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل آمریکا از حق بازگرداندن تحریم های ایران برخوردار است، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان این تلاش ها را نتیجه شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران دانست.
ظریف در توئیتر خود نوشت: دو سال پیش مایک پمپئو وزیر امور خارجه و رئیسش "توقف مشارکت آمریکا" در برجام را اعلام کردند به خیال آنکه "فشار حداکثری" آنها، ایران را به زانو در می‌آورد.
وی افزود: باتوجه به شکست مفتضحانه این سیاست، او اکنون می‌خواهد شریک برجام باشد. رویاپردازی را تمام کنید: ملت ایران همیشه سرنوشتش را خود تعیین کرده است. 

ترفند عجیب و غریب آمریکا برای برجام به نتیجه نمی‌رسد
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا نمی‌تواند از ترفند عجیب و غریبی که اخیرا درباره توافق برجام مطرح کرده، به نتیجه برسد.
دیاکو حسینی، با اشاره به اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر لغو معافیت‌های تحریم تسلیحاتی ایران و واکنش روسیه به این موضوع، گفت: آمریکا علی‌رغم اینکه به وظایف خود در برجام عمل نکرد، قصد دارد از حقوق خود در این توافق استفاده کند که چنین چیزی ممکن نیست؛ زیرا اساس برجام بر مبنای توازن میان وظایف و تعهدات بود و زمانی کشوری می‌تواند حقی را در برجام مطالبه کند که خودش هم به آن عمل کرده باشد. حسینی ادامه داد: این استدلال که ایالات متحده می‌تواند مجدد وارد برجام شود و فقط از حقوق خود استفاده کرده و به وظایفش عمل نکند، به هیچ وجه نه مسبوق به سابقه هست و نه به لحاظ منطقی قابل قبول است؛ به همین دلیل شاهدیم که حتی اروپا هم خیلی مصرانه با این موضوع مخالفت می‌کند؛ بنابراین من فکر نمی‌کنم که آمریکایی‌ها بتوانند از این راه و از این ترفند عجیب و غریبی که مطرح می‌کنند، به نتیجه برسند.
تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر واشنگتن بخواهد با همراه کردن افکار عمومی با خود در شورای امنیت سازمان ملل به اهدافش برسد تا چه اندازه شانس دارد، اظهار کرد: در حال حاضر افکار عمومی داخل آمریکا و کشور‌های دیگر عمدتا به مسئله مدیریت بحران کرونا معطوف است، بنابراین مردم آمریکا توجه چندانی به مسائل حاشیه‌ای مانند مسئله تسلیحاتی ایران ندارد؛ به ویژه اینکه ایران حتی در بدبینانه‌ترین حالت هم برای آمریکا یک خطر نظامی محسوب نمی‌شود؛ بنابراین خیلی بعید است که واشنگتن در این زمینه بتواند موفقیتی به دست بیاورد؛ اما این نافی تلاش ایالات متحده برای رسیدن به اهدافش نیست.
حسینی با اشاره مباحث به وجود آمده درباره پرتاب ماهواره نور در آمریکا بیان کرد: بزرگنمایی این موضوع و نشان دادن آن به عنوان یک تهدید در این کشور باعث شده حتی نظامیان حرفه‌ای آمریکایی هم از به رسمیت شناختن چنین تهدیدی خودداری کرده و اعلام کرده‌اند که این ماهواره تهدیدی برای ایالات متحده محسوب نمی‌شود. تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: معتقدم پمپئو و تیمش همچنان به تلاش‌های خود در راستای برجسته سازی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ادامه می‌دهند، ولی بسیار بعید است که در شرایط فعلی بتوانند نظر کسی را جلب کرده و حتی کشور‌های نزدیک خود را متقاعد کنند که چنین کاری ضروری است. 

چین و روسیه موافق تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران نیستند
یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: آمریکا با خروجش از برجام و بی اعتنایی به قطعنامه ۲۲۳۱ دیگر قادر به بازگشت به این توافق نیست و نمی‌تواند بر روی قطعنامه که در بخشی از آن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ملغی می‌شود تاثیر بگذارد.
محمدحسن قدیری ابیانه در گفت‌وگو با ایسنا درباره مواضع آمریکا در مخالفت با پرتاب ماهواره قاصد و تلاش‌ها در شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی گفت: از آمریکا جز مخالفت با پیشرفت‌های ایران در هر زمینه‌ای که باشد انتظار دیگری نمی‌توان داشت. آمریکایی‌ها فکر می‌کردند اگر ایران را تحریم کنند ایران از پای در می‌آید اما جهان شاهد بود که در اوج تحریم‌ها ایران تهدید را به فرصت تبدیل کرد و حتی در شرایط کرونایی که جهان را در بر گرفته است عملکرد ایران بسیار بهتر از آمریکا بوده است. دنیا دید که آمریکا به عنوان مدعی ابرقدرتی چگونه در مدیریت بحران کرونا زمین‌گیر شده است.
وی ادامه داد: رفتار آمریکا در مخالفت و ایجاد مانع بر سر دریافت وام صندوق بین‌المللی پول حاکی از ضعف این کشور در برابر ایران و شکست سیاست تحریمی‌اش است. این در حالی است که ایران این وام را برای مقابله با ویروس کرونا می‌خواست استفاده کند.
این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به همراهی کشورهای اروپایی به ویژه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با مواضع آمریکا در مخالفت با پرتاب ماهواره قاصد اظهار کرد: اروپا تا کنون نشان داده است که استقلال عملی در برابر آمریکا ندارد و به شدت از آمریکا تاثیر می‌پذیرد به خصوص که اروپا و آمریکا سیاست‌های خاورمیانه‌ای شان را تحت نفوذ صهیونیست‌ها پیش می‌برند. یادمان نمی‌رود که آمریکایی‌ها گفته بودند ایرانی خوب، ایرانی مرده است از این رو تردیدی نداریم که ملت ایران با هر مشکلی رو به رو شود آنها از آن شاد می‌شوند.
قدیری ابیانه در پاسخ به این پرسش که وزیر امور خارجه آمریکا با ارائه طرحی به شورای امنیت سعی در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در این شورا بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ دارد گفت: استفاده از مکانیزم ماشه امکانی بود که در اختیار اعضای ۱+۵ در برجام بود و وقتی آمریکا از این توافق خارج شد دیگر امکان استفاده از این مکانیزم را ندارد. آمریکا سعی دارد با چنین اقداماتی این‌گونه تداعی کند که هنوز عضو برجام است، اما این طور نیست و این کشور امکان استفاده از این مکانیزم را ندارد. اساسا هم در برجام هم این‌ طور نبوده است که ایران نتواند موشک آزمایش و تولید کند بلکه از ایران درخواست شده است که موشک‌های با قابلیت هسته‌ای نسازد و آزمایش نکند.
وی درباره مواضع احتمالی چین و روسیه در برابر چنین طرح‌هایی در شورای امنیت اظهار کرد: از مواضع این کشورها پیداست که آنها موافق تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران نیستند و باید طبق قطعنامه ۲۲۳۱، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در موعد مشخص برداشته شود. این درحالی است که آمریکا و غرب تحریم‌های زیادی را علیه روسیه و چین نیز به بهانه‌های مختلف اعمال کرده است از این رو مسکو و پکن این فرصت و شانس را دارند که سلاح‌های متعارف خود را به ایران بفروشند لذا معتقدم تلاش آمریکا در این رابطه مذبوحانه است.
این کارشناس مسایل بین‌الملل تاکید کرد: ایران در مذاکرات با کشورهای چین و روسیه باید این موضوع را دنبال کند. وی گفت: هرگونه موافقت یا مماشات برای پذیرش دوباره آمریکا در برجام اشتباه است و نباید با آن موافقت شود. اگر اروپایی‌ها بخواهند از این مکانیزم برای بازگشت آمریکا استفاده کنند ایران نباید با آن موافقت کند در غیر این صورت باید تمامی تعهداتش را ذیل برجام به ویژه تعهدات نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای اش در چارچوب پروتکل الحاقی را کنار بگذارد.

نظر شما