شناسهٔ خبر: 39638049 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

«جمله» از آخرین وضعیت رهبر کره شمالی گزارش می دهد ابهام در سرنوشت «اون»!

صاحب‌خبر -

 

 

کاوه ایرانی –
روزنامه نگار /

 

در چند روز گذشته خبرهای ضد و نقیضی از وضعیت سلامتی «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در رسانه ها منتشر می شود. خبرهایی که حکایت از سرنوشت نامعلوم دیکتاتور جوان کره شمالی دارد. برخی از رسانه ها مدعی هستند که «اون» در پی یک عمل جراحی جان خود را از دست داده و برخی دیگر وضعیت جسمانی او را وخیم توصیف کردند. با اینحال آنچه رسانه های کره شمالی مدعی هستند که رهبر این کشور در سلامتی کامل به سر می برد، ادعایی که نمی توان به سادگی قبول کرد.

به گزارش «جمله» اخبار و شایعات زیادی در مورد سلامتی رهبر کره شمالی که از روز ۲۳ فروردین تاکنون در انظار عمومی ظاهرنشده در رسانه‌های منطقه منتشرشده است. در اوایل هفته گذشته، گزارشی تأیید نشده از Daily NK، یک وب سایت خبری مستقر در سئول، اعلام کرد که رهبر کره شمالی تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته و در یک ویلا در خارج از پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی در حال گذراندن دوره نقاهت خود است. پس از آن خبرگزاری CNN آمریکا با استناد به گفته‌های یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گزارش داد که «بررسی دقیق اطلاعات» توسط ایالات متحده نشان می‌دهد که رهبر عالی کره شمالی در «خطر جدی» قرار دارد.

اعزام یک تیم پزشکی چینی به کره شمالی
اعزام این تیم به پیونگ‌یانگ با انتشار شایعات زیادی در مورد سلامتی رهبر کره شمالی هم‌زمان‌شده است. برخی گزارش‌ها حاکی است که رهبر کره شمالی به‌تازگی عمل رینوپلاستی (استندگذاری) قلبی انجام داده است. هنگامی‌که «کیم جونگ ایل» پدر «کیم جونگ اون» رهبر فعلی کره شمالی، در سال ۲۰۰۸ میلادی دچار سکته مغزی شد رسانه‌های کره جنوبی در آن زمان گزارش دادند که پزشکان چینی به همراه پزشکان فرانسوی در معالجه وی شرکت داشته‌اند. بامداد روز گذشته بار دیگر خبر‌های ضد و نقیضی درباره وضعیت سلامتی «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی پس از عمل جراحی قلب منتشر شده است.گفته می شود عمل جراحی او با موفقیت همراه نبوده و این دیکتاتور جوان دچار مرگ مغزی شده است.
برخی منابع خبری به نقل از رسانه‌های چینی و ژاپنی گزارش دادند که رهبر جوان کره شمالی فوت شده و «کیم یونگ اون» خواهر ۳۱ ساله وی، خود را برای اداره امور کشور آماده کرده است.
کیم جونگ اون به طور غیرمنتظره‌ای هفته گذشته (۱۵ آوریل) در جشن تولد پدربزرگش کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره شمالی، شرکت نکرد.
روز دوشنبه اول اردیبهشت وب سایت «Daily NK» که از سئول اداره می‌شود و در کانون خبرهایش کره شمالی قرار دارد، گزارش داد که کیم در تاریخ ۱۲ آوریل در بیمارستان بستری شده و مدت کوتاهی پس از آن تحت عمل جراحی قلبی و عروقی قرار گرفته است. «سی‌ان‌ان» نیز با استناد به یک مقام دولتی آمریکا گفته است که وضعیت سلامتی کیم وخیم است.
این شایعات در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌هایی تاییدنشده از قرار داشتن کیم جونگ اون در وضعیتی بحرانی در پی یک عمل جراحی قلب منتشر شده است.
پایگاه خبری «نیوسیس» به نقل از منابع اطلاعاتی در کره‌جنوبی گزارش داده است، این احتمال وجود دارد که کیم جونگ اون از پایتخت خارج شده و به شهر وونسان رفته باشد. بر اساس این گزارش، بررسی تردد‌ها نشان می‌دهد، این احتمال وجود دارد که کیم جونگ اون از پایتخت خارج شده است.
«نیوسیس» گزارش داده است، قطار مخصوصی که کیم جونگ اون از آن استفاده می‌کند، در وونسان دیده شده، اما هواپیمای شخصی او همچنان در پیونگ‌یانگ است.

آرزوی سلامتی ترامپ برای کیم جونگ اون
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با وجود این که گزارش‌های دقیقی در باره وضعیت سلامتی کیم جونگ اون منتشر نشده برای او آرزوی سلامتی کرده است. ترامپ در پیامی به دولت کره شمالی نوشته است که «بهترین آرزو‌ها را برای او» دارد و امیدوار است که «خوب» شود.
رئیس جمهوری آمریکا در پیام خود روشن نکرده که آیا به اطلاعات دست اولی در مورد سلامتی کیم دست پیدا کرده یا نه. او تنها گفته است که اگر «گزارش‌ها» صحیح باشند، کیم در «شرایط بسیار جدی» قرار دارد. به نظر می‌آید که منظور ترامپ از «گزارش‌ها» اطلاعات در این باره در رسانه‌ها است.
پیونگ‌یانگ در مورد گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سلامتی رهبر جوان این کشور همچنان سکوت اختیار کرده است. رسانه‌های دولتی کره شمالی در روز چهارشنبه (۲۲ آوریل) نیز هیچ اشاره‌ای به عمل جراحی احتمالی رهبر ۳۶ ساله این کشور و مشکلات قلبی و عروقی او نکرده‌اند.
خبرگزاری رسمی کره شمالی سوم اردیبهشت ماه، به زبان انگلیسی، خبر پاسخ نامه بشار اسد را منتشر کرده‌است تا بدین صورت به شایعات منتشر شده در خصوص مرگ رهبر کره شمالی را تکذیب کرده باشد. این خبرگزاری گفته کیم جونگ‌اون از اسد «عمیقا تشکر» و ابراز امیدواری کرده روابط دو طرف مستحکم‌تر از گذشته شود. رهبر کره شمالی برای بشار اسد «آرزوی تندرستی و کسب موفقیت‌های بیشتر در کارهایش» را کرده‌است.
روزنامه «دیلی ان کی» ارگان سیاسی اتباع کره شمالی مقیم سئول مخالف دولت پیونگ یانگ، روز جمعه به نقل از برخی منابع آمریکایی اعلام کرد که به رغم گسترش شایعات مبنی بر وخامت حال رهبر کره شمالی بعد از عمل جراحی، او را در حال قدم زدن در سواحل شهر بندری «وونسان» دیده اند.
این منابع، افراط در مصرف سیگار، چاقی و پرکاری را از علت‌های مستقیم و اصلی برای انجام عمل جراحی بر روی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اعلام کردند که از ماه اوت (مرداد ماه) گذشته از بیماری‌های قلبی و عروقی رنج می‌برد.
یک منبع دیگر نیز به این روزنامه گفت که این وضعیت جسمی رهبر کره شمالی موجب شد که او همواره در همه جا یک پزشک حاذق را همراه خود می‌برد تا از بروز حوادث احتمالی برایش جلوگیری کرده و سلامت او را لحظه به لحظه بررسی و گزارش کند.
جانشین احتمالی «اون» کیست؟
اما اگر واقعاً کیم جونگ اون درگذشته باشد، چه کسی قدرت در کره شمالی را به دست خواهد آورد؟ با توجه به اینکه کره شمالی در مدت هفت دهه توسط همین خانواده اداره شده است، احتمالاً خانواده کیم بیشترین شانس در کسب قدرت را دارد.
«چوونگ سونگ چانگ»، تحلیلگر موسسه Sejong در کره جنوبی، می‌گوید: «احتمال اینکه خواهر رهبر کره شمالی یعنی «کیم یو جونگ»، وارث قدرت در کره شمالی باشد، «بیش از ۹۰ درصد است». وی خاطرنشان کرد: وی نژاد و خون «سلطنتی دارد» و در کره شمالی نیز در واقع یک سلسله سلطنتی حاکم است». در سال‌های اخیر وی به همراه برادرش در جریان جلسات مهم با رهبران جهان از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شرکت داشته است و همین امر برخی ناظران را وادار کرد که رسماً مقام شماره ۲ کره شمالی را برای وی در نظر بگیرند.
لازم به ذکر است کیم جونگ اون رهبر جمهوری دموکراتیک خلق کره و دارای عناوین دبیر اول حزب کارگران کره، رئیس کل کمیسیون مرکزی نظامی، رئیس کل کمیسیون ملی دفاع کره شمالی، فرمانده معظم ارتش خلق کره، و عضو پرزیدیوم پلیتبوری کمیته مرکزی حزب کارگران کره است. او در زمانِ به قدرت رسیدن با ۲۷ سال سن، جوان‌ترین رئیس کشور در جهان بود.
ساختار حاکمیت کیم جونگ اون به شکل دیکتاتوری است و انتخابات آزاد و عادلانه‌ای در کشور او وجود ندارد. منتقدان حکومت وی، تحت آزار و اذیت قرار می‌گیرند، رسانه‌ها توسط رژیم کنترل می‌شوند، دسترسی به اینترنت توسط رژیم محدود شده و آزادی دین نیز وجود ندارد. رژیم او شبکه گسترده‌ای از زندان‌ها و اردوگاه‌های کار را اداره می‌کند که میلیون‌ها انسان را زندانی کرده و به کشتن داده‌است. رژیم کره شمالی، مردم را به جرائم سیاسی محکوم کرده و گاه اعضای خانواده مجرم سیاسی نیز مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. براساس گزارش سازمان ملل، کره شمالی تحت «نقض سیستماتیک، گسترده و فاحش حقوق بشر» زندگی می‌کند و رژیم کیم جونگ اون «به دنبال تسلط بر هر جنبه‌ای از زندگی شهروندان خود است».

نظر شما