شناسهٔ خبر: 39612494 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

داریوش قنبری، عضو حزب مردم‌سالاری:

پیروی نهادها از تصمیمات دولت جزو آثار سیاسی کرونا است

یک عضو حزب مردم‌سالاری گفت: در زمان بحران کرونا، تصمیم‌گیری از احزاب و گروها و نهادها به هیئت دولت و شخص رئیس دولت محول می‌شود. این موضوع باعث می‌شود نهادهای دموکراتیک به جای ایفا نقش اجتماعی خود پیرو این تصمیمات باشند و این پیروی را باید یکی از آثار سیاسی کرونا دانست.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| داریوش قنبری با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر فضای سیاسی کشورها، اظهار کرد: کرونا تحولی را در تمام شئونات زندگی مردم اعم از وجوه فردی و اجتماعی پدید آورد. این تغییرات فقط برای جامعه ایرانی نیست و در سطح جهانی رخ داده است.

 

وی ادامه داد: تمام اجتماعات در سراسر دنیا محدود شدند، جلسات اداری هم حتی دیگر مثل گذشته برگزار نمی‌شود. باید بپذیریم که این محدود شدن تاثیرات خود را بر فضای سیاسی و اجتماعی گذاشته است. برای تشریح اثر نهایی کرونا بر سیاست ایران و جهان باید  منتظر بمانیم؛ هنوز زود است که بخواهیم اثر نهایی این تحول در اجتماع را تشریح کنیم، اما مشخصا محدود شدن تصمیمات فردی و ضرورت توجه بیش‌ از حد به تصمیمات دولتی از جمله این تحولات است.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تاثیرات بسیار مهمی را به جا خواهد گذاشت. به لحاظ سیاسی نهادهای دموکراتیک تضعیف و اختیارات قوه مجریه تقویت شده است؛ چراکه در مواقع بحرانی، ماهیت بحران اقتضا می کند تصمیمات در جایی متمرکز گرفته شود. در تمام کشورها، دولت‌ها و هسته مرکزی قدرت هستند که این تصمیمات را می گیرند.

وی افزود: در کل تصمیم گیری در این موارد از احزاب و گروها و نهادها به هیئت دولت و شخص رئیس دولت محول می‌شود. این موضوع باعث می‌شود نهادهای دموکراتیک به جای ایفا نقش اجتماعی خود پیرو این تصمیمات باشند و این پیروی را باید یکی از آثار سیاسی کرونا دانست.

 

قنبری خاطرنشان کرد: محدود کردن آزادی شهروندان اثر دیگر این ویروس است. کارهایی که در جهت حفظ سلامت مردم صورت می‌گیرد آزادی فردی شهروندان را هم به نوعی محدود می‌کند، اما در عوض سلامت آنان را تضمین می‌کند. چاره‌ای هم نیست و در راستای حفظ سلامت مردم باید از تصمیمات دولتی به جای تصمیمات فردی پیروی کرد. تا زمانی که این محدودیت‌ها برای حفظ جان مردم و گذرا باشد جای نگرانی نیست.

 

منبع: ایسنا

نظر شما