شناسهٔ خبر: 39597004 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

تحقیقات و پژوهش های پزشکی

کیت تشخیص کرونا که گرمای خود را از تلفن همراه به دست می‌آورد

محققان چینی، نوعی کیت آزمایش دی ان ای (DNA) ابداع کرده اند که گرمای آن از موبایل تامین می شود و کروناویروس (Coronaviruses) را در کم تر از دو ساعت تشخیص می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، این کیت موسوم به "پاکت" (POCKET)، تغییرات DNA را که بیانگر وجود بیماری هستند، در نمونه های خون، ادرار و آب دهان تشخیص می دهد.

"پاکت"، از دو بخش تشکیل یافته است؛ یک تراشه سه بعدی یکپارچه یا "آی- چیپ" (i- chip) و یک جعبه که موبایل را در خود نگه می دارد و گرمای خود را از آن بدست می آورد.

این کیت حمل کردنی که هزینه آن کم تر از ۱۰ دلار است، در یک کیسه پلاستیکی کوچک یا یک پاکت نامه معمولی جا می گیرد. این کیت میتواند نقش مهمی در مقابله با گسترش بیماری های واگیردار داشته باشد.

از کیت "پاکت" میتوان بعنوان پلتفرمی برای بررسی ایمنی محصولات کشاورزی، موادغذایی و همینطور محافظت از محیطزیست استفاده کرد.

دکتر "مینگ چن" (Ming Chen)، از محققان این پروژه اظهار‌کرد: شاید این پلتفرم کم هزینه و قابل حمل بتواند تأثير مهمی در آزمایش های بالینی، بررسی ایمنی غذا و محیطزیست و همینطور محافظت از محصولات کشاورزی داشته باشد. ما با کمک این پلتفرم توانستیم انواع گوناگونی از DNA را در محیط اطراف، غذا و محصولات کشاورزی شناسایی کنیم. احتمالا بتوان از این پلتفرم، برای شناسایی و ردیابی سریع بیماری های عفونی مانند کووید- ۱۹ استفاده کرد. شناسایی بیماری با کمک این پلتفرم، با حساسیت بالا، بصورت ویژه و با سرعت صورت ميگیرد و میتواند نتایج را در کم تر از دو ساعت ارائه دهد.

"پاکت" میتواند جایگزین بسياري از تجهیزات آزمایشگاهی سنگین شود که برای بررسی بیماری های عفونی مورد استفاده قرار می گیرند.

این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.

نظر شما