شناسهٔ خبر: 39569153 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اتهام کرونایی آمریکا به روسیه، چین و ایران/ آمریکا از دستیابی به رهبری جهان پس از کرونا محروم می شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- وزارت خارجه آمریکا با انتشار گزارشی، ایران، چین و روسیه را به پیشبرد کمپین گسترش اطلاعات جعلی درباره منشأ «کووید-19» و نسبت دادن آن به آمریکا متهم کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار گزارشی، اتهاماتی را علیه سه کشور ایران و چین و روسیه در ارتباط با بیماری همه‌گیر «کروناویروس» مطرح کرد.
این گزارش که در اختیار پایگاه تحلیلی «پالتیکو» قرار گرفته است، مدعی شده است که در پی شیوع ویروس کرونا در جهان، سه کشور روسیه، چین و ایران، با استفاده از یک روایت مشابه، کارزار گسترش اطلاعات اشتباه و جعلی علیه آمریکا به راه انداخته‌اند.
مرکز مشارکت جهانی وزارت خارجه آمریکا در این گزارش سه کشور فوق را متهم کرد که در کمپین ضدآمریکایی خود مدعی شده‌اند که ارتش آمریکا منشأ ویروس «کووید-19» است و این ویروس در حقیقت سلاح بیولوژیکی ایالات متحده آمریکا است که برای اهداف سیاسی مورد استفاده قرار گرفته است.
این گزارش همچنین پکن، تهران و مسکو را متهم کرده که در حملات تبلیغاتی خود به آمریکا مدعی شده‌اند که این کشورها در مدیریت ویروس کرونا بهتر از آمریکا عمل کرده‌اند.
وزارت خارجه آمریکا در گزارش خود آورده است رسانه‌های دولتی و وزرای دولتی سه کشور ایران، روسیه و چین نیز روایات جعلی و دروغین درباره نقش آمریکا در شیوع ویروس کرونا را منعکس می‌کنند.
«لئا گابریل» هماهنگ کننده مرکز مشارکت جهانی وزارت خارجه آمریکا به پالتیکو گفت: «آنچه که با آغاز تحت کنترل قرار گرفتن بحران بهداشت و درمان (شیوع کروناویروس) در چین شاهد آن بودیم، این بود که حزب کمونیست چین در حقیقت یک تلاش هماهنگ را برای تغییر شکل روایت (شیوع کرونا) آغاز کرد. اطلاعات نادرست حزب کمونیست چین از دادن مجوز انتشار اطلاعات دروغین روسیه در رسانه‌های اجتماعی چین آغاز شد که در آن گفته شد که آمریکا منشأ این ویروس (کرونا) بوده است و تاجایی پیش رفت که رسانه‌های دولتی، منشأ (شیوع) ویروس را زیر سؤال بردند و حتی اطلاعات نادرستی در این خصوص که آمریکا منشأ این ویروس بوده، پخش کردند».

تشدید «چین‌هراسی» در آمریکا در سایه شیوع کرونا
بر اساس نظرسنجی جدیدی که انجام شده، تقریبا دو سوم از مردم آمریکا دیدگاه نامطلوبی نسبت به چین پیدا کرده‌اند.
بر اساس نظرسنجی جدید که مرکز تحقیقاتی «پیو» انجام داده، تقریبا دو سوم از شهروندان آمریکایی دیدگاه منفی نسبت به چین دارند.
این نظرسنجی بین روزهای سوم تا 29 مارس (13 اسفند تا 10 فروردین) و در روزهایی که ویروس کرونا در آمریکا شیوع پیدا کرده، انجام شده است.
مقامات آمریکایی به خصوص «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور بارها تلاش کردند تا این ویروس را با نام ویروس چین یا ویروس ووهان خطاب کنند.
در نظرسنجی انجام شده،‌ 66 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که نظر نامطلوبی نسبت به چین داشته و تنها 26 درصد نظرشان درباره چین مساعد بوده است.
این در حالی است که در نظرسنجی که دو سال پیش انجام شده بود، 47 درصد از پرسش‌شوندگان دیدگاه نامطلوبی نسبت به چین داشته‌اند و در دوره زمانی کوتاهی، این آمار با شیب تندی افزایش یافته است.
در نظرسنجی جدید که پیو انجام داده، 62 درصد چین را تهدید اصلی برای آمریکا می‌دانند که در نظرسنجی سال 2018 این آمار، 48 درصد بوده است.
پایگاه خبری آنتی‌وار نیز چند روز پیش در گزارشی با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا نوشت که سیاستمداران افراطی این کشور به دنبال بهره‌جویی از شیوع این ویروس برای تشدید چین هراسی هستند.

آمریکا از دستیابی به رهبری جهان پس از کرونا محروم می شود
تارنمای خبری اندیشکده آمریکایی موسوم به شورای روابط خارجی (سی‌اف‌آر) گزارش داد: حتی در شرایطی که کووید – 19 جهان را ویران می کند، بحث ثانویه ای درمورد تبعات طولانی مدت این بیماری همه‌گیر برای رهبری جهانی نمود یافته است.  
در این گزارش آمده است: با کمال تعجب، بخش اعظم مباحث پیرامون چین و آمریکا متمرکز است و اینکه کدامیک در موضع بهتری برای رهبری بر جهان قرار دارد.
تاکنون هیچ یک از این دو کشور سزاوار توجه نیستند. این دو، هم مردم خود و هم بقیه جهان را ناکام گذاشته اند.
«شی جین پینگ» دبیرکل حزب کمونیست چین و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بر نقطه ضعف های سیستماتیک کشورهایشان یا ناکامی های شخصی فائق نیامده و چه بسا در برابر آن از پای درآمده اند.
در زمان همه گیر شدن کووید – 19، رهبری چین بدون شفافیت عمل کرد و افشاگران حقیقت را از میان برداشت. برخی شان درگذشتند و برخی دیگر همچنان مفقود هستند. چین همچنین روایاتی کذب در مورد این بیماری منتشر کرد.
هیچ کس چه خارج از چین و چه حتی در داخل این کشور، آمار گزارش شده پکن در مورد موارد ابتلا به کرونا یا تعداد فوت شدگان را باور ندارد.
تمایل حزب کمونیست چین برای دروغ پراکنی و تاکتیک های قهرآمیز به عنوان بخشی از ابزار دیپلماتیک، یک رسوایی دیپلماتیک خودآفرینی را رقم زده است.
رفتار واشنگتن نیز آمریکا را از مسیر دستیابی به رهبری جهان پس از کرونا محروم می کند.
ترامپ زمان را با سرسختی برای نادیده گرفتن جدی بودن این ویروس و لزوم تامین راهبردی برای واکنش به این تهدید از دست داد.
بروکراسی سلامت آمریکا آمادگی لازم برای مدیریت بر این بحران را نداشت.
در عرصه جهانی نیز کاخ سفید تحت زمامداری ترامپ مورد اقبال قرار نگرفت. اصرار مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بر اشاره گروه 7 به کووید – 19 به عنوان «ویروس ووهان» در بیانیه ای مشترک ره به جایی نبرد و مایه شرمساری ملی شد.

پاسخ کرملین درباره احتمال دست‌ داشتن انسان در تولید کرونا
سخنگوی کاخ کرملین به سوالی درباره احتمال دست‌ داشتن انسان در تولید کرونا پاسخ داد.
همزمان با شدت گرفتن اظهارنظرهای مختلف درباره منشا ویروس کرونا، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه بر لزوم پرهیز از هرگونه اتهام زنی غیر علمی و اثبات نشده درباره منشا کرونا تاکید کرد.
بنا بر گزارش اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با سوالی درباره اظهارات اخیر برخی کارشناسان غربی درباره منشا انسانی ویروس کرونا و برخی اتهام زنی‌ها به چین مواجه شد.
سخنگوی ریاست جمهوری روسیه با غیرقابل قبول خواندن اتهام زنی بی اساس درباره منشا ویروس کرونا گفت: «در وضعیتی که اطلاعات کافی علمی (درباره کرونا) وجود ندارد، از نظر ما غیرقابل قبول است که به گونه بی اساس به کسی اتهام وارد کرد».
پسکوف تاکید کرد، در برابر صحبت یک کارشناس که ادعا می‌کند ویروس کونا ساخت بشر است دو کارشناس دیگر هستند که این موضوع را رد می‌کنند.
سخنگوی ولادیمیر پوتین افزود: « به همین خاطر هر دو طرف دارند بدون مدرک و سند حرف می‌زنند و به احتمال قوی باید گفت که ما اطلاعات کافی برای رسیدن به جمعبندی در اختیار نداریم».

واکنش سازمان جهانی بهداشت بر ساختگی بودن ویروس کرونا
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، همه مدارک موجود نشان می‌دهد ویروس کرونا اواخر سال گذشته میلادی در چین در حیوانات شکل گرفته و در لابراتوار یا جای دیگری دستکاری یا تولید نشده است.
بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته گفت، دولتش در حال تشخیص این مساله است که آیا این ویروس در لابراتواری در شهر ووهان چین تولید شده است یا نه.
اما «فادلا چایب» سخنگوی سازمان جهانی بهداشت گفت: این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا، منشا حیوانی داشته باشد.
وی با بیان اینکه مشخص نیست این ویروس چطور از یک گونه حیوانی به انسان جهش یافته، افزود: به طور قطع یک میزبان حیوانی واسط برای ویروس وجود داشته است.
وی گفت: به احتمال زیاد خفاش‌ها مخزن اکولوژیکی این ویروس هستند، اما اینکه چطور ویروس از خفاش به انسان انتقال می‌یابد هنوز کشف نشده است.
سخنگوی سازمان جهانی بهداشت از پاسخ به این پرسش که ممکن است ویروس به طور غیرعمد از یک لابراتوار فرار کرده باشد، خودداری کرد.
انستیتو ویروس شناسی ووهان شایعه‌ها درباره تولید ویروس یا اجازه فرار آن را رد کرده است.


نظر شما