شناسهٔ خبر: 39554711 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

جنجال در صحن مجلس بعد از اخطار قانون اساسی نماینده قائمشهر

صاحب‌خبر -

شفقنا- بررسی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات کشور با حواشی در صحن مجلس رو به رو شد. سیدعلی ادیانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۳ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات الحاق یک تبصره به قانون انتخابات کشور گفت: بر اساس اصل ۹۸ قانون اساسی تفسیر قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است و این شورا نیز در نظریه تفسیری خود به شماره ۵۳۱۸ در ۲۴ مهر ۱۳۷۲ خطاب به مجموعه حاکمیت از جمله مجلس صراحتا اعلام می‌کند اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام من باب رعایت مصلحت و یا حل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان اظهارنظر کرد، مجلس صرفا پس از گذشت زمان مورد نظر و در صورتی که تغییر مصلحت موجه باشد، حق طرح یا قانون مغایر را دارد.

ایلنا نوشت: نماینده مردم قائمشهر افزود که در صورتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام قانونی را تعیین تکلیف کند، براساس اصل ۹۸ قانون اساسی و تفسیر شورای نگهبان، مجلس نمی‌تواند طرح یا لایحه‌ای که موجب رد، نقض و یا نسخ قانون مذکور شود را تصویب کند.

وی ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۷۸ برای حل اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان درباره قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف به صراحت روش و سازوکار استیفای رد صلاحیت شده‌ها را مطرح می‌کند، بنابراین طرح اصلاح برخی قوانین راجع به انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی کشور مخالف نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام و نظریه تفسیری شورای نگهبان است.

مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی را برعهده دارد، در پاسخ به این اخطار گفت: شورای نگهبان در این باره تصمیم‌گیری می‌کند. سخنان شما، تفسیر خودتان است.

به گزارش ایلنا، هنگامی که ادیانی اخطار خود را بیان می‌کرد تعدادی از نمایندگان با گفتن « دو، دو» مخالفت خود را با اظهارنظر وی بیان کردند.

نماینده مردم قائمشهر هم در جواب همکاران خود گفت: دو بدهید اما من اخطارم را بیان می‌کنم.

پزشکیان در واکنش به این اتفاق در صحن گفت: اجازه بدهید آقای ادیانی حرف‌شان را بزنند اگر مخالف هستید، رأی دهید این کارها برای  چیست.

با تذکر رئیس مجلس اما بازهم به «دو، دو» گفتن خود در صحن ادامه دادند.

نظر شما