شناسهٔ خبر: 39446774 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

روايت دولت عربستان از ماجراي کشته شدن الحويطي

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- شهروند و فعال سعودی که حاضر به پذیرش کوچ اجباری در راستای طرح نیوم نشده بود، به اتهام اقدامات تروریستی به ضرب گلوله نیرو‌های امنیتی عربستان کشته شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، شهروند و فعال سعودی که حاضر به پذیرش کوچ اجباری در راستای طرح نیوم نشده بود، به اتهام اقدامات تروریستی به ضرب گلوله نیرو‌های امنیتی عربستان کشته شد. وی در حالی کشته شد که قبلا از این امر خبر داده بود.
صفحه کاربری ”قبل و بعد“ در توئیتر با اشاره به این مطلب نوشت: واقعیت ماجرا چیست و دولت عربستان از شهادت عبدالرحیم الحویطی چه روایتی دارد؟
عبد الرحیم الحویطی نوشته بود: من کشته خواهم شد و آن‌ها مرا تروریست تلقی خواهند کرد، زیرا با ترک خانه ام و کوچ اجباری مخالفت کردم.
دولت عربستان پس از کشته شدن وی اعلام کرد: عبد الرحیم الحویطی، فردی که تحت تعقیب بود، پس از لحظاتی درگیری کشته شد. در مقر وی چند قبضه اسلحه و بطری آتش‌زا کشف و ضبط شد.
 
مقامات سعودی پس از کشتن الحویطی به همه ساکنان الخریبه در تبوک هشدار دادند
رژیم سعودی با کشتن یکی از ساکنان منطقه "الخریبه" در استان تبوک به اهالی این استان پیام تلویحی داد که اگر کسی خانه اش را تخلیه نکند و به این رژیم تحویل ندهد، کشته خواهد شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، نیرو‌های امنیتی سعودی عبد الرحیم الحویطی را پس از آنکه از تخلیه خانه اش در منطقه الخریبه خودداری کرد به ضرب گلوله کشتند.
محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دستور داده است این منطقه تخریب و از فضای آن برای طرح موسوم به "نیوم" استفاده شود.
گزارش‌های محلی حاکی است نیرو‌های امنیتی پس از کشتن الحویطی به دستگیری عموزادگان و اعضای خانواده وی اقدام و آنان را ضرب و شتم و آذیت و آزار کردند. این نیرو‌ها زنان را نیز مورد ضرب و شتم قرار دادند.
ابراهیم شیر گزارشگر العالم در این زمینه گفت هر کسی که خانه اش را به دولت تحویل ندهد کشته خواهد شد. این محتوای پیام تلویحی مقامات سعودی به ساکنان الخریبه در غرب عربستان و به خصوص به قبیله الحویطات است. نیرو‌های پلیس عبد الرحیم الحویطی از ساکنان الخریبه را پس از آنکه حاضر نشد خانه اش را ترک کند و آن را به مقامات سعودی تحویل بدهد، به ضرب گلوله کشتند. دولت سعودی می‌خواهد پس از تخریبه منطقه الخریبه به جای آن شهر نیوم را بسازد.
الحویطی قبلا در پیامی تصویری گفته بود: «من عبد الرحیم احمد محمود الحویطی از ساکنان الخریبه هستم. شما در این تصویر می‌بینید که پلیس چه اقداماتی می‌کند. هرکس خانه اش را تحویل ندهد و مدارک را امضا نکند با زور با او برخورد می‌کنند.»
گزارشگر گفت این اقدام در اجرای تصمیم ولیعهد و صاحب طرح احداث شهر نیوم صورت گرفت. نیرو‌های امنیتی پس از کشتن الحویطی، عموزادگان و افراد خانواده اش را دستگیر کردند و آنان را آزار دادند علاوه بر اینکه زنان را کتک زدند.
او گفته بود: «بدترین مسئله آن است که از خانه و کاشانه ام بیرون رانده شوم. کشته شدن برایم بهتر از ترک خانه ام است.»
الحویطی در روز‌های آخر عمرش به انتشار ویدیو‌هایی اقدام کرد که در آن به رنج و مشکلاتش اشاره می‌کرد. او می‌تأکید کرد نمی‌پذیرد که خانه اش را ترک کند، زیرا آنجا سرزمین اوست. وی در یکی از ویدیو‌ها پرسیده بود آیا اعتراض به بیرون رانده شدن از خانه اش در عربستان جرم است؟
وی خاطر نشان کرده بود همه ساکنان الخریبه با ترک خانه و کاشانه شان مخالفند و هر کسی که خانه اش را به مقامات تحویل ندهد با نیرو‌های امنیتی روبرو خواهد بود و با وی با زور رفتار خواهند کرد و این چیزی است که شخصا در حق وی اعمال شده است و این نیز تصاویر پس از حمله به خانه اش و تیراندازی و کشته شدنش است.
گزارشگر گفت دیدگاه ولیعهد سعودی به طور اساسی بر اجرای طرح موسوم به نیوم مبتنی است. نیوم طرحی است که محمد بن سلمان می‌گوید هوشمند است.
ناظران در این خصوص ابراز تردید می‌کنند و می‌گویند عربستان از هر لحاظ زیرساخت‌های اجرای چنین طرحی را ندارد. این طرح برای اجرا به 500 میلیارد دلار نیاز دارد واز طرف دیگر گفته می‌شود اجرای چنین طرحی هیچ فایده‌ای هم ندارد.
 
کشته شدن یک فعال مخالف سعودی به دست نیرو‌های امنیتی در شمال غرب این کشور
مقامات امنیتی عربستان سعودی روز چهارشنبه از کشته شدن یکی از افراد تحت تعقیب دستگاه امنیتی این کشور در منطقه تبوک خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری آناتولی از ریاض، مقامات امنیتی عربستان اعلام کردند عبد الرحیم الحویطی که تحت تعقیب دستگاه امنیتی بود، دو روز پیش در خانه اش در روستای «الخریبه» در حومه شهر تبوک در شمال غرب عربستان کشته شد.
بنا بر اعلام مسئولان امنیتی عربستان، عبد الرحیم الحویطی بر اثر تیراندازی نیرو‌های امنیتی در خانه اش واقع در روستایی در حومه شهر تبوک به قتل رسید.
مقامات امنیتی عربستان درحالی از کشته شدن الحویطی خبر دادند که فعالان سعودی دو روز پیش اعلام کردند این اتفاق پس از مخالفت عبد الرحیم الحویطی با «بازداشت خانگی اش» در روستای الخریبه رخ داده است.
به گفته فعالان سعودی، ‏ عبد الرحیم الحویطی به ضرب گلوله نیرو‌های امنیتی در خانه اش به قتل رسیده است.
ریاست دستگاه امنیتی عربستان (ریاست دستگاه اطلاعات داخلی) روز چهارشنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد الحویطی حین ماموریت ماموران امنیتی برای بازداشت وی در خانه اش واقع در روستای الخریبه در حومه شهر تبوک کشته شد. در این بیانیه آمده است الحویطی پس از تیراندازی به سوی نیرو‌های امنیتی و خودداری از تسلیم شدن کشته شد.
بر اساس بیانیه ریاست دستگاه امنیتی عربستان، دو نیروی امنیتی هم حین درگیری و تبادل آتش با الحویطی زخمی و به بیمارستان منتقل شدند. در بیانیه رسمی دستگاه امنیتی عربستان به علت تلاش نیرو‌های امنیتی برای دستگیری عبد الرحیم الحویطی اشاره‌ای نشده است، اما بیانیه بر این مسئله تاکید دارد که ریاض با هر کس که بخواهد به هر شکلی در امنیت کشور خللی ایجاد کند، قاطعانه برخورد خواهد کرد.
اما الحویطی یکشنبه گذشته و قبل از قتلش ویدئویی از خود منتشر کرد که در میان فعالان شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌شود. الحویطی در این ویدئو می‌گوید مقامات عربستان خواهان اخراج وی و دیگران از وطن شان در روستای الخریبه هستند، اما وی با «کوچ اجباری وتبعید» مخالفت است.
الحویطی که انتظار کشته شدن خود را داشت در این ویدئو تاکید دارد که روستای وی در فاز اول اجرای پروژه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان موسوم به «نیوم» قرار دارد. وی این طرح که آن را تروریسم دولتی نامید، مردود دانست.
انتشار خبر کشته شدن الحویطی به دست نیرو‌های امنیتی عربستان با محکومیت گسترده فعالان در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.
 
بیانیه ریاست امنیت سعودی در توجیه کشتن عبدالرحیم الحویطی
مقامات سعودی با اذعان به کشتن عبدالرحیم الحویطی، شهروند عربستانی، بیانیه‌ای در توجیه این اقدام صادر کردند.

نظر شما