شناسهٔ خبر: 39431625 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چه مشاغلی در چین توانسته‌اند دوباره فعالیت خود را از سر گیرند؟

ویروس کرونا در ووهان به پایین‌ترین حد خود رسیده و از همین رو بسیاری از مشاغل دوباره کار خود را آغاز کرده‌اند. گفته می‌شود بعضی از مراکز خرید، رستوران‌ها، کارخانه‌ها و دیگر مشاغل در چین شروع به کار کرده‌اند؛ اما آیا می‌توانند به رونق سابق دست یابند؟

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- بسیاری از کشورها هنوز در قرنطینه هستند تا از شیوع بیشتر ویروس کووید-19 جلوگیری شود، اما در چین بارقه‌هایی از امید به چشم می‌خورد و بسیاری از مشاغل کار خود را از سر گرفته‌اند.

 

اعتمادآنلاین به نقل از «worldatlas» گزارش می‌دهد که ویروس کرونا در ووهان تقریباً تمام شده است. صنعت تامین گوشت و مرغ و غذاهای دریایی در دسامبر گذشته بسته و کل کشور چین در ژانویه تعطیل شد. کووید-19 به بیشتر کشورهای جهان رسیده و در حال حاضر بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر را درگیر کرده که این تعداد رو به افزایش است. اکنون که چین می‌خواهد دوباره صنایع خود را به کار اندازد توجه تمام دنیا به این کشور جلب شده است. چین دومین اقتصاد بزرگ جهان را دارد.

 

برون‌رفت از بحران

 

شینهوا نت (Xinhuanet) در 13 مارس گزارش داد که یافته‌های کمیته ملی سلامت چین درباره ویروس کرونای جدید به بالاترین حد خود رسیده و موارد جدید گزارش نمی‌شوند. سنگاپور، تایوان و هنگ‌کنگ به خاطر عملکردشان در جلوگیری از گسترش بیماری تحسین شدند. مقاله حاضر به این مساله می‌پردازد که اوضاع چین رو به ثبات رفته و بسیاری از کسب‌وکارها فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

 

مکان‌های توریستی

 

هوانگشان

 

چین تقریباً 30 درصد از اماکن توریستی خود را در ماه مارس گشود. پارک کوه هوآنگشان در استان انهویی و اسکله سیل‌گیر شانگهای از مکان‌هایی بودند که دوباره باز شدند. همچنین در شانگهای باغ وحش و موزه نیز دوباره شروع به کار کردند. تقریباً در مجموع بیش از 180 موزه در کل چین دوباره فعالیت خود را آغاز کردند.

 

مسئولان این اماکن وقتی که محدودیت‌های اجتماعی برداشته شد تصمیم گرفتند تعداد بازدیدکنندگان را کاهش دهند. مردم محلی به دیدن این جاذبه‌ها رفته بودند به طوری که جمعیت نسبتاً زیادی در آن محل جمع شدند. دولت چین به محض اینکه این مساله را فهمید به شهروندان هشدار داد که از هرگونه تجمع بپرهیزند. پس از این ماجرا هوآنگشان و دیگر اماکن فوراً آنجا را تعطیل کردند.

 

کارخانه‌ها

 

اکونومیست در 8 آوریل گزارش داد که اکثر کارخانه‌های چین با ظرفیت 80 درصد و حتی برخی با تمام ظرفیت خود مشغول کار بودند. یکی از شرکت‌هایی که کار می‌کرد فاکسکون (Foxconn) بود. این کمپانی محصولات اپل را مونتاژ می‌کرد. فاکسکون اقدامات ایمنی مثل گرفتن تست کرونا و عکس از قفسه سینه کارگران را انجام داده بود. شرکت‌های دیگر نیز پروتکل‌های بهداشتی سخت‌تری اعمال کردند و بین کارگران فنس کشیدند تا فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.

 

اپل

 

این شرکت‌ها از دورکاری و اتوماسیون نیز بهره گرفتند و با استفاده از روبات‌ها و ماشین‌های اتوماتیک کار خود را پیش بردند. این اقدامات به کارخانه‌ها و کارگرها کمک کرد تا از سقوط اقتصادی نجات یابند. کارهای خلاقانه و جدید دیگری نیز در حال بررسی است تا در آینده انجام شود.

 

بخش‌های دیگر نیز در حال بازگشت به کار هستند؛ رستوران‌ها دوباره باز شده‌اند، اما فوربس گزارش داد که این تجارت مثل قدیم رونق ندارد زیرا مردم هنوز مردد هستند که بیرون از خانه غذا بخورند. فروشگاه‌های اپل، تسلا و آیکیا نیز مانند مرکز خرید شانگهای جینگان کری سنتر (Jing’an Kerry Centre) و گمدال پلازا در پکن (Gemdale Plaza) باز هستند.

 

مشتریان در این مراکز خرید حضور دارند. صف‌های طولانی شکل گرفته و ظرفیت انبارها محدود است. پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی در بیشتر اماکن برقرار است.

 

مرکز خرید چین

 

کارشناسان هنگ‌کنگی ابراز نگرانی کردند که شاید هنوز زود است محدودیت‌ها کاهش یابد. پزشک اپیدمیولوژیست، یوئن کوک‌یانگ (Yuen Kwok-yung)، هشدار داد که اگر مردم به قدر کافی مراقب نباشند، ممکن است موج جدیدی از بیمارها به جریان افتد. احتمال تعطیلی هنگ‌کنگ نیز اقدامی است که برای جلوگیری از شیوع ویروس در نظر گرفته شده است.

 

نظر شما