شناسهٔ خبر: 39407033 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پيشنهاد مجدد ترکيه به آمريکا براي تشکيل کارگروه رفع اختلافات بر سر اس 400

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- ترکیه بار دیگر به آمریکا پیشنهاد داد تا برای حل اختلافات بر سر خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس 400 روسیه توسط آنکارا که واشنگتن با آن مخالف است، یک کارگروه فنی تشکیل شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری رویترز، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در یک رویداد مجازی شورای آتلانتیک گفت: موضع آنکارا درخصوص حل این مساله تغییر نکرده است.
وی افزود: ما به آمریکا پیشنهاد می‌دهیم تا با حضور ناتو یک کارگروه فنی تشکیل دهد و ناتو می‌تواند رهبری این کارگروه فنی را برعهده داشته باشد. و این پیشنهاد همچنان بر روی میز است و به قوت خود پابرجاست.
چاووش‌اوغلو در ادامه تصریح کرد: ترکیه همچنان قصد دارد که اگر پیشنهاد خوبی دریافت کند، سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت را خریداری کند.
واشنگتن بارها تاکید کرده که به ترکیه سامانه دفاع موشکی پاتریوت نمی‌فروشد مگر آنکه آنکارا از سامانه‌های دفاع موشکی اس 400 صرف نظر کند.  
روابط میان این دو متحد ناتو سال گذشته هنگامی که ترکیه سامانه‌های دفاع موشکی اس 400 را از روسیه خریداری کرد به شدت خدشه‌دار شد؛ اقدامی که واشنگتن را بر آن داشت تا آنکارا را به اعمال تحریم تهدید کند و سرمایه‌گذاری ترکیه در برنامه ساخت جنگنده‌های اف 35 را به حالت تعلیق درآورد.
واشنگتن تاکید دارد که سامانه‌های دفاع موشکی اس 400 با سیستم‌های ناتو سازگار نیست و توانایی رادارگریزی جنگنده‌های اف 35 آمریکا را تهدید می‌کند. این در حالی است که ترکیه ضمن رد این اظهارات تاکید دارد که سامانه‌های دفاع موشکی اس 400 با تدابیر دفاعی اف 35 ادغام نخواهد شد.
پیش از آنکه شیوع ویروس کرونا توجهات از این مساله را منحرف کند، روابط دوجانبه آنکارا و مسکو به خاطر حمایت روسیه از حملات نظامی دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در شهر ادلب دچار ضربه شدیدی شد.   
از آن زمان به بعد ترکیه و آمریکا هر دو نسبت به مساله سامانه‌های دفاع موشکی اس 400 سکوت اختیار کرده بودند. ترکیه پیش‌تر اعلام کرده بود که سامانه‌های دفاع موشکی اس 400 را تا ماه آوریل به کار می‌اندازد اما تا کنون هیچ نشانه‌ای از این اقدام مشاهده نشده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نوامبر سال گذشته با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش دیدار کرد و آنها درباره تشکیل یک کارگروه توافق کردند اما این پیشنهاد پیشرفتی نداشته است.

نظر شما