شناسهٔ خبر: 39395048 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

میرزایی : شفافیت مهم ترین دستاورد ورود شستا به بورس است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا - عرضه سهام شستا، مهمترین رویداد دو دهه گذشته است، سهام شستا بزرگترین عرضه تاریخ بورس ایران به ارزشی حدود 7000 میلیارد تومان و بیش از 4 درصد، ارزش بورس ایران است. عرضه سهام شستا به بزرگ‌شدن سرمایه در ایران کمک می‌کند .
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، " حجت الله میرزایی " معاون امور اقتصادی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب ،درباره ویژگی های عرضه سهام شستا در بورس گفت: علاوه بر این سهام شستا بازار سرمایه را نیز نسبت به گذشته جذاب‌تر می‌کند زیرا هلدینگی با حدود 180 شرکت بزرگ بالاترین تنوع ممکن در صنایع شیمیائی ، پالایش نفت ، پتروشیمی ، داروئی ، سیمان و .... و قابلیتهای بزرگ ارزش آفرینی و سود بالقوه بالاتر از متوسط بازار در بورس عرضه می شود که برای سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بسیار جذاب است.
وی در خصوص تاثیرات عرضه سهام شستا بر بازار سرمایه نیز گفت : به دلیل جذابیتهای سهام شستا روز سه شنبه بازار بورس با صف فروش بسیاری از سهام برای جایگزینی با سهام شستا مواجه شد و پیش بینی می شود بیش از 5 میلیون خریدار حقیقی و حقوقی این سهام را خریداری کنند. عرضه سهام شستا، قدرت انتخاب سهامداران و فعالان بازار سرمایه را هم به سرعت افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه هم اکنون عرضه سهام شستا بر بازار ارز هم تاثیر خود را گذاشته است افزود: با ورود شستا به بورس و در مرحله بعد سهام شرکت های دولتی به بازار بورس، بازار ارز با کاهش قیمت مواجه خواهد شد بخشی از نقدینگی سرگردان را جذب می کند و بسیاری از دارندگان ارز یا سپرده گذاران بانکی ترجیح می‌دهند که با جا بجایی در ترکیب دارائی های خود، بخشی از دارائی خود را از بازار ارز و بازار پول را به بازار سرمایه منتقل کنند.
وی تاکید کرد: بزرگترین دستاورد بورسی شدن شستا این است که به شفافیت دارایی ها و بهبود حاکمیت شرکتی در بنگاههای بزرگترین صندوق بازنشستگی کشور کمک می کند به شفافیت مدیران و عملکرد آنان، شفافیت داردائیها و عملیات و معاملات شرکتهای شستا منجر می شود . وی، شفافیت بر دارایی‌های مالی و امکان ارزیابی عملکرد درست را به عنوان مهمترین ابزار در این واگذاری عنوان کرد و گفت : مهمترین چیزی که از عرضه سهام شستا به دست خواهد آمد شفافیت در دارایی‌های مالی و امکان ارزیابی عملکرد و نیز ورود این دارایی‌ها در یک بازار رقابتی و قابل ارزیابی است، ضمن اینکه مشارکت بسیاری از افرادی که صاحب سرمایه در این بنگاه‌ها هستند را نیز فراهم می کند.
میرزایی افزود: بخصوص برای شستا که در گذشته بیش از هر بنگاه دیگری در معرض ارزیابی و قضاوت عمومی قرار می گرفته، این بورسی شدن امکان ارزیابی را در سطح وسیع تری از ناظران و سهامداران عمومی بر اساس صورت های مالی و گزارش عملکرد و سوددهی فراهم می کند .
وی تصریح کرد: ضمن اینکه برای صندوق‌های بازنشستگی کشورنیز این اتفاق بی‌سابقه است و یک آغاز خوبی برای خروج صندوق های بازنشستگی از بنگاه داری به سمت سهامداری در بازار سرمایه و آغاز یک فرآیند بسیار مهم برای شفافیت حداکثری در دارایی‌های این صندوق ها است .
معاون امور اقتصادی به فرآیند بورسی شدن سایر صندوقها نیز اشاره کرد و گفت : این فرایند در همه صندوق‌ها در ماههای آینده ادامه خواهد یافت و تلاش می‌کنیم که بجای بنگاهداری به سمت سهامداری و مدیریت سبد سهام حرکت کنیم .
میرزایی به دیگر اهداف این واگذاری ها نیز اشاره کرد و گفت: تغییر رفتار، ساختار و ترکیب سرمایه گذاری ها از جمله اهدافی است که سازمان تامین اجتماعی برای عرضه سهام شستا تاکنون دنبال کرده است .
وی در خصوص واگذاری این شرکتها در بورس و اینکه با این عرضه سهام آیا شاهد تغییر و تحولات مدیریتی خواهیم بود بود نیز گفت: بورس دارای استاندارد های محکمی است . حتماً شرکت‌هایی که می‌خواهند وارد بورس شوند باید این استانداردها را بپذیرند. یکی از این استانداردها غیر از استانداردهای مالی و ساختاری ، استاندارد مربوط به مدیران است و قطعاً شستا هم در فرایند بورسی شدن و برای پذیرش این استانداردها تغییرات جدی و محسوسی را در ترکیب بنگاهها و مدیران خود داده است.
میرزایی افزود: در آینده هم باید این استانداردها را رعایت کند، بنابراین هر کسی با هر مشخصاتی نمی تواند مدیرعامل شرکت های بورسی شود ، ضمن اینکه ویژگی‌های فردی ، سابقه ، تجربه ، اعتبار مدیران و هم عملکردشان در گذشته نقش تعیین‌کننده‌ای در ارزش سهام پیدا می کند. به همین دلیل سهامداران مجبورند برای حفظ سهامشان در بازار رقابتی و شیشه‌ای بورس ، مدیران حرفه ای و مورد وثوق بازار با دانش بهتر و تخصص بالاتری را انتخاب کنند.
وی به فرآیندهای پیچیده ای که منجر به عرضه سهام شستا منجر شده است اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز این مسیر باز شده و پس از 35 سال که از تاسیس شستا می گذرد و با یک فعالیت نفس گیری که بیش از یک سال زمان برد آگهی عرضه شستا صادر و شستا در بورس پذیرفته شد و سهامداران حقیقی و حقوقی از امروز می توانند به عنوان سهامداران شستا این سهام را بخرند.
وی تصریح کرد: فرآیند عرضه سهام شستا فرآیند بسیار سخت و دشواری بود که خوشبختانه امروز به نتیجه رسیده است .
وی افزود : به خصوص اینکه سازمان تامین اجتماعی به عنوان مهمترین شرکت مدیریت دارایی با میلیون‌ها صاحب واقعی آن یعنی کارگران و مستمری بگیران دغدغه بسیار مهمی داشت و آن قیمت‌گذاری منصفانه بود که خوشبختانه یک بازی برد - برد برای صاحبان کنونی این سهام یعنی کارگران، بیمه پردازان، مستمری‌بگیران و هم برای سهامداران آینده که سهام این شرکت را خریداری می کنند رقم خورد .

نظر شما