شناسهٔ خبر: 39368906 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات مربوط به یمن؛

آتش بس سعوديها، فريبي بيش نيست

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس هیئت مذاکره کننده صنعا گفت همزمان با ادامه محاصره یمن، حملات هوایی و زمینی ائتلاف سعودی هم تشدید شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، محمد عبدالسلام رئیس هیئت مذاکره کننده صنعا و سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت: همزمان با ادامه محاصره یمن، حملات هوایی و زمینی ائتلاف سعودی هم تشدید شده است. آنچه ائتلاف سعودی درباره آتش بس اعلام کرد فقط پنهان کاری و فریب جهان است.
محمد عبدالسلام در پیامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: اقدام نیرو‌های متجاوز سعودی در تشدید حملات هوایی و زمینی خود در کنار تداوم محاصره و اعلام آتش بس، تنها فریب دادن و گمراه کردن جهان است؛ چرا که اگر تمایل و اراده‌ای واقعی برای صلح وجود داشت، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای قاطعانه برای متوقف کردن این جنگ بیهوده و رفع محاصره ظالمانه صادر می‌کرد، نه اینکه به صدور بیانیه‌ای بی اثر و همسوی با ائتلاف سعودی اکتفا کند.
 
سخنگوی نیرو‌های یمن: پیشروی گسترده مزدوران سعودی در البقع دفع شد
سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن از دفع پیشروی مزدوران وابسته به متجاوزان سعودی در حوالی نجران خبر داد.
سرتیپ یحیی سریع در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «نیرو‌های ما به فضل الهی توانستند پیشروی گسترده نیرو‌های دشمن را به سمت منطقه رشاحه در البقع در آستانه نجران که از صبح آغاز شده بود و تا ظهر امروز ادامه داشت، دفع کنند و اجازه هیچ پیشروی ندادند و در مقابل خسارت‌های سنگین جانی و مالی به دشمن تحمیل کردند و در اثر آن شماری از نیرو‌های مزدور از جمله چند سعودی کشته و زخمی شدند».
وی افزود: «این در حالی است که در شش ساعات گذشته، جنگنده‌های ائتلاف متجاوز، 12 بار مناطق مختلف یمن را هدف قرار دادند، از جمله 5 حمله هوایی به مناطق خب و الشعف در استان الجوف و 7 حمله هوایی به شهرستان صرواح در استان مارب».
 
در چند روز آینده به حملات متجاوزان پاسخ می‌دهیم
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، تهدید کرد ارتش و کمیته‌های یمنی در چند روز آینده به موج جدید حملات ائتلاف سعودی پاسخ خواهند داد.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، محمد البخیتی در مصاحبه با این شبکه، ائتلاف سعودی را به اعلام آتش بس دروغین متهم کرد و گفت: متجاوزان به آتش بسی که اعلام کردند پایبند نیستند و به تنش آفرینی نظامی آنها، در چند روز آینده به آن پاسخ خواهیم داد.
البخیتی افزود: اقدام سعودی‌ها در اعلام آتش بس، اقدام تاکتیکی با هدف فریبکاری رسانه‌ای است.
وی هشدار داد حملات سعودی‌ها به تاسیسات نفتی یمن، توجیهی برای حمله موشکی به تاسیسات نفتی عربستان خواهد بود و گفت: زمان حمله به تاسیسات حیاتی یمن، بدون آنکه پاسخی به آن داده شود، گذشته است؛ بنابراین اگر سعودی‌ها به تاسیسات نفتی ما حمله کنند، بازنده اصلی خواهد بود، زیرا این اقدام، به یمن توجیه اضافی خواهد داد تا به تاسیسات نفتی و گازی عربستان حمله کنیم.
البخیتی خاطر نشان کرد: راه حلی قابل قبول است که به طور کامل به جنگ پایان دهد و محاصره یمن را متوقف کند. جنبش انصارالله مخالف گفتگو برای حل بحران نیست، اما باور دارد که پایان محاصره، مقدمه هر نوع توافقی است، زیرا آسیب آن برای ملت یمن، بیش از عملیات نظامی است.
وی در واکنش به طرح آتش بس مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، گفت: هر طرحی که دعوت به توقف کامل جنگ و پایان محاصره یمن، بخشی از آن نباشد، طرحی ناقص است. زیرا پس از توقف جنگ و پایان محاصره، برای دستیابی به راه حل سیاسی که از توافق همه طرف‌های یمنی برخوردار باشد، مسیر طولانی پیش رو داریم. فراهم کردن مقدمات این توافق، به توقف جنگ و پایان محاصره نیاز دارد. درخواست نکردن پایان محاصره یمن در هر طرحی برای آتش بس، باعث مشروعیت بخشیدن به محاصره یمن خواهد شد. جنبش انصارالله آمادگی دارد تا فورا به هر طرحی که رنج یمنی‌ها را متوقف کند، پاسخ مثبت بدهد.
محمد البخیتی افزود: آسیب‌های محاصره یمن، بیش از آسیب‌های عملیات نظامی است. همه طرف‌های یمنی، تحت تاثیر محاصره کشور قرار دارند. آنچه کشور‌های متجاوز و مزدورانشان در الحدیده انجام دادند، تنش آفرینی بزرگی است که باعث فروپاشی آتش بس خواهد شد و در این صورت، بازنده بزرگتر خواهند بود، زیرا توازن قدرت به سود یمن است. کشور‌های متجاوز و مزدورانشان، در زمان امضای توافقنامه الحدیده هم به این نتیجه رسیده بودند که به آتش بس نیاز دارند. آن‌ها واقعیت تغییر موازنه قدرت را درک کردند و به همین علت با آتش بس در الحدیده، موافقت کردند.
 
نجاح محمد علی: آیا آمریکا درپی استقرار نظامیان خود در یمن است؟
نجاح محمد علی تحلیلگر مسائل سیاسی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «واشنگتن روز پنجشنبه در بندر الشحر در حضرموت اقدام به هلی برن نظامی کرد و این زمینه اعلام نخستین مورد ابتلا به کرونا در حضرموت، بستن بندر و منطقه ساحلی مجاور را برای (آمریکا) فراهم کرد. همه این‌ها پس از عقب نشینی نیمه کامل آمریکا از عراق و توافق با طالبان صورت گرفت. آیا آمریکا طرح انتخاب یمن را به عنوان جایگزینی برای نیرو‌های خود در منطقه اجرا می‌کند؟»

نظر شما