شناسهٔ خبر: 39357276 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

شمارش معکوس جنگ در عراق

صاحب‌خبر -

عبدالحمید نورزایی، پژوهشگر افغان در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «شمارش معکوس جنگ در عراق» نوشت:

با گذشت ۱۸ سال از سقوط صدام حسین در عراق هنوز هم مردم زجرکشیده عراق روی آرامش و ثبات سیاسی و اقتصادی به خود ندیده اند.‌ آنهایی که در۲۰۰۲ در حال برنامه ریزی برای آینده عراق پس ازجنگ بودند هرگز فکر نمی‌کردند که اینده دموکراسی در عراق اینگونه تبدیل به باتلاقی از هرج ومرج شود و ترورهای شبانه و بی عدالتی و فقر تا مغز استخوان ملت عراق رسوخ کند.

اما اکنون علاوه بر اینها سایه جنگ هم بر سر ملت عراق به رقص درامده وامریکا با تخلیه ۶ پایگاه خود در عراق اقدام به تجمیع تمام نیروههای زمینی، هوایی، اطلاعاتی خود درپایگاه عین الاسد کرده است حتی دیپلماتهای امریکایی نیز سفارتخانه خود رابه مقصد این ترمینال بزرگ نظامی تخلیه کرده اند. این تجمیع گسترده نیروحکایت از امادگی حداکثری امریکا برای جنگ دارد، امریکا قصد جنگ با نیروهایی دارد که تا سال گذشته ماموریت پشتیبانی هوایی از آنها را دربرابر داعش داشتند واکنون زیر چتر دولت عراق و وزارت دفاع این کشور دارای رسمیت هستند. نیروهای حشد شعبی یا بسیج مردمی عراق با داشتن ۱۲۰ هزارنیروی مسلح یک تهدید مهم علیه حضور امریکا محسوب می‌شوند بخصوص آن که با فشارهمین نیروها پارلمان عراق لایحه خروج نیروهای نظامی امریکا راتصویب کرد و به دولت عراق ابلاغ نمود.

برخی از فرماندهان ارشد و میانی این نیروها که بین ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ با استفاده از موشکهای کاتیوشا و بمب‌های کنارجاده ای توانایی و دشمنی خود را به امریکا ثابت کردند امروز نیز مجددا قصد تکرارهمان روزها را دارند، امریکا نیز که واقف به نیت آنها است با ترور‌رهبران این گروه و بمباران نیروهای آنها درسوریه و عراق وارد این تقابل آشکار شده است. سکوت و صبر استراتژیک ایران و حشد دربرابرحملات منظم هوایی اسراییل وامریکا باعث تراکم سنگین خشم ایران و متحدانش شده است و هزاران نیروی امریکایی را تحت تیرس مستقیم موشک‌های اشتر و کاتیوشای حشد شعبی قرارداده. امریکا با ترور رهبر آنها (ابو مهدی المهندس) آنها را بیش از پیش دربرابر خویش قرار داده است و امریکا را مجبوربه تخلیه فوری ۶ پایگاه خود کرده است و تمام نیروههای نظامی و دیپلماتیک خودرا در پایگاه عین الاسد جای داده.

پایگاهی که به انواع پدافندهای موشکی مجهز شده است و آماده هرگونه برخورد سخت است اما با تمام این تجهیزات با استفاده از۳۹ پرواز C5وC17 به ارسال تجهیزات نظامی استقرار نیروههای دلتافورس و لشکر۱۰۱ هوابرد اقدام کرده است.

امریکا ونیروههای حشد در دو سطح سیاسی و نظامی درعراق با هم تقابل دارند در سطح سیاسی احزاب سنی وکرد، طرفدار حضور امریکا هستند و با معرفی عدنان الزرفی به سمت نخست وزیری تلاش کردند که تعادل را حفظ کنند اما جریانات طرفدار ایران با صدور بیانیه ای با کاندیداتوری الزرفی مخالفت کرده و او را به جاسوسی برای امریکا متهم کردند و تهدید کردند که در جلسه رای اعتماد او شرکت نمی‌کنند. همین تهدیدات باعث شد که رئیس جمهوری عراق منصرف شود و الکاظمی را برای سمت نخست وزیری معرفی کند. در ابتدا حشدها با نخست وزیری الکاظمی موافق بودند اما با سخنرانی الکاظمی مبنی بر انحصار سلاح در دولت، او را نیز طرفداری امریکا متهم کردند ازسویی متحد امریکا عربستان سعودی با هزینه های میلیاردی درسکوت رسانه ای توانسته است جریانهای سنی سکولار و مخالف ایران و حشد را در جهت منافع امریکا متحد کند و در این زمینه حتی گروهای شیعه ناسیونالیست را نیز با خود همراه کرده است.

در بعد نظامی نیزبخشی از نیروههای اطلاعاتی و امنیتی عراق به شدت مخالف حضور ایران و گروههای مسلح حشد الشعبی هستند. نیروهای ضد تروریسم عراق که توسط امریکا اموزش دیده اند و حمایت می‌شوند در راس این مخالفان هستند و گزارش‌های پراکنده ای ازدرگیری این نیروها با برخی از طیف‌های حشدالشعبی رسانه ای شده است. همچنین حمله های هوایی اخیر امریکا به نیروهای حزب الله عراق اگرچه توسط وزارت دفاع عراق محکوم شد اما همزمان نیروههای امنیتی و دفاعی عراقی درپایگاه مشترک عین الاسد درحال همکاری با امریکا هستند (تناقض) قطعا اگرجنگی رخ دهد بخشی از نیروههای امنیتی عراقی درصف نیروهای امریکایی قرارخواهند گرفت کردها نیز همکار بسیار نزدیک سیاسی، نظامی و امنیتی امریکا واسراییل هستند.

یکی ازگروه‌های معروف حشد نیروهای حزب الله عراق هستند این نیروها که روابط نزدیکی با ایران و حزب الله لبنان دارند تحت شدیدترین تدابیر امنیتی امریکا قراردارند به گونه ای که برای محمد الکوثرانی ازهماهنگ کنندگان این نیرو مبلغ ده میلیون دلار جایزه تعیین شده است. همچنین نیروهای حزب الله عراق و همپیمانان آن اکنون به دلایل متعدد بیشتر رغبت دارند تا از طریق سیاسی امریکا را وادار به خروج کنند تا نظامی، گرچه این گروه و دیگر گروه‌های شناخنه شده حشد نزدیک به ایران عملیات‌های خود را تعویق کرده اند اما گروه‌های دیگر وبی نام نشانی که اخیرا اعلام موجودیت کرده اند امریکا را به میدان نبرد و رویارویی دعوت کرده اند گروه تازه تاسیسی مانند اصحاب کهف مسیر کاروان تدارکات زمینی امریکا را درصلاح الدین با بمب‌های کنارجاده ای مورد هدف قرار دادند همچنین گروه دیگری مانند عصبة ثائرین هم با موشکباران پایگاه امریکا چند سرباز امریکایی و انگلیسی را کشته اند، همچنین گروه شبه نظامی دیگری با نام قبضة الهدی به سفیران امریکا و انگلیس ۴۸ ساعت وقت دادند که عراق را ترک کنند و درغیر اینصورت کشته میشوند.

انچه که در صحنه عراق شاهد آن هستیم بسیار واضح است، امریکا پلاک داری مانند حزب الله عراق را مسئول هرگونه تلفات امریکایی می‌داند حال با هر نام و پرچمی که باشد اما از لحاظ حقوق بین الملل چون حزب الله عراق رسما حملات را برعهده نمی‌گیرد امریکا هم نمی‌تواند به این گروه واهدافش حمله کند اما اینکار را انجام می‌دهد حتی با در نظر داشت این نکته که این نیروها زیر مجموعه وزارت دفاع محسوب می‌شوند و در دولت و پارلمان عراق بلوک قدرتمندی را دراختیار دارند اما امریکا هیچ ابایی از هدف قرار دادن آنها ندارند.

سیگنال‌هایی که از کاخ سفید می‌رسد بسیار واضح است، ترامپ نمی‌خواهد امتیاز نفت عراق رابه چین واگذار کند. همچنین امریکا با تراکم سنگین نیرو در عین الاسد نشان داد که قصد ترک عراق را از لحاظ نظامی در‌ آینده نزدیک ندارد و خود را اماده کرده است تا با قدرت تمام در برابر نیروهای داخلی مخالف وکشورهایی مانند ایران ایستادگی کند. در آن سو بلوک مخالف امریکا در عراق که از حمایت‌های بیرونی نیز برخوردار است عهد کرده تا خروج کامل امریکا ازعراق آرام نگیرد حتی اگر به قیمت یک جنگ دیگر باشد.

انتهای پیام

نظر شما