شناسهٔ خبر: 39316629 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

«جمله» از انتخاب نخست‌ وزیر جدید عراق گزارش می دهد مصطفی الکاظمی و کشوری لبریز از بحران!

صاحب‌خبر -

 

 

کاوه ایرانی-
روزنامه نگار/

 

مصطفی الکاظمی ، رئیس سازمان اطلاعات ملی عراق، روز پنج‌شنبه از سوی رئیس‌جمهور این کشور برای احزار پست نخست‌وزیری معرفی شده و مأمور تشکیل دولت شد. الکاظمی سومین فرد منتخب رئیس جمهور طی امسال برای منصب نخست‌وزیری عراق است که به عنوان فردی عملگرا یاد می‌شود که هم با واشینگتن و هم با تهران مناسبات خود را حفظ می‌کند. از سوی دیگر، به نوشته خبرگزاری فرانسه، او همچنین دوستی نزدیکی با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، دارد.

به گزارش «جمله» خبر نامزدی الکاظمی برای این منصب پس از آن روز پنج شنبه منتشر شد که در همین روز نخست‌وزیر منتخب عراق، عدنان الزُرفی، از طرح پیشنهادی خود برای تشکیل دولت جدید انصراف داد.
از ماه گذشته، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، دستور تشکیل کابینه را به آقای الزرفی داده بود اما عدنان الزرفی روز پنج شنبه با پوزش‌خواهی از مردم اعلام کرد که به دلایل «داخلی و خارجی» از انجام این وظیفه انصراف می دهد.
از ماه گذشته، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، دستور تشکیل کابینه را به آقای الزرفی داده بود اما عدنان الزرفی امروز با پوزش‌خواهی از مردم اعلام کرد که به دلایل «داخلی و خارجی» از انجام این وظیفه انصراف می‌دهد.
«محمد توفیق علاوی»، نخست‌وزیر مستعفی عراق اعلام کرد که «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر جدید مکلف مسیر دشواری را پیش روی خود دارد. وی شامگاه گذشته -‌جمعه- در پیامی توئیتری عنوان کرد: «برادر مصطفی الکاظمی در برابر آزمون بزرگی قرار دارد. او به سمت نخست‌وزیر مکلف رسیده است. این وظیفه‌ای است دشوار، آن هم در برهه تاریخی کنونی عراق.» او در ادامه گفت: «الکاظمی نیز ممکن است با دشواری‌هایی روبرو شود که من پیشتر با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کردم. اما او وضعیت بهتری خواهد داشت. امیدوارم برادر الکاظمی پیش از آن‌که دیر شود تصمیم‌های درستی بگیرد.»

آمریکا: الکاظمی شخصیتی ملی و باکفایت است
آمریکا از تعیین رئیس دستگاه اطلاعات عراق به عنوان نامزد نخست‌وزیری جدید این کشور استقبال کرد.
به گزارش خبرگزاری المسله، دیوید شنکر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه در سخنانی از تعیین مصطفی الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعات عراق به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور استقبال کرد.
وی در این باره گفت: «الکاظمی در مسؤولیت‌های پیشین خود ثابت کرد که یک شخصیت ملی و باکفایت است».
شنکر ابراز امیدواری کرد که الکاظمی هرچه سریع‌تر موفق به تشکیل یک دولت “مستقل” و “قوی” شود.

استقبال ایران از معرفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره از استقلال، حاکمیت ملی، یکپارچگی ارضی و ثبات سیاسی در کشور عراق حمایت کرده و اتفاق نظر تمامی جریانات سیاسی عراق از طریق روندهای دموکراتیک را تنها مسیر برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات می داند. از همین رو جمهوری اسلامی ایران از توافق امروز گروه های سیاسی در عراق که نتیجه آن معرفی آقای مصطفی کاظمی به عنوان نخست وزیر جدید بود، استقبال می کند و آن را گامی صحیح در مسیری درست می داند».
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «جمهوری اسلامی ایران ضمن آرزوی موفقیت برای آقای مصطفی الکاظمی، امیدوار است ایشان در ماموریت تشکیل دولت جدید در این کشور برای تامین خواسته های مردم و مرجعیت عالی دینی در عراق و ایجاد یک عراق با ثبات و یکپارچه و برخوردار از جایگاه مهم در سطوح منطقه ای و بین المللی موفق باشد».
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین گفت: «بدون تردید همسویی و همدلی همه طوایف مختلف عراقی و تمامی گروه های سیاسی و شخصیت های برجسته عراقی، از جمله جناب آقای عدنان الزرفی، در نیل به این هدف مهم و ادامه مسیر تاثیر گذار بوده و هست».
موسوی گفت: «جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آمادگی کامل خود را برای همکاری با دولت عراق به منظور عبور آن کشور از مشکلات و نیل به اهداف عالی مردم و مرجعیت عراق اعلام می دارد».
هیئت سازمان ملل در عراق نیز روز (پنج‌شنبه) از انتخاب مصطفی الکاظمی برای تشکیل کابینه انتقالی این کشور استقبال کرد.
به گزارش سایت «عواجل پرس»، این هیئت در بیانیه کوتاهی ضمن تقدیر از تلاش‌های بی‌وقفه عدنان الزرفی در طول چند هفته گذشته برای تشکیل کابینه جدید عراق، از انتصاب مصطفی الکاظمی در این پست استقبال کرد.
این هیئت در ادامه تاکید کرد، حجم چالش‌هایی که عراق در حال حاضر با آنها مواجه است، به یک رهبری یکپارچه که با عزمی فوری اقدام کند، نیازمند است.
همچنین بشیر الحداد،‌ معاون رئیس پارلمان عراق گفت: «مصطفی الکاظمی بهترین فرصت را نسبت به محمد توفیق علاوی و عدنان الزرفی (دو نامزد سابق برای نخست‌وزیری) برای دستیابی به رای اعتماد پارلمان داراست».
الحداد افزود: «امیدواریم بن‌بست به وجود آمده در روند سیاسی پایان یافته و دولت فدرال آینده تشکیل شود».
وی اضافه کرد:« الکاظمی از حمایت گروه‌های سیاسی شیعی، کرد و اهل سنت برخوردار بوده و شانس او از دو نامزد قبلی بیشتر است». مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در تماسی تلفنی با نخست‌وزیر مکلف عراق حمایت خود را از الکاظمی برای تشکیل دولت موقت اعلام کرد. او تاکید کرد: «با الکاظمی برای حل مشکلات پیچیده بین دولت اقلیم کردستان عراق و دولت فدرال براساس قانون اساسی کشور همکاری می‌کنم».

الکاظمی:حاکمیت کشور خط قرمز است
به گزارش بغداد الیوم، مصطفی الکاظمی در اولین سخنرانی تلویزیونی خود خطاب به عراقی‌ها گفت آزمونی که در پیش روی وی قرار دارد، یک وظیفه ملی است که مسئولیت‌ آن بر دوش همگان قرار دارد.
وی عنوان داشت:« با وجود گذشت سال‌های مدید از سرنگونی نظام سابق، اما خواسته‌های ملت عراق در نتیجه شکست‌هایی که همگان متحمل مسئولیت آن هستند، محقق نشده است».
الکاظمی تعهد داد دولتی تشکیل دهد که خدماتی را به شهروندان ارائه دهد و این دولت در انزوا و در اتاق‌های تاریک نباشد.
وی با بیان اینکه دولتش دولتِ عمل و نه حرف خواهد بود، تصریح کرد :« این دولت در خط مقدم دفاع از ملت در رویارویی با کرونا از طریق به کارگرفتن تمامی امکانات داخلی و روابط خارجی برای مهار این بحران می‌ایستد».
الکاظمی گفت: «حاکمیت عراق خط قرمز است، ما از حاکمیت عراق کوتاه نخواهیم آمد، دولت شبانه‌روز برای حفظ حاکمیت عراق تلاش خواهد کرد. من تکرار می‌کنم که حاکمیت عراق مورد مناقشه نخواهد بود، عراق متعلق به عراقی‌ها است». وی با تاکید بر اینکه تمامی سلاح‌ها فقط باید در اختیار دولت باشد نه گروه‌ها و افراد، تصریح کرد: «نهاد امنیتی در بخش‌های مختلف آن (ارتش، پلیس، حشد و پیشمرگ‌ها) به وظیفه خود برای ممانعت از رها شدن سلاح از طریق تدابیر قاطعانه عمل خواهد کرد».
الکاظمی با اشاره به اینکه دولتش بر حفظ کرامت شهروندان عراقی تاکید خواهد داشت، گفت: «ما اجازه به اهانت به هیچ عراقی از سوی یک طرف داخلی یا خارجی را نمی‌دهیم، مردم عراق وابسته به هیچ‌کس نیستند، بلکه زاده تمدن‌ها هستند». الکاظمی گفت: «مبارزه با فساد یک ماموریت ملی است و بازگشت آوارگان یک هدفی است که من آن را رها نخواهم کرد». وی از همگان خواست تا با دولت برای تحکیم اعتماد و حفاظت از عراق در قبال این نزاع‌ها همکاری کنند.
معرفی الزرفی، یک ماه پیش، به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق در شرایطی اعلام شد که این کشور پنج ماه متوالی درگیر اعتراضات گسترده مردم و کشمکش‌های سیاسی داخلی بود.
تظاهرات مردم در بغداد و شهرهای شیعه‌نشین جنوب عراق که از ماه اکتبر و در اعتراض به فساد دولتی، بیکاری و وضعیت بد خدمات عمومی آغاز شد به سرعت به جنبشی اعتراضی با خواست برکناری دولت بدل شد.
این اعتراض‌ها در نهایت منجر به استعفای عادل عبدالمهدی از سمت نخست‌وزیری شد، ولی طی سه ماه پس از آن، جناح‌های سیاسی عراق برای تعیین جانشین او به تفاهم نرسیده بودند.

نظر شما