شناسهٔ خبر: 39302226 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در پی شکست اجلاس ششم ماه مارس 2020؛

نشست اضطراري مجازي اعضاي اوپک و غير اوپک

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- این نخستین اجلاس وزارتی از راه دور اوپک پلاس است که به طور ویدیو کنفرانس برگزار می شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، نشست فوق‌العاده اعضای اوپک و غیراوپک به شکل مجازی (کنفرانس ویدیویی) آغاز شد.
این نخستین اجلاس وزارتی از راه دور اوپک پلاس است که به طور ویدیو کنفرانس برگزار می شود. این اجلاس اضطراری در پی شکست اجلاس ششم ماه مارس 2020 برگزار می‌شود که در آن کشور‌های غیر اوپک با محوریت روسیه و با پیشنهاد اوپک و عربستان درباره کاهش جمعی تولید مخالفت کردند. در همین فاصله بازار نفت شرایط سخت تری پیدا کرده است و تمایل به برگزاری اجلاس اضطراری قوت گرفت.
طی هفته های گذشته به علت کاهش تقاضا؛ بهای نفت به پایین ترین قیمت خود در طول هیجده سال گذشته رسید.
به علت اپیدمی ویروس کرونا و محدودیت های بسیار برروی اقتصاد جهان و زندگی مردم؛ تقاضای نفت بسیار کاهش یافته است.
با شیوع ویروس کرونا و محدودیت های بسیار برروی اقتصاد جهان و زندگی مردم؛ تقاضای نفت بسیار کاهش یافته است.
در نشست مجازی امروز؛ پیشنهاد ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه درباره کاهش تولید نفت در حدود ده میلیون بشکه در روز بررسی خواهد شد.
کارشناسان نفتی می گویند هنوز مشخص نیست چه میزان از سطح کاهش تولید نفت را کشورهای عضو اوپک پلاس و مقادیر دیگر را کشورهای آمریکا‏، کانادا و نروژ برعهده خواهند گرفت.
برخی کشورهای غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با پیشنهاد کاهش تولید روزانه 10 میلیون بشکه‌‌ای تولید نفت مخالفت کردند.
ناظران بر این باورند برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک پلاس از طریق وبینار (ویدیو کنفرانس) موجب شده این نشست طولانی شود.
 
حمایت سازمان تولیدکنندگان نفت آفریقا از نشست فوق‌ العاده اوپک پلاس
سازمان کشورهای تولیدکننده نفت آفریقا (APPO) از نتایج نهمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک حمایت می‌کنند.
سازمان کشورهای تولیدکننده نفت آفریقا (APPO) در بیانیه ای اعلام کرد با توجه به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر شرایط جهانی نفت و بی‌ثباتی بازار و تاثیر این بی‌ثباتی در اقتصاد کشورهای مربوطه و جهان، این سازمان از نقش موثر اوپک در تثبیت بازار بین‌المللی نفت آگاه است و حمایت خود را از تلاش‌های اوپک برای مقابله با آثار ویروس کرونا اعلام می‌کند.
اعضای اوپک و غیراوپک هم‌ اکنون در حال بحث بر سر میزان کاهش تولید نفت هستند. دو پیشنهاد برای کاهش تولید اکنون مطرح است.
 
زنگنه: از ژوئیه تا پایان سال 2020، تولید نفت به میزان 8 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت
خبرگزاری رویترز گزارش داد: بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفت از ژوئیه تا پایان سال 2020، تولید نفت به میزان 8 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.
زنگنه افزود: کاهش 10 تا 11 میلیون بشکه‌ای تولید نفت در روز غیر از کاهشی است که از برزیل، نروژ و آمریکا انتظار می‌رود.
وی همچنین خاطر نشان کرد: ایران، ونزوئلا و لیبی از کاهش تولید معاف هستند.
وزیر نفت ایران همچنین گفت: دو پیشنهاد در جلسه اوپک پلاس برای کاهش تولید به میزان 10 میلیون بشکه و 11 میلیون بشکه در روز وجود دارد.
 
درخواست رئیس اوپک از حاضران در نشست "اوپک پلاس" برای اتخاذ تدابیر فوری
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، رئیس سازمان اوپک از حاضران در نشست "اوپک پلاس" خواست برای اتخاد تدابیر فوری که ثبات در بازار نفت را به دنبال داشه باشد، تلاش کنند حتی اگر این تلاش ها آسان نباشد.
 
درخواست وزیر انرژی روسیه از همه کشورهای تولید کننده نفت برای حمایت از تلاشها در مقابله با کاهش قیمت نفت
وزیر انرژی روسیه از همه کشورهای تولید کننده نفت خواست به تلاش ها در جهت حمایت از قیمت نفت و جلوگیری از روند نزولی بهای آن در بازارهای جهانی بپیوندند .
به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، الکساندر نوواک در نشست اضطراری  گروه اوپک پلاس (کشورهای عضو اوپک و سایر تولید کنندگان نفت) گفت:‌ همه کشورهای اصلی تولید کننده نفت باید به تلاش های کنونی برای مقابله با کاهش قیمت نفت که ناشی از کاهش تقاضای خرید آن است ‏‏ملحق شوند.
وزیر انرژی روسیه همچنین تاکید کرد با توجه به کاهش فعالیت‌های اقتصادی در جهان در پی شیوع ویروس کرونا، ‏ تقاضای جهانی برای خرید نفت هم بین 10 تا 15 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.
 
تاکید وزیر نفت عراق بر لزوم دستیابی به توافق درباره سقف کاهش تولید نفت
وزیر نفت عراق گفت: کشورهای تولید کننده نفت باید در مورد سقف کاهش تولید نفت به توافق برسند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، ثامر الغضبان در نشست اضطراری اوپک پلاس: کشورهای تولید کننده نفت اوپک و غیر اوپک ( کشورهای مستقل تولید کننده نفت ) باید در زمینه تعیین سقف کاهش تولید ‏نفت، دوره زمانی، زمان آغاز و پایبندی به آن به توافق برسند.
وزیر نفت عراق افزود: سهمیه بندی کاهش تولید نفت باید به صورت مقبول و عادلانه میان همه کشورهای تولید کننده نفت تقسیم شود.
 
وزیر انرژی الجزایر: نشست فوق‌العاده اوپک پلاس فرصتی برای اقدامی قاطع و فوری است
رئیس دوره‌ای اجلاس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و وزیر انرژی و معادن الجزایر گفت: امروز فرصتی برای همکاری چند جانبه، انعطاف‌پذیری و فراگیر بودن، در این اوقات دشوار است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما از وین، محمد عرقاب در افتتاحیه نهمین نشست فوق العاده اوپک پلاس افزود: تأثیر کرونا بر بازار نفت نیز بی‌سابقه است، از میان رفتن حجم بالایی از تقاضای نفت و در نتیجه نبود تعادل بین عرضه و تقاضا، این ظرفیت را دارد که سطح ذخیره جهانی را به سرعت تکمیل کند و موجب تعطیلی اجباری تولید شود.
وی گفت: نشست امروز ما پیام روشنی به بازار جهانی ارسال می‌کند که ما این شرایط را جدی می‌گیریم و با پیشروی مسئولانه به سمت یافتن راه حل‌های سازنده و مؤثر برای برقراری تعادل در بازار جهانی نفت گام بر می‌داریم.
وزیر انرژی الجزایر همچنین گفت: اعضای این گروه باید قاطعانه و فورا اقدام کنند.
 
روسیه و عربستان تولید نفت خود در ماه‌های مه و ژوئن کاهش می‌دهند
خبرگزاری رویترز گزارش داد: در پیش نویس توافق اوپک پلاس آمده است روسیه و عربستان سعودی هر یک تولید نفت خود را 2/5 میلیون بشکه در روز در ماه‌های مه و ژوئن کاهش می‌دهند.
 
مکزیک مانع از توافق نهایی اوپک پلاس شد
خبرگزاری رویترز گزارش داد:گروه اوپک پلاس شامل اعضای اوپک، روسیه و دیگر متحدان آن روز پنج شنبه کلیات برنامه‌های خود را برای کاهش تولید نفت خود تا بیش از 20 درصد اعلام کردند.  
رویترز افزود: این گروه نتوانست به یک توافق نهایی دست یابد و چند منبع در این گروه می‌گویند چنین توافقی منوط به پیوستن مکزیک است.
مکزیک از پذیرش میزان درخواستی این گروه برای کاهش نفت خود سر باز زده است.
مباحثات اوپک پلاس روز جمعه و هنگامی که وزرای انرژی گروه 20 با هم گفتگو می‌کنند از سر گرفته می‌شود.

نظر شما