شناسهٔ خبر: 39285779 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

لحظه به لحظه با تحولات سیاسی عراق؛

معرفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر مکلف عراق/حمایت گروه های عراقی

فاطمه صالحی

نخست وزیر مکلف عراق از پست خود انصراف داد و رئیس جمهور این کشور، مصطفی الکاظمی را به عنوان مأمور تشکیل کابینه معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، عدنان الزرفی نخست وزیر مکلف عراق از پست خود انصراف داد.

هم چنین گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که مصطفی الکاظمی که از سوی گروه‌های شیعه معرفی شده وارد کاخ ریاست جمهوری شد.

وی از سوی برهم صالح رئیس جمهور عراق مأمور تشکیل کابینه این کشور معرفی شد.

لازم به ذکر است که الزرفی در ۲۷ اسفند در سایه مخالفت شدید اغلب احزاب سیاسی شیعی، طی حکمی از سوی «برهم صالح» رئیس جمهور عراق مأمور تشکیل کابینه شد.

الزرفی از رئیس فراکسیون «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او از همان لحظه نخست با موجی از مخالفت‌های احزاب شیعه و فراکسیون بزرگ‌تر پارلمان عراق و تظاهرات‌کنندگان عراقی همراه شد.

روز گذشته نیز رئیس فراکسیون حزب دموکراتیک کردستان عراق گفت که نیروهای کردی از نامزدی که مورد توافق اکثریت گروه‌ها باشد حمایت خواهد کرد. نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق هم موافق نامزدی الکاظمی است.

ائتلاف القوی العراقیه هم که بزرگترین ائتلاف اهل سنت در پارلمان عراق است و رهبری آن را الحلبوسی رئیس مجلس عراق برعهده دارد با صدور بیانیه‌ای، حمایت خود را از نامزدی «مصطفی الکاظمی»، رئیس اطلاعات ملی عراق اعلام کرد.

فراکسیون‌های الفتح (وابسته به هادی العامری، دولت قانون (نوری المالکی)، جریان ملی حکمت (سید عمار حکیم) جنبش العطاء (صالح الفیاض) و حزب فضیلت اسلامی در نشستی که در خانه هادی العامری برگزار شد، از نامزدی الکاظمی حمایت کردند.

«عدنان الزرفی» با قرائت نامه انصراف خود:
هم چنان در مسیر خدمت به مردم عراق گام بر می‌دارم

عدنان الزرفی که به تازگی از پست نخست وزیری عراق انصراف داد دقایقی قبل با برگزاری یک کنفرانس خبری متن نامه انصراف خود را قرائت کرد. در این نامه آمده است: خطاب به ملت عراق که از پیامدهای گسترش ویروس کرونا رنج می‌برند و خطاب به تمام جوانان معترض در میادین این کشور که در برابر ظلم ایستاده اند و خطاب به تمام فقرا و ضعفاء درود می‌فرستم. از تمام کسانی که به من اعتماد کردند عذرخواهی می‌کنم. من تمام تلاش خود را در مسیر اجرای مأموریت محوله به خود با بالاترین درجه از مسئولیت پذیری به کار گرفتم و هدف اصلی و مقدس نجات عراق و بازگرداندن کشور به مسیر اصلی خود را در رأس اولویت‌هایم قرار دادم.

وی در ادامه افزود: طی هفته‌های گذشته سنگ بنای واقعی سیاست عراق بر اساس مشارکت‌های اقتصادی با کشورهای جهان و همکاری با ائتلاف بین المللی و جدول زمان بندی برای عقب نشینی آنها و تقویت قوای نیروهای مسلح را بنا نهادم. عذرخواهی من از ادامه مأموریتم در راستای حفاظت از اتحاد عراق و منافع عالی این کشور صورت می‌گیرد.

الزرفی تصریح کرد: از تمام کسانی که در این مدت از من حمایت کردند قدردانی می‌کنم. عدم موفقیت مأموریت من به دلایل داخلی و خارجی باعث نمی‌شود که در مسیر خدمت به ملت گام بر ندارم. من برای برگزاری انتخابات زودهنگام در کنار ملت عراق تلاش می‌کنم.

رئیس ائتلاف الفتح: روند قانونی در عراق به حالت طبیعی بازگشت

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح عراق نیز تاکید کرد که با معرفی مصطفی الکاظمی به عنوان مأمور تشکیل کابینه عراق، روند قانون اساسی در این کشور به حالت طبیعی خود بازگشت.

وی در ادامه افزود: فراکسیون بزرگ‌تر در عراق به حق قانونی خود رسید و ما از الکاظمی حمایت می‌کنیم.

جنبش اراده عراق نیز با استقبال از مأموریت الکاظمی، از وی خواست تا برای تحقق خواسته‌های ملت عراق تلاش جدی کند.

حمایت ائتلاف النصر و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق از الکاظمی

ائتلاف النصر عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که خواهان دستیابی به توافقاتی در خصوص تشکیل کابینه جدید به دور از مداخلات خارجی است. در این بیانیه از موضع گیری عدنان الزرفی برای کناره گیری از پست نخست وزیری قدردانی شده است.

ائتلاف النصر ابراز امیدواری کرد که مصطفی الکاظمی بتواند در مسیر تشکیل کابینه و ارائه آن به پارلمان عراق موفق عمل کند.

هم چنین مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در گفتگو تلفنی خود با الکاظمی بر حمایت خود از وی تاکید کرد. در این تماس تلفنی بارزانی تاکید کرد که از همکاری با الکاظمی برای حل مسائل میان بغداد و اربیل بر اساس قانون اساسی حمایت می‌کند.

واکنش جریان صدر به مکلف شدن الکاظمی

جریان صدر عراق به رهبری مقتدی صدر از انتخاب الکاظمی به عنوان مامور تشکیل کابینه عراق حمایت کرد. حاکم الزملی یکی از رهبران جریان صدر عراق، در واکنش به انتخاب مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر مکلف عراق تاکید کرد که جریان صدر از این انتخاب حمایت می کند.

وی تاکید کرد: اگر الکاظمی شخصیت های شایسته و پاک دستی را به عنوان اعضای کابینه خود معرفی کند، جریان صدر عراق به این کابینه رای خواهد داد و با هرشخصیتی که ویژگی های نادرستی دارد مخالفت خواهد کرد.

منابع عراقی: حکم مأموریت «مصطفی الکاظمی» برای تشکیل کابینه تا پیش ...

مصطفی الکاظمی کیست؟

مصطفی الکاظمی مدتی سردبیر نشریه «الاسبوعیه» به صاحب امتیازی «برهم صالح» رئیس‌جمهور کنونی عراق بود. وی سال‌ها در لندن زندگی می‌کرد. او تنها تابعیت عراقی دارد و عضو هیچ حزبی نیز نیست.

الکاظمی در سال ۲۰۱۶ با دستور حیدر العبادی (نخست‌وزیر وقت) رئیس سازمان امنیت ملی عراق شد.

گفته می‌شود، او روابط خوبی با ایران دارد و همزمان توانسته روابط خود با آمریکا را نیز حفظ کند.

یکی از اقدامات وی در سازمان امنیت عراق نیز برچیدن «شعبه ایران» بود؛ شعبه‌ای که سازمان سی آی ای آمریکا در سال ۲۰۰۴ هنگام تشکیل این سازمان، ایجاد کرده بود تا تحرکات دیپلمات‌های ایرانی را رصد کند.

موضع گیری برهم صالح درباره شخصیت الکاظمی

برهم صالح رئیس جمهور عراق تاکید کرد که این کشور زمان زیادی را برای تشکیل دولت جدید از دست داده است. وی در ادامه افزود: ما امروز از یک مرحله سیاسی سخت عبور کردیم. همگان بر ضرورت تشکیل دولت با وجود برنامه های اصلاحاتی تاکید دارند.

برهم صالح تصریح کرد: مصطفی الکاظمی دارای شخصیت پاک و میانه رو است و بر محافظت از حقوق عراقی ها تاکید دارد. ما مدت زمان زیادی را برای تشکیل دولت جدید از دست دادیم و عراقی ها زمان زیادی را در این خصوص به انتظار نشستند. روند مکلف شدن نخست وزیر شاهد بگو مگوهای سختی میان سیاستمداران بوده و همگان بر سر الکاظمی توافق کردند.

دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق: با شرایط موجود همراهی می کنیم

قیس الخزعلی، دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق تاکید کرد که نقض قانون اساسی توسط رئیس جمهور این کشور باعث شد یک ماه کامل از عمر دولت عراق از بین برود.

وی در ادامه افزود: ما تصمیم گرفته ایم با شرایط موجود همراهی کنیم. اگر نگوییم یک اجماع سیاسی ولی یک توافق در میان گروه های شیعه بر سر نامزد جدید به دست آمده است.

الخزعلی تصریح کرد: موضع گیری ما در قبال ضرورت خروج نظامیان آمریکایی از عراق هم چنان ثابت است.

نظر شما