شناسهٔ خبر: 39276792 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

پاسخ روحانی به «چرا قرنطینه نکردید؟»

صاحب‌خبر -

رییس‌جمهور روحانی در توضیح علت مخالفت خود با قرنطینه کامل و تعطیلی کشور گفت: برای کارگری که اگر یک روز کار نکند دستمزدی ندارد و پولی ندارد برای غذای شب، او چی؟ او را باید چه کار کنیم؟ برای آن افرادی که الان کسب و کارشان تقریبا در این دو ماه تعطیل شده، تقریبا فروردین را هم می‌گوییم اواخر آن هستیم، فروردین و ماه اسفند کارشان تقریبا تعطیل شده و کار و شغلی نداشتند.چک هایشان، بدهکاری‌شان و اجاره مغازه‌هایشان خیلی مشکلات دارند.

بخشی از سخنان روحانی در جلسه‌ی امروز هیئت دولت را به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری می‌خوانید:

«اگر بخواهیم با وجود یک بیماری که دارای اپیدمی است و مشکل به وجود آورده و مسری هست به  همه مردم بگوییم بروند داخل خانه بمانند و کسی هم از خانه خارج نشود، این راحت‌ترین کارِ دولت است که بگوید همه بروید داخل خانه، راحت‌ترین کار مقابله هم هست چون بهترین فاصله اجتماعی حفظ شده و هیچ‌کس از خانه خارج نشده است.

اولا که عملا امکان پذیر نیست که هیچ کس از خانه خارج نشود، یک عده‌ای باید برای تولید بروند ، یک عده باید برای نیازمندی‌ها بروند، یک عده‌ای باید حمل و نقل انجام بدهند، نمی‌شود این کار را کرد. بعد هم به هر حال دو جور مردم داریم یک جور مردم حقوق ثابت دارند یعنی من حقوق بگیر دولت هستم بروم سرکارم حقوق می‌گیرم، بگویند تعطیل باز هم حقوق می‌گیرم.

حالا بگویند کشور دو یا سه هفته تعطیل، حقوق کارمندان را که قطع نمی‌کنیم اگر کسی این پیشنهاد را بدهد و بگوید سه هفته تعطیل آن سه هفته حقوق هم تعطیل، ببینیم آن‌وقت چه کسی موافق هست؟ می‌گویند تعطیل باشد، حقوق هم صددرصد بگیریم نه ۹۵درصد، حالا بعضی از کشورها هستند که از هفته پیش اعلام کردند ۲۰ درصد حقوق کارمندها باید برای مبارزه با کرونا داده شود، حالا آن کشورها این کار را کردند ما که چنین کاری را شروع نکردیم، چنین کاری در دستور کار ما نیست همه حقوق را به طور کامل دریافت می‌کنند وقتی حقوق به طور کامل دریافت می‌کنند به کارمند بگوییم سر کار نیا خیلی برایش سخت نیست، آسان است و می‌گوید خب به من دستور دادند من در خانه می‌مانم.

برای کارگری که اگر یک روز کار نکند دستمزدی ندارد و پولی ندارد برای غذای شب، او چی؟ او را باید چه کار کنیم؟ برای آن افرادی که الان کسب و کارشان تقریبا در این دو ماه تعطیل شده، تقریبا فروردین را هم می‌گوییم اواخر آن هستیم، فروردین و ماه اسفند کارشان تقریبا تعطیل شده و کار و شغلی نداشتند.چک هایشان، بدهکاری‌شان و اجاره مغازه‌هایشان خیلی مشکلات دارند. پس ما باید اینجا دو امر را تلفیق کنیم هم سلامت مردم هم مبارزه با کرونا ، هم فعالیت اجتماعی و اقتصادی در چارچوب مقررات، یادمان نرود چارچوب مقررات و دستورالعمل‌های پزشکی برای ما اصل است.

یک جایی ممکن است شغلی با پروتکل‌های بهداشتی سازگار نباشد، مثل پرریسک‌ها، آنجا را الان اجازه نمی‌دهیم. تمام مشاغل پر ریسک گفتیم بماند برای مرحله بعدی تا ببینیم باید چه کار کنیم! باید قابل جمع باشد. معیار اینجا پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان است. اگر وزارت بهداشت و درمان گفت این کار با این پروتکل امکان‌پذیر است، آن را انجام می‌دهیم و اگر گفت قابل جمع نیست و اصلا نمی‌شود، آنجا سلامت را ترجیح می‌دهیم.

از شنبه در واقع مرحله جدید مبارزه با کرونا شروع می‌شود، موج دوم آغاز می‌شود و این موج همکاری بیشتر مردم را می‌خواهد. این موج همکاری بیشتر همه را با همدیگر نیاز دارد و این دوره یک مقدار سخت‌تر از دوره قبل است، چون می‌خواهیم بیاییم فعالیت اقتصادی را هم در حدی که امکان پذیر است انجام دهیم و همزمان مبارزه با کرونا را هم انجام دهیم. یعنی آن مبارزه قبلی مبارزه نشسته در خانه بود، امروز مبارزه ایستاده در صحنه فعالیت اقتصادی است؛ معلوم است این دومی سخت‌تر است.

راهی جز این پیش روی ما نیست که این کار را، البته بعضی از کشورها آمدند کشور را تفکیک کردند. یعنی چند استان که شرایط آنها شرایط بدی بوده آنها را قرنطینه کردند، به یک معنایی آنجا سخت‌گیری‌های بیشتری کردند، استان‌های دیگر را باز گذاشتند. ما هم البته می‌توانیم بعدا به تدریج این قدم‌ها را برداریم اما هنوز برای این مرحله زود است.»

انتهای پیام

نظر شما