شناسهٔ خبر: 39272751 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

به علت ابهام در نتیجه بخش بودن نشست اوپک؛

کاهش مجدد بهاي نفت در آستانه نشست اوپک پلاس

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- بهای نفت خام در پایان معاملات سه شنبه تحت تاثیر نامشخص بودن توانایی قدرت‌های بزرگ نفتی برای دستیابی به توافق در مورد کاهش تولید در نشست پنجشنبه به شدت کاهش یافت.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویور، در بازار نیویورک (نایمکس)، بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت (نفت پایه آمریکا) برای تحویل در ماه مه با 2 دلار و 45 سنت (9,4 درصد) کاهش به 23 دلار و 63 سنت رسید. بهای نفت خام پایه آمریکا روز قبل نیز 8 درصد کاهش یافته بود.
در بازار لندن نیز، هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال (نفت پایه اروپا) برای تحویل در ماه ژوئن با یک دلار و 18 سنت (3,6 درصد) کاهش، 31 دلار و 87 سنت خرید و فروش شد. بهای نفت برنت نیز در معاملات روز دوشنبه 3,2 درصد کاهش داشت.
سقوط تقاضای انرژی در پی اقدامات قرنطینه‌ای در سراسر جهان به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونای جدید موسوم به «کووید-19» به شدت بهای نفت را متاثر کرده است.
تحلیلگران «سوسیته جنرال» می‌گویند همچنان بلاتکلیفی‌های قابل توجهی در مورد گستردگی و مدت کاهش تقاضای ناشی از شیوع «کووید-19» وجود دارد.
این تحلیلگران روز سه شنبه در یادداشتی اعلام کردند: «اما در کوتاه مدت، هنوز این بلاتکلیفی وجود دارد که آیا اعضای گروه اوپک پلاس و دیگر کشور‌های تولیدکننده نفت که قرار است نهم آوریل (روز پنجشنبه) گرد هم آیند، می‌توانند برای کاهش قابل توجه و هماهنگ سطح تولید جهانی به توافق برسند یا خیر.»
اعضای سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و شرکایش از جمله روسیه، قرار است به منظور بررسی احتمال کاهش سطح تولید خود، روز پنجشنبه در یک کنفرانس تلفنی گرد هم آیند. این نشست پیشتر قرار بود روز دوشنبه برگزار شود که به تعویق افتاد.
خبرگزاری رسمی «تاس» روسیه روز سه شنبه اعلام کرد ده کشور خارج از «اوپک پلاس» نیز به این نشست دعوت شده اند. کانادا (به طور مشخص‌تر استان آلبرتا)، آرژانتین، برزیل، کلمبیا، مصر، اندونزی، نروژ، آمریکا، انگلیس و ترینیداد و توباگو؛ آنچه موجب شد برخی تحلیلگران و اپراتور‌های بازار‌ها از «اوپک تری پلاس» سخن بگویند.
آل استانتون، از موسسه «RBC» گفت: «تولیدکنندگان اصلی نفت از جمله عربستان سعودی و روسیه آمادگی پذیرش کاهش سطح تولید خود را در روز پنجشنبه دارند، اما تنها در صورتی که آمریکا به این تلاش بپیوندد.»
به گفته تاماس وارگا، تحلیلگر موسسه «PVM»، حجم مورد نظر برای کاهش بین شش تا پانزده میلیون بشکه در روز متغیر است، با این حال، رقم 10 میلیون بشکه در روز، بیشتر مطرح می‌شود.
دولت آمریکا خواهان توافق بین ریاض و مسکو است تا قیمت نفت افزایش یابد و صنعت نفت شیست آمریکا که در سطح قیمت کنونی نفت با مشکل بزرگی مواجه شده است، جان تازه‌ای بگیرد. اما دولت فدرال به طور قانونی قدرت تحمیل کاهش سطح تولید شرکت‌های آمریکایی فعال در این بخش را ندارد.
شرکت‌های نفتی آمریکایی نیز تا به این لحظه واقعا نشان نداده اند که برای کاهش سطح تولید خود آمادگی دارند. براساس آخرین ارقام هفتگی رسمی، تولید نفت آمریکا اواخر ماه مارس 13 میلیون بشکه در روز بود که همچنان در بالاترین سطح خود قرار دارد.
ریاض روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عربستان سعودی روز جمعه میزبان یک نشست مجازی گروه بیست در رابطه با همین موضوع و با هدف حصول اطمینان از ثبات بازار خواهد بود.»

نظر شما