شناسهٔ خبر: 39258378 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری مطرح کرد

مرخصی شامل محمدعلی نجفی نمی‌شود

صاحب‌خبر - غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری آنلاین روز گذشته خود، گفت: در سال 1398 که هدف نظام و راهبرد تعیین شده از سوی رهبری رونق تولید بود، خوشبختانه اعلام کردیم که نتیجه تلاش‌های همکاران ما در جلوگیری از تعطیلی بیش از 990 واحد تولیدی و پیشگیری از بیکار شدن کارگران این واحدها بخشی از ایفای نقش قوه قضاییه در تحقق رونق تولید بود.
سخنگوی قوه قضائیه درباره وضعیت پرونده‌های اقلام دارویی گفت: این پرونده‌ها در دادسراها رسیدگی شده است. در دادگاه‌های برخی استان‌ها رای صادر شده ولی در تهران با شرایط کرونایی هنوز رای این پرونده‌ها صادر نشده ولی با دستورالعمل جدید و فعال شدن محاکم با دستورالعمل جدید رای مقتضی صادر می‌شود.
وی درباره آخرین وضعیت پرونده طبری گفت: قبلا گفتیم که پرونده به دادگاه رفته و تشریفات در دادگاه برگزار می‌شود و پیش‌بینی ما این است که در اردیبهشت ماه اولین جلسه آن برگزار و جلسات بعدی پشت سر هم برگزار شود.
سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: 22 نشست سخنگویی در یک سالی که بنده سخنگو بودم برگزار و به ۴۹۵ سوال پاسخ داده شد و در مقایسه با دوره قبل که در هر سال ۱۵ نشست برگزار شده بود، ۳۷۰ سوال پاسخ داده شده که رشد ۵۰ درصدی را نشان می‏دهد.
وی درباره حکم پرونده شهرداران فعلی و سابق شیراز در خصوص قصور در سیل سال گذشته گفت: این پرونده هم از اقداماتی بود که وعده‌های قوه قضائیه تحقق یافت. در سال گذشته در ایام نوروز سیلاب‌هایی را در استان‌ها داشتیم و اعلام کردیم علل آن بررسی شود. به پرونده مقامات شهردارها در دوره فعلی و گذشته در این ارتباط هم در استان گلستان و فارس و برخی استان‌ها رسیدگی شد. در استان فارس رای صادر و برای شخصیت حقوقی و شهرداران وقت محکومیت کیفری و پرداخت دیه به درگذشتگان و جبران خسارت و خسارت دیدگان صادر شد. اما چون قطعی نشده از بیان جزییات معذورم. قوه قضائیه شعار نداد و در عمل رسیدگی و رای صادر کرد این عزم و اراده قوه قضاییه در دفاع از حقوق مردم را به اثبات می‌رساند.
اسماعیلی درباره عدم اعطای مرخصی به محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران نیز اظهار کرد: این ادعا که در زندان به تعبیری در بند و اندرزگاهی که آقای نجفی حضور دارد یک نفر مبتلا به کرونا شده است صحت ندارد و به هیچ عنوان هیچ کدام از افراد در اندرزگاه مبتلا به بیماری کرونا نیستند. مرخصی به کسانی داده شده است که محکومیت قطعی دارند و از آن‌جا که آقای نجفی رای محکومیت قطعی برایش صادر نشده از دایره شمول مرخصی خارج و قرار بازداشت دارد که بعد از قطعی شدن رای صادره در‏مورد او‏، درباره مرخصی ایشان تصمیم گرفته می‌شود و اگر رای ایشان قطعی شده بود می‏توانستند در این ایام از مرخصی استفاده کنند.
او همچنین درباره آمار فوتی‌های ناشی از مصرف الکل در ایام اخیر کرونا گفت: متاسفانه این موضوع صحت دارد و آمار هم نگران‌کننده است چه درمورد کسانی که در اثر مصرف الکل جان خود را از دست دادند یا چه کسانی که مسمومیت پیدا کردند. آمار خیلی بالاست و فوق حد انتظار ما بود.
وی با طرح این پرسش که چرا مصرف الکل؟ گفت: هشدار اول این است که مصرف الکل درمان نیست بلکه کشنده است. هشدار دوم به کسانی که عرضه کننده الکل برای مصرف بودند که خیلی از این‌ها الکل‌های غیراستاندارد ارائه کردند. ما اصلا قائل به مصرف الکل نیستیم اما الکل‌های مصرفی یک استانداردهایی دارد که توسط برخی افراد به صورت غیراستاندارد تهیه شد. تعدادی از افراد در خوزستان و خراسان رضوی بازداشت شدند و با این‌ها قاطعانه برخورد خواهیم کرد و باید پاسخگوی اعمال مجرمانه خود در ارتباط با فوت و ورود صدمات به شهروندان باشند. در سراسر کشوردر این رابطه بیش از 600 نفر فوتی و بیش از سه هزار نفر مسمومیت داشتیم.

نظر شما