شناسهٔ خبر: 39256134 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

بلومبرگ:

آمریکا همچنان مانع صادرات دارو به ایران می‌شود

شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد: واردکنندگان دارو در ایران، تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند و عواقب آن توسط عموم مردم احساس می‌شود.

صاحب‌خبر -




به گزارش خبرگزاری تسنیم، شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت: از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران، مقامات این کشور بارها خواستار رفع تحریم‌های اقتصادی آمریکا شده‌اند تا بتوانند به طور مؤثر با این بیماری مبارزه کنند و از شیوع بیشتر آن جلوگیری کنند.
بر اساس ادعای وزارت خارجه ایالات متحده، کالاهای بشردوستانه از جمله دارو و تجهیزات پزشکی از این تحریم‌ها معاف هستند و هیچ‌گونه محدودیتی در تجارت ندارند اما سال‌ها اقدامات تحریمی ‌علیه ایران، این کشور را برای بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های خارجی به یک کشور غیرفعال تجاری تبدیل کرده است.
دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا (OFAC) مدعی است که آمریکا به طور مداوم استثنائات و مجوزهای گسترده‌ای را برای پشتیبانی از معاملات بشردوستانه با ایران صادر کرده است.
بنابر این گزارش، پس از آنکه آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی در سال 2015 با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور توافق کردند، وزارت خارجه آمریکا سعی کرد تا از طریق جلسات سفارتخانه‌ها، به بانک‌ها و بازرگانان نسبت به معاملات با ایران اطمینان دهد اما این رویکرد پس از آنکه دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از این توافق خارج شد و سیاست «فشار حداکثری» را آغاز کرد، تغییر یافت.
در حال حاضر چندین مشکل برای واردات کالاهای بشردوستانه به ایران وجود دارد.
یکی از تأثیرات سیاست سختگیرانه آمریکا کاهش تعداد تقاضای مجوز برای واردات برخی کالاهای پزشکی به ایران است. کالاهایی که تحت پوشش مجوز عمومی OFAC قرار ندارند. (کالاهایی که تحت پوشش مجوزهای عمومی هستند می‌توانند بدون هیچ‌گونه کاغذبازی اضافی به ایران صادر شوند.) طبق اعلام خزانه‌داری، چنین تقاضاهایی از 220 مورد در سه ماهه آخر سال 2016 به 36 مورد در سه ماهه اول سال 2019 رسیده است که این آخرین رقمی ‌است که در دسترس است.
بنابر این گزارش، کسب و کارها و واردکنندگان، از داروسازهای محلی گرفته تا شرکت‌های بزرگی که داروهای عمده تولید می‌کنند، تحت تأثیر این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و عواقب آن توسط عموم مردم احساس می‌شود.
واردات دارویی ایران از اتحادیه اروپا در سال 2019 نسبت به سه سال قبل 15درصد کاهش یافته است، در حالی که ارزش کالاهای بشردوستانه ارسالی از آمریکا که مشمول تحریم نبوده‌اند در ماه فوریه به 3.9 میلیون دلار کاهش یافت که نشان می‌دهد نسبت به فوریه 2016 به میزان 88 درصد کاهش یافته است.
این شامل بیماران با شرایط وخیم و نادر مانند سرطان خون، صرع یا صدمات چشم در اثر قرار گرفتن در معرض سلاح‌های شیمیایی در طول جنگ ایران و عراق نیز می‌شود.
یک سازمان غیردولتی ایرانی که به درمان یک بیماری نادر پوست کمک می‌کند اعلام کرد: 15 کودک پس از آنکه شرکت‌های سوئدی ارسال تجهیزات پزشکی به ایران را متوقف کردند جان خود را از دست دادند.

برچسب‌ها:

نظر شما